سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

دوشنبه 27 مرداد 1404
  • کد خبر: 14199
  • بازدید: 1,237
  • 1393/10/09 - 20:09:56

تشريح حماسه 9 دي در وبلاگ هاي شهرستان كوثر

كيويميز: وبلاگ هاي شهرستان كوثر هم طي يك حركت فرهنگي درخصوص جريان فتنه سبز 88 و همچنين خلق حماسه نهم دي يادداشتي را نوشتند.

به گزارش سبلانه به نقل از كيويميز، وبلاگ هاي شهرستان كوثر در خصوص روز حماسي 9 دي نوشتند:

وبلاگ رهروي ولايت:

فتنه‌ها را باید با روشنگری خاموش کرد. هر جا روشنگری باشد، فتنه‌انگیز دستش کوتاه می‌شود. ۱۳۷۸/۰۵/۰۸

* فتنه‌انگیختن و بد دل کردن مردم نسبت به یکدیگر، یکی از مواد برنامه‌ای است که دشمنان نسبت به این ملت در نظر دارند. ۱۳۷۹/۰۱/۰۶

* دنیاطلبان برای اینکه به مقاصد خودشان برسند، در جامعه فتنه ایجاد میکنند؛ جنگها، تبلیغات دروغین، سیاست‌بازی‌های ناجوانمردانه؛ اینها ناشی از همین دنیاطلبی‌هاست. ۱۳۸۷/۰۶/۲۹

* در اوائل حوادث بعد از انتخابات ۸۸ اولین کاری که شد، تردیدافکنی در کار مسئولین رسمی کشور بود؛ در کار شورای نگهبان، در کار وزارت کشور. این تردیدافکنی‌ها خیلی مضر است؛ دشمن این را میخواهد. ۱۳۸۸/۰۹/۰۴

* در شرائط فتنه، کار دشوارتر است؛ تشخیص دشوارتر است. البته خدای متعال حجت را همیشه تمام میکند؛ هیچ وقت نمیگذارد مردم از خدای متعال طلبگار باشند و بگویند تو حجت را برای ما تمام نکردی، راهنما نفرستادی، ما از این جهت گمراه شدیم. ۱۳۸۸/۱۰/۱۹

* فتنه معنایش این است که یک عده‌ای بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضای غبارآلود، دشمن صریح بتواند چهره‌ی خودش را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند. ۱۳۸۸/۱۰/۲۹

* وقتی در داخل محیط فتنه، کسانی با زبانشان صریحاً اسلام و شعارهای نظام جمهوری اسلامی را نفی میکنند، با عملشان هم جمهوریت و یک انتخابات را زیر سؤال میبرند، وقتی این پدیده در جامعه ظاهر شد، انتظار از خواص این است که مرزشان را مشخص کنند، موضعشان را مشخص کنند. ۱۳۸۸/۱۰/۲۹

* مهمترین هدف از حوادث دوران فتنه‌ی بعد از انتخابات ۸۸ این بود که بین آحاد ملت شکاف بیندازند؛ سعیشان این بود. میخواستند بین آحاد مردم شکاف بیندازند، و نتوانستند. ۱۳۸۸/۱۱/۱۹

* آن کسانی که در مقابل عظمت ملت ایران، در مقابل کار بزرگ ملت ایران در انتخابات ایستادند، آنها بخشی از ملت نیستند؛ افرادی هستند یا ضد انقلاب صریح، یا کسانی که بر اثر جهالت خود، بر اثر لجاجت خود، کار ضد انقلاب را میکنند؛ ربطی به توده‌ی مردم ندارند. ۱۳۸۸/۱۱/۱۹

* شما دیدید فتنه‌ای به وجود آمد، کارهائی شد، تلاشهائی شد، آمریکا از فتنه‌گران دفاع کرد، انگلیس دفاع کرد، قدرتهای غربی، منافقین و سلطنت‌طلبها دفاع کردند؛ نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که در مقابل همه‌ی این اتحاد و اتفاق نامیمون، مردم عزیز ما، ملت بزرگ ما در روز نهم دی، در روز بیست و دوی بهمن، آنچنان عظمتی از خودشان نشان دادند که دنیا را خیره کرد. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴

* باید حواسمان را جمع کنیم، بفهمیم که: «من نام لم ینم عنه»؛ اگر ما اینجا خواب برویم، جبهه‌ی دشمن، پشت سنگر خودش معلوم نیست خواب رفته باشد؛ او بیدار است، علیه ما توطئه خواهد کرد. به نظر من، فتنه‌ی سال ۸۸ هم همین بود؛ برای ما یک زنگ بود، یک زنگ بیدارباش بود. ۱۳۸۹/۰۶/۲۵

* گناه بزرگی که برخی از دست‌اندرکاران فتنه‌ها در کشور انجام میدهند، امیدوار کردن دشمن است؛ دشمن را امیدوار میکنند که میتواند منفذی در بین مردم، در بین عوامل گوناگون، در بین مسئولان نظام باز کند. ۱۳۸۹/۱۰/۰۸

* مردم ما در مقابله‌ی با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلی معنا دارد؛ این نشانه‌ی این است که این مردم بیدارند، هشیارند. ۱۳۸۹/۱۰/۰۸

* حادثه‌ی نهم دی یک حادثه‌ی عجیبی است؛ به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود. اینها نشان دهنده‌ی اعتماد مردم است. متأسفانه میشنویم همین طور در اظهارات مصلحت‌جویانه، مکرر میگویند: آقا اعتمادِ از دست رفته‌ی مردم را برگردانید! کدام اعتمادِ از دست رفته؟! مردم به نظام اعتماد دارند، نظام را دوست دارند، از نظام دفاع میکنند. ۱۳۹۰/۰۵/۱۶

* در فتنه‌ی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، قضیه‌ی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه‌ی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینجوری است. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰

* یکی از خصوصیاتی که در حادثه‌ی ۹ دی هست، که باز آن را کاملاً به حوادث انقلاب نزدیک میکند، مسئله‌ی عاشوراست. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرّم پیش آمد و امام آن نکته‌ی عظیمِ عجیبِ تاریخی را بیان کردند: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز است». ۱۳۹۰/۰۹/۲۱

* ۹ دی یک نمونه‌ای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت؛ یعنی مردم احساس وظیفه‌ی دینی کردند و دنبال این وظیفه، عمل صالحِ خودشان را انجام دادند. عمل صالح این بود که توی خیابان بیایند، نشان بدهند، بگویند مردم ایران اینند. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱

* در قضایای سال ۸۸ که دشمن تصور می‌کرد طراحی ده‌ساله‌ی او بر ضد جمهوری اسلامی به نتیجه رسیده است، ملت ایران باقدرت در صحنه حاضر شد و بر دهان مخالفان و معارضان بین‌المللی زد؛ چه برسد به مزدوران داخلی آنها که در مقابل عظمت ملت ایران به حساب نمی‌آیند. ۱۳۹۱/۱۰/۲۷

* در مسئله‌ی انتخابات و غیر انتخابات، همه باید تسلیم رأی قانون باشند؛ در مقابل قانون تمکین کنند. آن حوادثی که در سال ۸۸ پیش آمد که برای کشور ضرر داشت و ضایعه‌آفرین بود همه از همین ناشی شد که کسانی نخواستند به قانون تمکین کنند؛ نخواستند به رأی مردم تمکین کنند. ۱۳۹۲/۰۱/۰۱

* دشمنان این ملت، روز نهم دی را فراموش کرده‌اند آن کسانی که فکر میکنند در این کشور یک اکثریتی خاموش و مخالف با نظام جمهوری اسلامی‌اند، یادشان رفته است که سی و چهار سال است که هر سال در بیست و دوم بهمن، در همه‌ی شهرهای این کشور، جمعیتهای عظیم به دفاع از نظام جمهوری اسلامی بیرون می‌آیند و «مرگ بر آمریکا» میگویند. ۱۳۹۲/۰۳/۱۴

+ نوشته شده توسط دوست در دوشنبه هشتم دی 1393 و ساعت 23:18 | نظر بدهید
روز 9 دی روز همبستگی وبصیرت ملت ایران اسلامی است که ثابت کردند تاپای جان از آرمانها و امام و ولی خودشان حمایت میکنند.9 دی به همه نشان داد که مردم بر سر دین و اعتقاداتشان با هیچ کسی شوخی ندارد . 9 دی دوست و دشمن نظاره گر ملت شهید پروری بودند که مشت محکمی بر دهن فتنه گران خصوصا سران فتنه زدند.

.......................................................

سايت كانون ثارالله شهر گيوي:

 

  حماسه 9 دی

 

حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی):

نهم دی با دهم دی فرقی ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی قم را تشکیل داد؛ یعنی برخاسته از بصیرت است، از دشمن شناسی است، از وقت شناسی است، از حضور در عرصه مجاهدانه است - روز نهم دی را هم متمایز می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: مطمئن باشید که روز نهم دی سال 88 هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرایط کنونی - که شرایط غبارآلودگی فضاست - این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود.هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی(علیه السلام) را می بیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی - که من بارها این را نقل کرده ام - به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم».

سال 88 اشكالاتى كه وارد شد، خسارتى كه به كشور وارد كردند و نگذاشتند كشور و ملت طعم آراء چهل ميليونى را درست بچشد، به خاطر تخلف از قانون بود. يك عده‌اى يا براى خاطر اغراض نفسانى، يا هدفهاى خلاف سياسى، يا هرچه - حالا در آن زمينه نميخواهيم قضاوتى بكنيم - از قانون تخلف كردند، خطا كردند، از راه غير قانونى وارد شدند؛ هم به خودشان صدمه زدند، هم به ملت صدمه زدند، هم به كشور صدمه زدند.

آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله مکام شیرازی در خصوص حماسه 9 دی 1388 بیان داشتند : حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز 9 دی 1388، روح دیگری به انقلاب و کشور ما داد؛راهپیمایی 9 دی، افزون بر جمعیت بسیار، از نظر کیفیت پرخروش بود و در مقابل همه زیان هایی که دیدیم تصور می کنم این حادثه برای ما منافع خوبی داشت.

آیت الله نوری همدانی
این مرجع تقلید حماسه 9 دی را عظیم خواند و تصریح کرد: ملت ایران در پی حوادث بعد از انتخابات و هتک حرمت عاشورای حسینی، به خیابان ها ریخته و با حضور حماسی و خروشان خود فتنه گران را به عقب راندند. حماسه مردم در 9 دی، سیلی محکمی به فتنه گران و اربابان آنها بود و در 22 بهمن نیز مردم حرکت خود را تکمیل کردند و وفاداری خود را به نظام اسلامی و مقام معظم رهبری نشان دادند.
وی افزود: برای مقابله با جریانات فتنه مهم ترین شرط و مساله داشتن بصیرت و قدرت تشخیص حق از باطل است.بحمدلله ملت هوشیار ایران در عرصه های مختلف بصیرت و آگاهی همه جانبه خود را نشان داده اند و رسالت خود را به خوبی ایفا کرده اند.

  آیت‌الله علوی‌گرگانی
آیت‌الله علوی‌گرگانی نیز  روز9 دی را روز مبارزه ملت با فتنه های بزرگ تاریخ انقلاب دانست  و تاکید کرد: با اشاره به حماسه مردم در 9 دی ماه سال 88 آنچنان پرشور و حماسی بود که دشمنان اسلام و انقلاب را حیرت زده کرد و نشان داد که هرکس با ولی خدا، امام حسین(ع( مقابله کند، نابود شدنی است.
 
وی گفت: خدای متعال انسان‌ها را به حال خود رها نکرده و در برهه‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌دهد و مؤمنین را در امتحانات خود نصرت می‌بخشد؛ البته شاید یاری و نصرت الهی بسیاری از اوقات نیز به چشم ما نیاید، اما باید انسان خود را لایق نصرت الهی قرار دهد.حماسه 9 دی ماه سال 88 از این قبیل نصرت‌های الهی برای ملت شهید پرور و بزرگ ایران بود که مهم و قابل ملاحظه است.
 
آیت الله مهدوی کنی
رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری درباره ویژگی‏‌ها و ابعاد حماسه 9 دی گفت: در این روز مردم وفاداری خود را به اسلام و قانون اساسی و نظام اسلامی اعلام داشته و با رهبری معظم انقلاب تجدید بیعت کردند و مشت محکمی به دهان بدخواهان زدند ولی با کمال تاسف سران فتنه به خود نیامدند و از حرکات آشوبگران اعلام برائت نکردند و خدا را فراموش کردند و در بیانیه‏ای آن‌ها را مردمان خداجو نامیدند (!) و از این نکته غفلت کردند که تشویق و تحریک مردم در روز عاشورا علیه نظام اسلامی و رهبری نتیجه‌ای جز خذلان و شکست نخواهد داشت و تبعات آن قطعا دامنگیر آن‌ها خواهد شد و ملت آن‌ها را به عنوان شریک جرم بلکه علت آن شناخته و نام آن‌ها در تاریخ انقلاب به عنوان حرمت شکنان عاشورا ثبت خواهد شد.

آیت الله مصباح یزدی
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به قدرت عظیم ایران در روز 9 دی افزود: به یاد آوردن ایام‌الله موجب عبرت‌آموزی شده و در تاریخ ما روزی به عظمت 9 دی کمتر دیده می‌شود؛ روز ورود امام راحل به کشور پس از سال‌ها تبعید روز بزرگی بود و قابل توصیف نیست ولی 9 دی مسئله دیگری است.
 وی اضافه کرد: با این حال 9 دی ویژگی‌هایی دارد که در سایر روزها نبوده و این روز در حقیقت مایه برکات و عامل دفع کننده بلاهای فراوانی بوده است. اهمیت 9 دی از آن روست که بیش از 10 سال دشمنان نقشه کشیده بودند که نظام اسلامی را از بیخ و بن براندازند و توطئه‌های آنها هم بسیار پیچیده و عمیق بود و برخی آگاهانه یا ناآگاهانه در راستای آنها حرکت می‌کردند.
 آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد:حوادث عجیب و غیرمنتظره‌ای پس از اعلام نتایج انتخابات رخ داد که البته بودجه آنها از مدت‌ها پیش مشخص و طراحی‌ها انجام شده بود و دشمنان می‌خواستند پس از تجربه 18 تیر 78، نقشه کاملی برای براندازی نظام اسلامی اجرا کنند.

...........................................................

سايت صالحين كوثر:

بررسي آثار حقوقي فتنه و جرم سياسي

براساس مسلمات كيفري ماهوي؛ هيچ جرمي بدون مجازات نمي ماند. اين اصل هم در حقوق غرب و هم حقوق اسلامي مورد قبول حقوق دانان است.

فقه و حقوق اسلامي بسيار به آن پرداخته شده است. اين واژه در اصل از وزن (فتن) گرفته شده كه به معني قرار دادن طلا در آتش، براي ظاهر شدن خوبي آن از بدي است. كلمه فتنه در قرآن به كرات و با معاني مختلفي به كار برده شده است مانند آيه سوره 2 عنكبوت كه فتنه در آن به معني آزمايش آمده و گاهي هم در قرآن به معاني فريب دادن ديگران، گمراهي، شرك پرستي و بلا و عذاب معني شده است (در اين مورد رجوع كنيد به آيات 41 سوره مائده و آيه 27 سوره اعراف.) اما  در اصطلاح لغوي برخي لغت دانان براي آن معاني ديگري آورده‌اند و آن را معادل ناسپاسي، رسوايي، ديوانگي، بي ديني، ننگ، خفت دانسته اند. به هرحال چيزي كه محرز است اينكه معناي غالب فتنه در عرف همان آشوب و دسيسه و گمراه كردن ديگران مي باشد.

در مورد فتنه همان طور كه در فوق به آن اشاره شد، آيات زيادي در قرآن به آن پرداخته ولي به نظر نگارنده اهم ترين آيه در قرآن كه به آثار و تبعات خطرناك بودن فتنه نازل شده؛ آيه مقدس الفتنة اشد من القتل است زيرا از ديدگاه حقوقي هيچ جرمي بالاتر از قتل نيست. به طوري كه در قرآن، شارع مقدس بيان مي دارد؛ هركس يك نفر را بكشد مانند اين است كه تمام مردم را كشته است. و باز  همان‌طور كه محرز است مجازات هيچ جرمي مانند مجازات قتل نفس سنگين نمي باشد زيرا مجازات در نظر گرفته شده از سوي خداوند متعال در اين جرم قصاص است (آيه شريفه القصاص الحياة يا اولي الباب) حال با همه اين توضيحات در مورد قتل، مشاهده مي گردد كه در همين قرآن مقدس با توجه به آيه فوق جرمي اشدتر از قتل هم وجود دارد و آن فتنه است. در پاسخ به اين سؤال كه چرا فتنه اشدتر از ديگر جرائم مي باشد، شايد بتوان گفت: فتنه در زمره جرائم سياسي است كه موجب از بين بردن امنيت و آسايش مردم مي گردد. در واقع بزرگترين موهبت الهي به انسان بعد از حيات، امنيت و آسايش است كه فتنه اين نعمت الهي و خدادادي را سلب مي نمايد.

در بالا به اين نكته اشاره كرديم كه فتنه در زمره جرائم سياسي است. اما خود جرم سياسي چيست؟

در تعريف جرم سياسي تعريفي درهيچ قانوني صورت نگرفته ولي به نظر برخي حقوقدانان آن  مي‌تواند عبارت باشد از هرعمل مجرمانه اي كه انگيزه ارتكاب آن سرنگوني نظام سياسي و اختلال در مديريت سياسي كشور است. در اصطلاح فقهي جرم سياسي يا بغي به عملي گويند كه گروهي از مسلمانان از تشكيلات زمان و اطاعت ولي امر مسلمين دراثر شبهاتي كه براي آن بوجود آمده، خارج گردند و به اختيار اقداماتي را انجام دهند خواه اين عمل از راه افساد في الازض، محاربه ويا جنگ مسلحانه با حكومت اسلامي و خواه هر امور ديگري صورت گيرد.نكته مهم در مورد جرم سياسي اين است كه اين جرم وقتي به عنوان جرائم عليه امنيت كشور به شمار مي رود كه  براي بدست آوردن مال و مقام دنيوي و منافع شخصي باشد و هنگامي منفور بودن اين جرم نمايان مي-گردد كه به قصد اختلال در حكومت اسلامي و خارج شدن از امر ولي مسلمين باشد.
 

مجازات براي اين نوع جرائم چيست؟

براساس مسلمات كيفري ماهوي؛ هيچ جرمي بدون مجازات نمي ماند. اين اصل هم در حقوق غرب و هم حقوق اسلامي مورد قبول حقوق دانان است. در قانون مجازات اسلامي ايران مصوب 1375 با توجه به اين اصل به مجازات بزهكاران پرداخته شده است.  در مورد مجازات مجرمين عليه امنيت كشور در فصل اول كتاب پنجم در مواد مختلف، مقرراتي مصوب گرديده است. ماده 498 يكي از اين مواد است كه اشعار داشته؛ تشكيل دسته يا جمعيت با هدف برهم زدن امنيت كشور موجب حبس از دو تا ده سال است و اگر علاوه بر اين مورد همكاري با دولت متخاصم (دولتي كه دشمن جمهوري اسلامي ايران است مانند آمريكا) صورت گرفته باشد بر اساس ماده 508 به مجازات محارب محكوم مي گردد مگر آنكه در دادگاه صالح، مجرم محارب شناخته نشود كه مستلزم حبس از يك تا ده سال خواهد بود.

با مروري بر تاريخ درمي يابيم دربعضي موارد فتنه گرها براي گمراه كردن مردم تشكيلاتي را راه‌اندازي كرده و يا براي براندازي حكومت از كشورهاي متخاصم، كمك هاي مادي دريافت كرده و هدف نابود كردن نظام را داشته اند. حال با توجه به اين توضيحات آيا مجازات فتنه گران در بر انداختن حكومت اسلامي كمتر از مجازات محارب خواهد بود؟

يادداشت خود را با سخن زيبايي از امام صادق (ع) به پايان مي رسانيم. ايشان مي فرمايند؛ كسي كه حقيقت را از طريق قرآن نشناسد از گزند فتنه ها بر كنار نماند (ميزان الحكمه، حديث 16586) با توجه به اين سخن امام معصوم كساني كه روز عاشوراي حسيني در حكومت اسلامي ايران به خيل هل هله كنان يزيدي پيوستند، حقيقت قرآن و ولايت اسلامي را درك نكرده و در روز محشر از زيان‌كارن خواهند بود.

 

نويسنده: امير رضا دهقان

كارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسي

 

انتهاي خبر/

 

 

 

اشتراک‌گذاری

  •  تشريح حماسه 9 دي در وبلاگ هاي شهرستان كوثر

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یک منهای نه