سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

دوشنبه 27 مرداد 1404
  • کد خبر: 24213
  • بازدید: 1,595
  • 1394/10/07 - 19:27:14

شناخت باغی در فقه و قانون؛

باغیان یا فتنه گران چه کسانی اند

در مورد باغیان آنچه از کتب لغت بدست می آید خروج از حالت اعتدال و تجاوز از حد مقرر است.

به گزارش خبرنگار ،در مورد باغیان آنچه از کتب لغت بدست می آید خروج از حالت اعتدال و تجاوز از حد مقرر می باشد . فقهای شیعی و اهل سنت تعاریف گوناگونی را بیان کرده اند و از جمع آنها آنچه بدست می آید باغیان گروهی هستند که در اثر اعتقاد نادرست به تاویلی فاسد که آن را دلیل شرعی انگاشته اند بر امام یا نایب او خروج می کنند .

  مثل طلحه و زبیر که فریب وعده معاویه را خوردند بخاطر اینکه دیدند که امام علی (ع) خواسته آنها راعمل نخواهد کرد با توطئه جنگ جمل را راه انداختند و با استفاده از عایشه اهالی بصره را دو فرقه نموده و با کمک مخالفین برعلیه اسلام سلاح کشیدند همین موضوع را اگر خوب توجه کنیم در سال 88 در کشور خودمان شاهد بودیم که با بهانه ذهنی و طراحی شده به اعتقادات و مقدسات ملت و حاکمیت اسلامی اهانت شد و امنیت جامعه اسلامی به هم خورد و آنچه که در شرایط تحقق جرم بغی لازم بود اتفاق افتاد و شبهه لازم بوجود آمد و آنهائی که در کف خیابان بودند اکثراً مسلمان بودند و گروهی قصد براندازی داشتند و با قدرت بر علیه حاکم عادل جامعه اسلامی بلند شده بودند و با توجه به اینکه باغیان دارای دو دسته یا گروهند که گروه اول آنها هیچ گونه پایگاه اصلی و نقطه پناه و عقبه ای ندارند و گروهی دیگر بر خلاف گروه اول عقبه دارند این موضوع هم تحقق پیدا کرده بود و از خارج فرماندهی فتنه انجام می شد و با سوار بر موج رسانه فضا را غبار آلود تر می کردند تا به اهداف خود توسط افراد غیر بصیربرسند که توسط مردم متدین وبصیر این توطئه در 9دی ماه خنثی شد.

اماجهت مقابله با این گروه ها باید با دو نوع نگرش به موضوع نگاه کردچون که باغیان را به دوگروه تقسیم کردیم . اگر این گروه ها بعد از دعوت به صلح و آرامش و گفتگو مسالمت آمیز بر گفته های خود پا فشاری کردند جنگ با آنها همچون جهاد و ابتدایی و دفاعی واجب کفایی است مگر اینکه امام عادل یا حاکم اسلامی لازم بداند همه وارد عمل شوند که واجب عینی می شود و هدف از جنگ با باغیان گروه اول متفرق نمودن مرکز فرماندهی آنهاست که فراریان آنها تعقیب نمی شود و مجروحان آنها مداوا و اسیران با شرایط فقهی آزاد می شود تا به آغوش اسلام برگردند ولی گروه دوم که عقبه دارند با توجه به فقه اسلامی گروهی از فقها بیان کرده اند فراریان آنها  تعقیب شده و زخمیان و اسیران را  می توان کشت و گروهی گفته اند که اسیرانی که مرکز فرماندهی دارند در صورتی که توبه نکردند کشته می شوند .

پس در صورتی که ثابت شد که نباید کشته شود زندانی میگردد و به او پیشنهاد بیعت با امام یا حاکم عادل اسلامی داده می شود اگر قبول کرد در صورتی که جنگ تمام شده آزاد می گردد و اگر بیعت نکرد در زندان نگه داشته  می شود تا وقتی که جنگ تمام شود اگر توبه کردند بدون پیوستن به گروه پشت جبهه آزاد می گردد ولی اگر برای پیوستن به گروه پشتیبان عقب نشینی هم بکند آزاد نمی گردد و در ماده 11-228 : قانون مجازات اسلامی هم آمده که هر گروهی که بر مبنای نظریه سیاسی در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران قیام مسلحانه شده باغی     می باشد و در صورتی که دست به اسلحه یا مواد منفجره برده محارب محسوب شده و به مجازات اعدام محکوم   می گردند و در ماده 13-228 :  مجازات معاونت در بغی و افساد فی الارض و همچنین مجازات شروع به آن همانا مجازات معاونت و شروع به محاربه است .

تعیین جرم شده وباید با باغیان چنین برخورد کرد وآنچه از کتب فقهی وروایی بدست می آید تنها ولی جامعه اسلامی می تواند با رافت اسلامی وبا توجه به زمان ومکان موضوع نسبت به موضوع تصمیم لازم رابگیرد.

 

انتهای پیام /

 

اشتراک‌گذاری

  • باغیان یا فتنه گران چه کسانی اند

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
نه منهای چهار