سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

پنج‌شنبه 3 آبان 1403
  • کد خبر: 3395
  • بازدید: 1,305
  • 1391/08/13 - 16:29:33

ثروتمندترین انسان کیست؟

بی‌نیازترین و ثروتمندترین انسان کسی است که به قسمت خدا راضی و قانع باشد.

به گزارش سبلانه به نقل از افکار نیوز،  پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: به واجبات خدا عمل کن، تا با تقواترین مردم باشی؛ به قسمت الهی راضی باش، تا بی‌نیازترین مردم شوی؛ از حرام‌های خدا پرهیز کن، تا پرهیزکارترین مردم باشی، و با کسی که همسایه توست، خوش رفتاری کن، تا مؤمن باشی.

 

پرهیزکارترین شخص کسی است که به تکلیف‌های واجب الهی عمل کند؛ بی‌نیازترین و ثروتمندترین انسان هم کسی است که به قسمت خدا راضی و قانع باشد.

 

حرص و افزون خواهی مایه رنج آدمی است و آرامش روحی را از او می‌گیرد؛ برعکس اگر قانع باشد و به رزق مقدّر الهی راضی باشد، همیشه خود را برخوردار احساس می‌کند، چون ریشه غنا و بی‌نیاز در روح است و اگر کسی میلیاردها ثروت داشته باشد ولی قناعت و رضا نداشته باشد، همیشه در کمبود و نیاز است.

 

وَرع و پرهیزکاری و پارسایی در پرهیز از محرّمات است؛ این سخن در گفتار، ساده و کوچک است، اما در عمل همه ابعاد وجودی انسان و همه لحظات عمر و صحنه‌های زندگی او را در بر می‌گیرد.

 

پرهیز از گناهان مربوط به زبان، گوش، چشم، قلب، فکر، درآمد و خرج، معاشرت و ادای حقوق انسان را پارسا می‌سازد.

 

مجاورت و همنشینی و سلوک شایسته با دیگران نیز از جلوه‌های دیگر اخلاق اسلامی است؛ آری، مؤمن را از رفتارش می‌توان شناخت نه از گفتار و ادّعا.

 

انتهای پیام/

اشتراک‌گذاری

  • ثروتمندترین انسان کیست؟

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
چهارده منهای شش