سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 346
  • بازدید: 1,447
  • 1403/07/09 - 14:00:00

درد بی‌آبی ییلاق ایران زمین دوا نشد؛

سایه بی‌آبی همچنان بر سر اردبیل

سایه بی‌آبی همچنان بر سر اردبیل

طبق اعلام مسئولین استان اردبیل میزان بارش باران در استان افزایش و به‌تبع آن تولید محصولات کشاورزی نیز رشد کرده است؛ اما این افزایش مقطعی بارش‌ها نباید مسئولان را در برنامه‌ریزی‌های آینده در حوزه مصرف آب دچار غفلت کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، استان اردبیل با اقلیم کوهستانی از دیرباز به‌عنوان ییلاق ایران‌زمین شناخته شده است؛ ولی این ییلاق نیز تحت‌تأثیر گرمایش جهانی و همچنین بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دچار تنش‌های آبی شده است و جمیع این عوامل باعث شده این تنش‌ها حتی در حوزه آب شرب هم قابل‌مشاهده باشد.

تنش آبی در استان اردبیل حتی در روستاها هم پدیدار شده است و بیش از ۱۰۰ روستای اردبیل با تنش آبی مواجه است؛ این اوضاع در حالی است که در سال آبی سپری شده آسمان روی خوش به زمین نشان داد و زمین را حسابی سیراب کرد و به لطف بارش‌های خوب شاهد افزایش میزان بارندگی و به‌تبع آن افزایش محصولات کشاورزی در سطح استان بودیم.

سال آبی جدید که تقریباً ۹ روز از آن گذشته است طبق خروجی نقشه‌های هواشناسی بارش‌ها با کاهش نسبی روبرو خواهد شد که نیاز است تدابیری در این حوزه چه در حوزه کشاورزی از جمله مدیریت کاشت محصولات پر مصرف و چه در حوزه مصرف خانگی اتخاذ شود.

  پربارش‌ترین سال آبی را پشت سر گذاشتیم/ افزایش ۱۱ درصدی بارش باران در استان اردبیل

مجید کوهی، مدیرکل هواشناسی اردبیل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «سبلان ما» اعلام کرد: با پایان شهریورماه امسال سال آبی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هم به پایان رسید سالی که می‌توان گفت در چند سال اخیر بیشترین بارش را داشت و آمارها نشان می‌دهد که مجموع بارش استان ۱۱ درصد از میانگین بلندمدت بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: میانگین بارش استان اردبیل برابر با ۳۶۱ میلی‌متر است که در این میزان در مقایسه با دوره مشابه بلندمدت حدود ۱۱ درصد افزایش و در مقایسه با سال گذشته ۳۴ درصد افزایش‌یافته است.

 مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اضافه کرد: شهرستان‌های کوثر، نمین و نیر در سال آبی گذشته با کاهش کمتر از ۱۰ درصدی بارش‌ها مواجه بوده‌اند و در سایر شهرستان‌ها نیز شاهد افزایش ۳ تا ۲۱ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت بوده‌ایم که بیشترین افزایش در شهرستان مشکین‌شهر و کمترین در شهرستان اردبیل اتفاق افتاده است.

 وی تصریح کرد: میانگین بارش استان اردبیل برابر با ۳۶۱ میلی‌متر است که در مقایسه با دوره مشابه بلندمدت حدود ۱۱ درصد افزایش و در مقایسه با سال گذشته ۳۴ درصد افزایش‌یافته است.

افزایش ۴۳ درصدی تولید محصولات کشاورزی در اردبیل

غفور آقایی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما» اظهار داشت: در سایه افزایش بارش‌ها در سال زراعی گذشته کشاورزان استان اردبیل سال پرباری به‌خصوص در زمین‌های دیم را تجربه کردند.

وی ادامه داد: امسال  در استان اردبیل شاهد افزایش عملکرد ۴۳ درصدی در محصولات زراعی به‌خصوص گندم را شاهد بودیم و ما در سال زراعی گذشته ۲۷۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی را داشتیم؛ اما امسال به لطف بارش‌های خوبی که بود این رقم با استفاده از بذر خودمصرفی و بذرهای تهیه شده در استان به ۴۵۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان داشت: در مناطق سردسیر استان عمدتاً شاهد افزایش تولید کلزا و گندم بودیم و اگر بارندگی ادامه‌دار باشد افزایش کشت دانه‌های روغنی به‌خصوص کلزا در شمال استان را شاهد خواهیم بود.

پیش‌بینی کاهش بارندگی در سال آبی جدید

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تصریح کرد: مدل‌های هواشناسی برای پیش‌بینی فصلی نشان می‌دهد که در فصل پاییز سال جاری، میزان بارندگی‌ها در حد نرمال و یا کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود که  اگر کاهش بارش‌ها شدید نباشد به‌تدریج با نزدیک‌شدن به فصل زمستان شاهد بهبود بارش‌ها خواهیم بود.

کشت محصولات آب‌بر کاهش یابد

حمید فضایلی، معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «سبلان ما»، اظهار داشت: بارش‌های سال آبی گذشته تا حدودی تنش آبی را که در بهار امسال شاهد بودیم تسهیل و آب کشاورزان را تأمین کرد و باعث شد که ما در بحث تأمین آب شرب و کشاورزی نسبت به سال قبل شرایط بهتری را داشته باشیم و توزیع آب به‌صورت مطلوب در حوزه کشاورزی صورت گرفت .

وی ادامه داد: باتوجه‌به پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی با این شرایط لازم است مصرف آب با برنامه باشد و دستگاه‌های برنامه‌ریز در حوزه کشاورزی خواستاریم از هر گونه کشت‌های پر مصرف در کشت پاییز و بهاره خودداری کنند و با مدیریت مصرف به‌خصوص در حوزه کشاورزی از هرگونه تنش آبی پیگیری شود.

تأمین آب شرب در شهرستان‌های بزرگ اصلی‌ترین دغدغه است

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اینکه تأمین آب سدهای پر اهمیت ما که تأمین‌کننده آب شرب استان هستند از جمله سد یا مچی که وضعیت مطلوبی را ندارد در اولویت است افزود: باتوجه‌به اینکه ۲۵ درصد بارش‌ها در پاییز اتفاق می‌افتد اگر این ۲۵ در صد رو از دست بدهیم قطعاً در تأمین آب شرب دچار مشکل خواهیم شد.



انتهای خبر/ م

اشتراک‌گذاری

  • سایه بی‌آبی همچنان بر سر اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وهفت به‌اضافه ده