سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

شنبه 1 شهریور 1404
  • کد خبر: 24472
  • بازدید: 527
  • 1394/10/04 - 09:05:58

رسانه، فرهنگ و اقتصادمقاومتی

با کمی تامل در شعار سال 1394 یعنی «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» که مقام معظم رهبری بیان فرمودند می توان به این نکته پی برد که ایشان تاثیر مردم در موفقیت سیاست های کلان دولت را بسیار مهم وتعیین کننده می دانند همان‌ طور که در سخنان دیگری هم عنوان کردند:« همو

به گزارش خبرنگار ،با کمی تامل در شعار سال 1394 یعنی «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» که مقام معظم رهبری بیان فرمودند می توان به این نکته پی برد که ایشان تاثیر مردم در موفقیت سیاست های کلان دولت را بسیار مهم وتعیین کننده می دانند همان‌ طور که در سخنان دیگری هم عنوان کردند:« همواره یک طرف اجرای سیاست‌های دولتی در ابعاد مختلف، مردم هستند.»

از طرفی باتوجه به اینکه اقتصاد مقاومتی یکی از سیاست های کلان و مهم ابلاغ شده توسط ایشان است، می شود گفت مقام معظم رهبری با طرح شعار سال 1394 به دنبال تاکید بر نقش مهم آحادمردم برای عملیاتی شدن وموفقیت سیاست اقتصاد مقاومتی بوده است.

تاجایی که ایشان در دیدار خود با مردم درسال 1391 درصحن رضوی بیان کردند:«عمده، مردم‌اند. شما باید کالاى ایرانى بخواهید. این افتخار نیست. این تفاخر غلطى است که ما مارک‌هاى خارجى را در پوشاکمان، در وسایل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمره‌مان، در خوراکى‌هایمان ترجیح بدهیم به مارک‌هاى داخلى؛ در حالى که تولید داخلى در خیلى از موارد بسیار بهتر است. تولید داخلى مهم است. ببینید کارگر ایرانى چه تولید کرده است، سرمایه‌دار ایرانى چه سرمایه‌گذارى کرده است. در زمینه‌ى مصرف، عمده‌ى کار دست مردم است که این بخشى از اصلاح الگوى مصرف است که من دو سال قبل اینجا به ملت ایران عرض کردم و بخشى از جهاد اقتصادى است که سال گذشته عرض کردم. تولید ملى مهم است. این را باید هدف قرار بدهند.»

با مدنظر قرار دادن این فرموده رهبرمعظم انقلاب نمی توان رویکرد مردم درنوع سبک زندگی را نادیده گرفت، چراکه نوع پوشش، نوع مبلمان منزل، نوع خوراک همه گویای نوع مصرف و درنتیجه نوع سبک زندگی مردم است.

سبک زندگی جنبه های گوناگون زندگی انسانها را شامل می شود و در آن با طیف وسیعی از لغات و اصطلاحات مواجهیم که هر کدام براساس بینش و نگرش خاص محققان، مورد تاکید قرار گرفته است. یکی از این تعاریف عمده، تعریف «لیزر» (1963م) است که سبک زندگی را براساس الگوی خرید کالا تعریف می کند. به نظر وی سبک زندگی نشان دهنده شیوه زندگی متمایز جامعه یا گروه اجتماعی و نشان دهنده شیوه ای است که مصرف کننده در آن خرید می کند و به شیوه ای که کالای خریداری شده مصرف می شود، بازتاب دهنده سبک زندگی مصرف کننده در جامعه است. ( ناهید خوشنویس، رسانه و سبک زندگی، ماهنامه روابط عمومی ایران، 73 (1389)

      

باتوجه به این تعریف می توان گفت نوع سبک زندگی مردم درنتیجه نوع فرهنگ مصرفی آنهاتاثیری هرچند غیرمستقیم بر موفقیت و عدم موفقیت سیاست اقتصادمقاومتی دارد.

 به نظر می‌رسددراین رهگذر رسانه هم بی نصیب نباشد،امروز رسانه به دلیل گستردگی بسیار زیاد نقش مهمی در تعیین روش و شکل زندگی(سبک زندگی) مردم ایفا می کند و به جرات می توان گفت تغییر الگوی مصرف و حاکم بودن الگوها و سبک زندگی غربی در جامعه‌ امروزی کشور ریشه در تبلیغات بی حد ومرز کالاهای خارجی و سوق دادن مردم به سمت مصرف گرایی در رسانه های بیگانه به خصوص شبکه های ماهواره ای دارد.

مروری بر عادات روزمره‌ی زندگی مردم نشان می‌دهد که متأسفانه مردم ایران در بسیاری از الگوهای حاکم در زندگی، از الگوهای غربی و در واقع سبک زندگی غربی پیروی می‌کنند.

دراین نوع سبک زندگی، که بسیاری از الگوهای خود را از اقتصاد غربی وام گرفته، طبیعی است که مصرف کالاهای خارجی متناسب با این فرهنگ نیز اصل باشد و تمایل به خرید کالاهایی خارجی که با فرهنگ غربی همخوانی بیشتری دارد بیشتر به چشم آید.

ازطرفی متاسفانه بسیاری از تولیدات داخلی ماهم متأثر از سبک زندگی غربی است که این هم مزید برعلت شده است.

بنابراین طبق فرموده مقام معظم رهبری یکی از روشهای مقابله با این مقوله، فرهنگ‌سازی و تبلیغات در جهت مصرف کالاهای داخلی است. مردم باید از طریق رسانه‌های مختلف، از سبک زندگی متأثر از تکنولوژی و راحت‌طلبی، به سبکی از زندگی که تلاش و کوشش در آن تجلی دارد و بیشتر مطابق با فرهنگ اسلامی است روی بیاورند و این نیازمند تبلیغات و فرهنگ‌سازی مناسب با استفاده از ظرفیت بالای  رسانه‌هامی باشد.

موفقیت سیاست کلان اقتصاد مقاومتی دولت را می توان در گرو حمایت مردم از تولیدات داخلی به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه های اقتصادمقاومتی دانست؛ حمایتی که خود ریشه در رویکرد مردم  به سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد.

سبک زندگی ایرانی اسلامی در سطح جهان نوعی فرهنگ است؛ فرهنگی که امروز اگر به هوش نباشیم متاسفانه تحت سیطره رسانه های بیگانه درحال تغییر است.

با این اوصاف رسانه به واسطه ظرفیت بسیار ارزشمند خودبه خصوص درامر تبلیغات از آنجایی که موثر در فرهنگ جامعه است تاجایی که به جرات می توان گفت شکل دهنده فرهنگ جوامع مختلف است به طور غیرمستقیم در نوع فرهنگ مردم ودر نتیجه برموفقیت و عدم موفقیت سیاست اقتصاد مقاومتی دارد.

انتهای پیام/

 

اشتراک‌گذاری

  • رسانه، فرهنگ و اقتصادمقاومتی

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفده به‌اضافه هفت