- کد خبر: 17244
- بازدید: 303
- 1394/02/29 - 09:34:10
شعور مردم را زیر پل معلق له نکنید!
شاید در طول تاریخ کمتر پدیده ای را در استان اردبیل شاهد بوده ایم که به اندازه ” پل معلق” تبلیغ شده باشد !
به گزارش خبرنگار ، اینکه در مشگین شهرمان شاهد افتتاح پروژه ای جهانی باشیم که تمام مردم از ثمره آن استفاده نمایند مایه مباهات است اما مصیبت از جایی شروع می شود که نکند این همه تبلیغات ، به منزله بزرگترین کلاهی باشد که یک عده سیاسی کارانه بخواهند بر سر این مردم نجیب و با معرفت بگذارند!
نگارنده نمی داند پاسخگوی ابهامات موجود پیرامون این افتتاحیه در استان چه کسی است ؟ نماینده مجلس یا مدیرعامل شرکت مجری پروژه ؟ سرمایه گذار پروژه یا استانداری…؟
اما این را می داند که استاندار محترم نماینده عالی دولت در استان است که معاون سیاسی او به همراه معاون رئیس جمهور در این مراسم نشسته بود .
بنابراین این استاندار و ایضا رئیس جمهور محترم است که اصولا باید پاسخگوی ابهامات شکل گرفته پیرامون این پل و افتتاحیه پرطمطراق آن باشند.
و اما سئوالات و ابهامات:
١- نماینده محترم مجلس در نطق مراسم افتتاحیه به صراحت گفت که تا به امروز فقط پنج درصد پروژه افتتاح می شود و ٩۵ درصد کار باقی مانده است ! حال سئوال این است که چرا پروژه ای با پنج در صد پیشرفت فیزیکی افتتاح می شود ؟ مگر شما و دوستانتان نبودید که در دوسال گذشته دولت های پیشین را به بهانه افتتاح پروژه های نیمه نیمه تمام و ناقص مرتب شماتت کرده و یک طرفه به باد انتقاد گرفته اید؟
۴- چرا در مراسم افتتاح این پل به مردمی که برای مراسم افتتاح آمده بودند اجازه داده نشد حتی قدم خود را روی پل بگذارند و صرفا اجازه داده شد نقاشی پل را ، آن هم از یک سمت تماشا کرده و فقط عکس یادگاری بگیرند ؟ رسم این است که در مراسم افتتاح جاده و تونل و مترو و پل اصل مراسم از عبور حضار و مهمانان از آن انجام می گیرد! آیا کاربرد این پروژه صرفا برای گرفتن عکس یادگاری و گذاشتن آن در وایبر و ایستاگرام و فیس بوک است؟
٣- مدیر عامل محترم شرکت مجری طرح در کنار استاندار محترم ، آن همه طی مصاحبه ای که از تلوزیون پخش شد تصریح کرد که روز افتتاح برای تضمین امنیت پل یک دستگاه پراید(نه تریلی!) آن هم با چهار سرنشین از روی پل عبور خواهند داد! در حالی که بعدا کاشف به عمل آمد که اساسا این آزمایش غیر ممکن است چون عرض پل بسیار کمتر از عرض جناب پراید است!
حال سئوالی که پیش می آید این است با توجه به اینکه محاسبات فنی پروژه و مهندسین محاسب آن مشخص نیست و هیچ گزارش اطمینان بخشی از ویژگی ها و مختصات فنی پروژه داده نشد، مردم با چه اطمینانی روی این پل معلق بین زمین و آسمان بروند ؟ و اساسا اینکه آیا خود مدیران شرکت به ضریب امنیت آن اطمینان دارند؟ آیا خود همین نکته که در روز افتتاح مردم اجازه عبور از پل را نیافتند دلیل بر بی اعتمادی و دلهره و نگرانی مسئولان از استحکام پروژه نیست ؟ ایا شرکت هیچ تجربه ای در طراحی و ساخت و بهره برداری از پروژه مشابه را دارد ؟ یا اینکه قرار است مردم مظلوم مشکین شهر هزینه اولین آزمایش و خطای این شرکت را بپردازند؟
۴- این پروژه طبق گزارش های پخش شده از رسانه های عمومی از جمله صدا و سیما با صرف اعتبار ۴٠ میلیارد تومانی افتتاح شده است در حالی که چنین رقم هایی کوچکتر از مبالغی است که فقط برای مطالعه یا تجهیز کارگاه پروژه های ملی و حتی استانی هزینه می شود؟ لذا سئوال این است که هدف از این همه بزرگنمایی یک پروژه جزئی و کوچک چیست؟
تحت الشعاع قرار دادن تمام بی توجهی ها ؟ عوام فریبی و فرستان فلان عنصر سر به راه و مدیریت پذیر و رام در مقابل مدیریت سبک اردبیلی به مجلس؟ یا پنهان کردن ظلم بزرگ و تاریخی به مشگین شهر از بابت انتقال امتیاز منطقه آزاد به مرکز استان و اردبیل ؟ مکانیزم و امتیازی که صرفا برای کمک به مناطق فقیر و بن بست بوده و در هیچ کدام از استانهای کشور به نام مرکز استان داده نشده است؟
۵- با توجه به اینکه مهمترین و حیاتی ترین مشکل و مصیبت مردم مشگین شهر بیکاری است غلوکنندگان محترم درباره این پروژه گزارش بدهند که این پروژه به ویژه افتتاح همین قسمت از آن چند فرصت شغلی در شهرستان ایجاد می کند؟
۶- یکی از سئوالات مهمی که هیچ کس حاضر به پاسخگویی به آن نیست اینکه چرا اجرای یک پروژه کوچک ۴٠ میلیاردی بیش از ده سال طول کشیده است مقصر این تاخیر چه کسانی هستند و سهم نماینده محترم مجلس و سلف آن در این تقصیر چقدر است ؟ و اینکه آیا حاضر به عذرخواهی از تقصیر خود مبنی بر مانع تراشی در مقابل اجرای پروژه هستند یا نه…..؟
انتهای پیام/
سید عقیل ابراهیم زاده
دیدگاهها