سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

پنج‌شنبه 3 آبان 1403
  • کد خبر: 3400
  • بازدید: 1,335
  • 1391/08/13 - 18:08:49

شبکه پایاب سد سبلان سال آینده افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: مهم‌ترین پروژه‌ای که در مشگین‌شهر در قالب مهر ماندگار در حال اجراست شبکه سد سبلان است که در سه ماه اول سال آینده افتاح می‌شود.

به گزارش سبلانه، داود نجفیان ظهر امروز در جلسه بررسی طرح‌های توسعه‌ای بخش‌های زیر‌بنایی مشگین‌شهر اظهار داشت: شبکه پایاب سد سبلان که 15 هزار هکتار از اراضی را زیر ‌پوشش قرار می‌دهد با پیشرفت 41 درصد و هزینه 67 میلیارد تومانی در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: کل کانال‌های اصلی این پروژه 15 کیلومتر است که در فاز اول 3 هزار و 200 هکتار از اراضی از طریق این شبکه آبیاری شده و فازهای بعدی نیز در سال‌های آینده اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یادآور شد: با توجه به اینکه این پروژه جزو طرح‌های مهر ماندگار است امسال 14.7 میلیارد تومان در آن سرمایه‌گذاری می‌شود که در سفر پیش روی وزیر نیرو بخش‌های مهم این پروژه مورد بازدید قرار گرفته و دستورات لازم برای تکمیل آن با تزریق اعتبار مورد نیاز صادر می‌شود.

نجفیان گفت: پروژه مهم دیگری که در این شهرستان در حال اجراست سد و شبکه احمد‌بیگلو است که با حجم 18 میلیون متر‌مکعب و پوشش 3 هزار و 600 هکتار از طریق شبکه پایاب در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول عنوان کرد: اولین بار استکه سد با شبکه به صورت همزمان افتتاح می‌شود که سعی داریم از در‌آمد مازاد نفتی که به استان‌های مرزی اختصاص داده می‌شود برای این پروژه تزریق کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان داشت:‌ البته 3 میلیارد تومان اخیراً بر اساس موافقت‌نامه به این پروژه اختصاص یافته است ولی در تلاش هستیم از منابع در‌آمدی مازاد نفتی اعتباری را برای این پروژه تزریق کنیم.

نجفیان به 7 میلیارد تومان مطالبات پیمانکار از پروژه سد سبلان اشاره کرد و افزود: در سه ماه ابتدای سال آینده تامین آب مورد نیاز برای سیراب کردن 520 هکتار از اراضی پایاب سد احمدبیگلو نیز انجام خواهد شد.

وی اعتبار هزینه شده برای شبکه این سد را یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: 2 میلیارد تومان امسال برای این پروژه بودجه پیش‌بینی شده است تا همزمان با سد احمدبیگلو پایاب آن نیز احداث شود که پیشرفت فیزیکی آن 31 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین از جابجایی خط انتقال آب شرب شهرستان مشگین‌شهر خبر داد و یادآور شد: سال گذشته 9 میلیارد تومان و امسال نیز 1.5 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته‌ایم.

نجفیان از پایان طرح‌ مطالعاتی سد بهرمان و همچنین سد سامانلی در مشگین‌شهر خبر داد و  تصریح کرد‌: قرار است از طریق این سدها آب مورد نیاز شرب مشگین‌شهر تامین شود که به نظر می‌رسد در بودجه سال آینده با قرار گرفتن در ردیف اعتباری به اجرای این پروژه موفق باشیم.

این مسئول ادامه داد: با احداث این دو سد در افق بلند مدت آب شرب مشگین‌شهر تامین می‌شود و ما از طریق سد سبلان و احمدبیگلو می‌توانیم تخصیص کامل بخش کشاورزی را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به شدت از تخصیص کم اعتبارات گلایه کرد و ابراز داشت: ما در کل استان 21 درصد تخصیص اعتبارات را شاهد بودیم در حالی که پروژه‌های ما نیاز به تخصیص 100 درصدی اعتبارات ملی، استانی و مهر ماندگار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نجفیان در پایان سخنان خود گفت: مطالبات پیمانکاران ما بیش از 6 میلیارد تومان است که این خود روند کار رو به جلوی ما را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اشتراک‌گذاری

  • شبکه پایاب سد سبلان سال آینده افتتاح می‌شود

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
پانزده منهای ده