سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 2833
  • بازدید: 1,417
  • 1391/07/27 - 00:31:05

پیشنهاد ایران برای آتش بس در سوریه در عید سعید قربان

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نخست وزیر ترکیه پیشنهاد آتش بس در سوریه در عید سعید قربان را مطرح کرد .

به گزارش سبلانه به نقل از ایرنا: محمود احمدی نژادˈ عصر چهارشنبه این خبر را در نشست با سر دبیران جراید و رسانه های کویت اعلام کرد .

وی تاکیدکرد: تمامی دولت ها کمک کنند تا مسائل پای میز مذاکره حل شود .

رییس جمهوری با اشاره به ملاقاتش با نخست وزیر ترکیه گفت :‌صلح و شرایط سوریه بخش مهمی از مذاکرات ما را در این ملاقات تشکیل داد و برای ایجاد آرامش ، ثبات ، امنیت ، تامین اصول اساسی مردم ،آزادی ،عدالت ،احترام و حق انتخاب تلاش می کنیم .

احمدی نژاد افزود : همه ملت ها باید از این حقوق برخوردار باشند و استثنایی وجود ندارد .

وی ادامه داد : اما بحث ها سر رسیدن به این اصول است برخی روش را جلو بردن کار با جنگ دانسته و به یک طرف درگیری کمک می کنند و برخی تفاهم ملی را بهترین روش می دانند .

رییس جمهوری گفت : البته جنگ نمی تواند راه حل مناسبی باشد هر گروهی که با جنگ قدرت گیرد به معنای ادامه جنگ است و آینده ای ندارد .

وی تاکید کرد: تفاهم ملی نیاز است و باید برای آینده سوریه و برقراری آتش بس وحدت به وجود آید .

احمدی نژاد افزود : آینده سوریه را باید مردم تعیین کنند و به هر چیزی که مردم رای دادند باید همه تبعیت کنند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید مخالف حرف مردم سوریه عمل کند ،افزود : هر کس دوست دار مردم سوریه است باید تلاش کند تا زمینه انتخاب آزاد در این کشور فراهم شود .

وی با اشاره به شرایط بحران سوریه گفت: آتش بس و گفت و گو برای انتخابات آزاد از نظر ما راه حل درستی است .



***امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می دانیم

رییس جمهوری در ادامه این نشست، روابط ایران و کشورهای منطقه از جمله کویت را صمیمی و برادرانه دانست و گفت: اینکه برخی تلاش دارند ما را تهدید کننده منطقه تلقی کنند، واقعیت ندارد چرا که جمهوری اسلامی ایران امینت منطقه را امنیت خود می داند.

احمدی نژاد با بیان اینکه ایران در طول تاریخ حافظ خلیج فارس و کشورهای منطقه بوده است، افزود: امنیت تنها هنگامی آسیب دیده است که نیروهای بیگانه موارد منطقه شده اند .

وی افزود: تاریخ به یاد دارد در دوره ای که بیگانگان به منطقه آمدند امنیت برهم خورده است و هنگامی مردم آنها را اخراج کرده اند، امنیت مجددا برقرار شد .

رییس جمهوری خاطر نشان کرد:‌ در دوره اخیر نیز ناامنی موجود در منطقه حاصل حضور کشورهای بیگانه است و مردم این منطقه هزاران سال دور هم با آرامش و امنیت زندگی کرده اند و نا امنی در منطقه به ضرر همه است .

احمدی نژاد ادامه داد: بیگانگان می خواهند با ایجاد اختلاف در منطقه حضور خود را تداوم بخشند؛ از این رو به جوسازی و خرابکاری رو می آورند تا در پی ایجاد جو ناامنی، سلاح های خود را به فروش برسانند.

وی با اشاره به حضور بیش از 120 ناو جنگی در خلیج فارس گفت: سالانه 40 تا 50 میلیارد دلار اسلحه به کشورهای منطقه فروخته می شود.



**خلیج فارس نامی تاریخی است

رییس جمهوری با اشاره به نام تاریخی خلیج فارس گفت که خلیج فارس نامی تاریخی است و نمی توان آن را تغییر داد .

وی اظهار داشت: ما از دوره قبیله ای عبور کرده و در حال حاضر دوره انسانی ، برادری و اسلامی است و کسانی که تلاش کردند نام را تغییر دهند نتیجه خوبی نگرفتند .



***با تحریم می خواهند از ملت ایران انتقام بگیرند

رییس جمهوری در خصوص تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: استکبار با ملت ایران و پیشرفت آن، دشمن است و می خواهد از این طریق از ملت ایران انتقام بگیرد .

وی با اشاره به حاکمیت دیکتاتوری در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: پیش از انقلاب، از انتخابات و آزادی بیان خبری نبود و کسی نمی توانست از سیاست های دولت انتقاد کند.

وی اظهار داشت: کشورهای غربی نیز به طور مطلق از حاکمیت قبل از انقلاب حمایت می کردند و از روزی که ملت ایران آزاد شد دشمنی آنها نیز آغاز شد .

احمدی نژاد با اشاره به اینکه امروز ایران هسته ای را برای تحریم ها بهانه قرار داده اند، گفت: سووال این است که در دوره جنگ صدام علیه کشورمان که ایران هسته ای مطرح نبود، پس چرا از صدام حمایت کردند؟

وی افزود: آنها ملت ایران را نشناخته اند؛ خیلی ها تلاش کردند ملت ایران را از تاریخ بردارند اما خودشان محو شدند و ملت ایران باقی ماند .

رییس جمهوری با بیان اینکه ملت ایران تحریم ها را با قدرت پشت سر خواهد گذاشت، گفت: دشمنان در واقع فروپاشی خود را با این دشمنی رقم می زنند .



** ظرفیت های بی نظیر قاره آسیا فراگیر است

رییس جمهوری با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس سران مجمع گفت و گوی آسیایی، ظرفیت های بی نظیر این قاره کهن را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مجمع قطعا نگاهش منحصر به آسیا نیست و فراتر از آن نیز می تواند ایفای نقش کند .

وی گفت: جهان، نیازمند تحول و نظم جدید انسانی و عادلانه است و این نشست در راستای اصلاح وضع جهان نیز ارزیابی های خود را ارائه کرده است .

احمدی نژاد همچنین از رسانه های کویت خواست تا سلام گرم او و دولت و ملت ایران را به مردم کویت برسانند .
انتهای پیام /

 

اشتراک‌گذاری

  • پیشنهاد ایران برای آتش بس در سوریه در عید سعید قربان

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ونه به‌اضافه سه