سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

شنبه 1 شهریور 1404
  • کد خبر: 14237
  • بازدید: 1,334
  • 1393/10/10 - 22:45:38

گفت وگوی رهبران دینی جهان نقش مهمی در نزدیکی و وحدت ادیان دارد

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب،گفت: گفت و گوی رهبران دینی جهان نقش مهمی در نزدیکی و وحدت پیروان ادیان مختلف با یکدیگر دارد.

به گزارش سبلانه به نقل از ایرنا، حجت الاسلام 'ابوالقاسم جعفری' روز چهارشنبه در نخستین نشست چند جانبه گفت و گوی اسلام و بودیسم در سالن اجتماعات امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم،اظهار داشت: با توجه به اهمیت و ضرورت گسترش و تبادل دیدگاه میان رهبران دینی برای برقراری دوستی و صمیمیت بیشتر بین پیروان آنها، باید این رهبران را به گسترش گفت وگوها ترغیب و تشویق کرد.

وی با اشاره به خشونت ها و افراط گریهای موجود درجهان،اظهار داشت: بدون شک تعامل گفتمانی رهبران مذهبی با هم،مانع نسبت دادن خشونت ها به دین می شود.

وی با بیان اینکه در بیشتر موارد گروه های سیاسی با هدف تامین منافع محدود خود در تفرقه افکنی میان ادیان نقش اساسی را ایفا می کنند،افزود: به طور حتم ترویج دادن این اختلاف ها به هیچ وجه منشا دینی و مذهبی ندارد، لذا باید گروه ها و کمیته هایی برای تنویر افکار عمومی در مورد این مساله تشکیل داده شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان همچنین خاطرنشان کرد: در این صورت اهدافی محقق می شوند، که تفاهم و درک متقابل صادقانه بدون جنجال و هیاهو ، تلاش برای نجات جامعه انسانی، کاهش بحران میان پیروان ادیان، درک متقابل دینی و اعتقادی ادیان از یکدیگر و همچنین تفاهم و درک متقابل صادقانه و به دور از هر گونه جنجال و هیاهو از مهمترین آنها است.

جعفری تلاش برای نجات جامعه انسانی، کاهش بحران میان پیروان ادیان، درک متقابل دینی و اعتقادی و همچنین آشنایی ادیان از وضعیت یکدیگر و همچنین همدلی پیروان ادیان نسبت به مقدسات هم، را از دیگر اهدافی ذکر کرد که با تشکیل این گروه ها بدست می آید.

این محقق و پژوهشگر آیین بودا همچنین برنامه ریزی های مشترک ادیان برای گسترش صلح جویی در بین پیروانشان و چاره اندیشی در مورد موضوع هایی که منافع کل پیروان را تهدید می کند را از دیگر اهداف برشمرد، و افزود: احیای روحیه ظلم ستیزی و گسترش صلح مبتنی بر برابری، ممانعت از تبدیل شدن ضد ارزش ها به ارزش ها و همچنین اتخاذ مواضع مشترک علیه بی دینان یا سوء استفاده کنندگان از دین نیز در چارچوب همین اهداف قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای آموزش دینی نسل جدید و همچنین تدوین منشور زندگی مشترک برای زندگی دینی مسلمانان و بوداییان را نیز از جمله سایر اهداف خواند، و افزود: تبیین اصول و قواعدی برای گفت و گوی دینی و همچنین پرهیز از اهانت به طرف مقابل و استفاده از معیارهای یگانه و مشترک نیز از دیگر اهدافی خواهد بود که در سایه تشکیل این گروه ها و کمیته ها دست یافتنی می شوند.

این نشست با هدف همکاری مسلمانان و بوداییان برای مبارزه با خشونت و افراط گری و با حضور اندیشمندان مسلمان و بودایی از کشورهای ایران، سریلانکا، تایلند و میانمار به همت دانشگاه ادیان و مذاهب قم ترتیب یافته بود.



**دین پژوهی نقش مهمی در کاهش خشونت های مذهبی در جهان دارد

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، نیز دراین نشست گفت: دین پژوهی نقش مهمی در کاهش خشونت های مذهبی در جهان دارد.

'خلیل قنبری' افزود: : دین پژوهی می تواند نقاط مشترک ادیان با یکدیگر را به آنها به خوبی نشان دهد.

وی با بیان اینکه دین پژوهی توانایی بسیاری برای نفی خشونت های مذهبی در جهان دارد،افزود: بدون شک دین داران یک جامعه توده مردم و عالمان دینی را شامل، و از این میان توده مردم بدنه اصلی دین داران را تشکیل می دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان با بیان اینکه دین داران کوچه و بازار باید نقطه مشترکی میان خود پیدا کنند،افزود: دین پژوهی مدعی است، که چنین نقطه مشترکی را در اختیار توده مردم قرار داده است.

وی با بیان اینکه در این خصوص سوالاتی مانند این که آیا نقطه مشترکی میان ادیان وجود دارد یا نه؟ و آیا اینکه توده مردم درک مشخصی از نقطه مشترک دارند یا نه؟ و همچنین کدام حوزه معرفتی یا رشته علمی می تواند از نقطه مشترک سخن بگوید؟ مطرح است،افزود: باید بین دو حوزه معرفتی یعنی علوم دینی که فقه،عرفان،اخلاق و کلام از مصادیق آن هستند، و همچنین دین پژوهی که جامعه شناسی و روانشناسی دینی، تاریخ ادیان و فلسفه علوم دینی مصداق بارز آن به شمار می روند،تفکیک ایجاد کرد.

وی افزود: بدون شک حوزه معرفت دینی به نام علوم دینی به این پرسش نمی توانند پاسخ دهند ولی دین پژوهی مدعی پاسخگویی به این پرسش ها است و راه طولانی را نیز برای آن طی نموده است.

قنبری با بیان اینکه دین پژوهی در این راستا دو دوره زمانی را پشت سر گذاشته است،افزود: دین پژوهی در دوره نخست نشان داد که مرزهای میان ادیان قرار دادی بوده و واقعی نیستند بدان معنا که به رغم متکثر بودن ادیان و تقسیم بندی آنها به دو نوع شرقی و غربی می توان همه آنها را در درون یک خانواده گردد هم آورد..

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان با اذعان به اینکه شرقی و غربی بودن ادیان سبب تمایز ماهوی آنها نمی شود، افزود: دین پژوهی برای اثبات وحدت میان ادیان در یک نگاه کلی ابعاد مختلف ادیان را به دو بعد باطنی و ظاهری تقسیم کرده، و اختلاف ادیان را تنها در بعد ظاهری آنها تبیین می نماید.

وی افزود: دین پژوهی ادعا دارد که اخلاق شعائر و مناسک الهیات و شریعت بعد ظاهری ادیان را تشکیل و موجب تکثر آنها شده اند، ولی تجربه دینی و عرفانی بعد باطنی ادیان در بر می گیرد، و همه ادیان اعم از شرقی و غربی دارای این بعد باطنی هستند، و از این جهت یکسان به شمار می روند.

وی با بیان اینکه دین پژوهی مقایسه ای آثار زیادی را در این دوره از خود به جا گذاشته است،افزود: بسیاری از محققان غربی آثار خود را مبتنی بر همین مدعای دین پژوهی پدید آورده اند و علاوه بر آنها سنت گرایان نیز بر این نقطه مشترک تاکید و اندیشه ورزی نموده اند، و این جریان به حدی قوی است، که پارلمان ادیان جهانی در خصوص نقطه مشترک ادیان بر تجربه دینی و عرفانی تاکید دارد.



* راهب تایلندی : ایران دارای مردمی صمیمی و با محبت است

راهب بزرگ 'پراکرو ویبو لپا تتاناکیت' عالی ترین مقام بودایی تایلند نیز دراین نشست در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از سفر خود به ایران و شهر مقدس قم، اظهار داشت: سفر من به عنوان نمایندگان بوداییان تایلند برای نخستین بار به ایران بسیار خوشحال کننده است.

وی با بیان اینکه ایران دارای مردمی صمیمی و با محبت است،افزود: به خاطر تبلیغاتی که کشورهای غربی در خصوص ناامنی و خشونت در ایران می کنند، همیشه سفر به ایران برای من همراه با ترس و دلهره بوده است.

وی با بیان اینکه با سفر به ایران دیدگاهش در خصوص مردم این کشور و همچنین مسلمانان به کلی تغییر کرده ،افزود: با توجه به برخی مشترکات که میان آیین بودا و دین اسلام وجود دارد، آنها می توانند با یکدیگر تعاملات فراوانی داشته باشند.

راهب بزرگ تایلند همچنین با اشاره به تاکید بودا بر پرهیز از گناه و کنترل هوای نفس و امیال درونی انسان، تصریح کرد: دین اسلام نیز در خصوص این اصول اعتقادی و اخلاقی به پیروان خود توصیه های بسیاری نموده لذا به همین خاطر شباهت هایی را می توان در آموزه های این دو دین پیدا کرد.

وی با اشاره به خشونت های موجود در جهان، تصریح کرد: همه ادیان به شدت با خشونت و ظلم مخالف هستند و همواره پیروان خود را به آشتی و دوستی دعوت می کنند، به همین علت این خشونت ها هیچ ربطی به دین ندارند، و از سوی دشمنان دین اعمال می شوند.

همچنین در این نشست 'مانک گالاگاما داماراتسی' مشاور رییس جمهور سریلانکا و عالی ترین مقام بودایی این کشور و 'مانک آشین نیانسارا' رییس آکادمی مطالعات بین المللی بودیسم و عالی ترین مقام بودایی میانمار در سخنانی ، بر دوستی و زندگی مسالمت آمیز ادیان با یکدیگر تاکید، و خاطر نشان کردند: به رغم تنوع و اختلاف موجود از نظر فرهنگی، نژادی و خونی میان پیروان دو دین اسلام و بودیسم این ادیان آموزه های اخلاقی مشترکی دارند، که آنها را به یکدیگر نزدیک می کند.

این نشست با هدف همکاری مسلمانان و بوداییان برای مبارزه با خشونت و افراط گری و با حضور اندیشمندان مسلمان و بودایی از کشورهای ایران، سریلانکا، تایلند و میانمار به همت دانشگاه ادیان و مذاهب قم ترتیب یافته بود.

 

 

اشتراک‌گذاری

  • گفت وگوی رهبران دینی جهان نقش مهمی در نزدیکی و وحدت ادیان دارد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
نوزده منهای ده