سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 387
  • بازدید: 1,596
  • 1403/07/12 - 14:00:00

سود در جیب واسطه سریالی که پایانی ندارد؛

مفت‌بری از گوجه‌کاران کوثری

مفت‌بری از گوجه‌کاران کوثری

در هر مزرعه به‌ غیر از خود کشاورز چهار تا پنج نفر نیز مشغول هستند، اما سَرِ زمین گوجه‌فرنگی را کیلویی چهار تا پنج و نهایت هشت هزار تومان می‌خرند؛ انگار این مفت‌بری از کشاورز سریالی است که پایانی ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»،  هرساله با به بار نشستن محصولات، دغدغه‌ای به نام فروش شروع می‌شود و آخرسر هم این دستِ خالی کشاورز اما جیب پرسود دلال است که تکرار می‌شود و این روند همچنان تداوم می‎یابد؛ دغدغه‌ای که این بار در مزارع گوجه شهرستان کوثر در استان اردبیل نیز چیزی شبیه به آن در حال تکرار است.

 برداشت ۱۵ کیلو گوجه‌فرنگی از هر بوته

گوجه‌کاری که سه هکتار از زمین‌هایش را در شهرستان کوثر به کاشت گوجه اختصاص داده است می‌گوید: دو ماه است که از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر مشغول برداشت گوجه هستیم.

این کشاورز ادامه داد: این گوجه رقم بریویو است و از هر بوته آن حدود ۱۵ کیلو برداشت می‌شود و اشتغال‌زایی خوبی دارد، اما دست آخر بیشتر سود دسترنج کشاورز به جیب دیگری می‌رود.

 

 ۱۰ هزار نفر در کشت سبزیجات و صیفی‌جات در کوثر فعالیت دارند

خیبرعلی جلیلی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر با اشاره به کاشت سبزیجات و صیفی‌جات در این شهرستان گفت: ۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان کوثر زیر کشت صیفی‌جات و سبزیجات از جمله گوجه‌فرنگی، هندوانه، خربزه و خیار رفته است و راندمان تولید در هر هکتار ۶۰ تن در هکتار است

 وی با اشاره به اینکه کشت صیفی‌جات و سبزی‌ها اشتغال‌زایی خوبی دارد، بیان داشت: در هر هکتار از اراضی زیر کشت صیفی‌جات و سبزیجات چهار نفر مشغول به کار می‌شوند که حدود ۱۰ هزار نفر در کشت سبزیجات و صیفی‌جات در شهرستان کوثر حدود هشت ماه فعالیت دارند.
 

سود دسترنج گوجه‌کار به جیب دیگری می‌رود

کشاورز دیگری که دو هکتار از زمین‌هایش را به کشت گوجه اختصاص داده است، می‌گوید: در هر مزرعه به طور متوسط به‌غیراز خود کشاورز چهار تا پنج نفر نیز مشغول هستند، اما از من کشاورز گوجه را کیلویی چهار تا پنج تومان و نهایت تا هشت تومان می‌خرند این در حالی است که سود بیشتر به جیب افرادی غیر از کشاورز می‌رود.

وی ادامه داد: کود سفید را ما یک ماه قبل ۱۹۵ هزار تومان می‌خریدم، اما الان قیمت دولتی آن ۵۰۰ هزار تومان است و حال اینکه مجبوریم در بازار آزاد همین کود را دو میلیون تومان بخریم.

مصرف گوجه‌های تولیدی کوثر به‌صورت تازه‌خوری/ صنایع تبدبلی نداریم

 عمو صمد کشاورزی است که امسال در سه هکتار از مزارعش گوجه کاشته است، این گوجه‌کار کوثری که محصول خوبی برداشت کرده است، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «سبلان ما» از قیمت عمده‌فروشی در بازار گلایه کرد و گفت: گوجه‌های تولیدی کوثر به‌صورت تازه‌خوری به استان‌های مجاور و مرکز استان اردبیل صادر می‌شود که این روند فروش درآمدزایی آن‌چنانی برای کشاورز ندارد و در واقع به‌نوعی مفت‌بَری از گوجه‌کار است.  

 این کشاورز کوثری می‌گوید: بازار لاهیجان و شهرهای شمالی کشور، بازار اردبیل، و بازار تبریز از جمله مقصدهایی هستند که گوجه‌های تولیدی در مزارع دیم و شیبدار شهرستان کوثر برای فروش به آنجا فرستاده می‌شود.  عمو صمد تأکید دارد که باید صنایع تبدیلی در استان اردبیل راه‌اندازی شود تا بیش از این خام‌فروشی و مفت‌بری محصولات در استان را شاهد نباشیم.

 

ضروررت ایجاد صنایع تبدیلی در نزدیکی مزارع

  علاوه بر گلایه کشاورزان کوثری از قیمت عمده‌فروشی در بازار، آنها می‌گویند چندین سال است که گوجه‌فرنگی تولیدی با تناژ بالا در استان اردبیل تولید و این محصولات باقیمت نازل و خیلی پایین روانه بازار فروش در استان‌های هم‌جوار می‌شود که این روند فروش باید تغییر یابد و چنانچه در تمام دنیا موسوم است باید برای در مناطقی که به تولید محصولات کشاورزی مشغول‌اند باید صنایع تبدیلی در همان منطقه ایجاد شود.

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در استان اردبیل امر مهمی است که مسئولان استان نیز بر تحقق آن تأکید می کنند به‌گونه‌ای که مسعود ایرانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل  چند روز پیش در مراسم کلنگ‌زنی کارخانه صنایع تبدیلی سیب‌زمینی (فرنچ فرایز) در روستای «تازه‌کند شریف‌آباد» شهرستان اردبیل بیان داشت که عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بحث صنایع تبدیلی باعث شده تا به‌تبع ارزش‌افزوده حاصل از محصولات تولیدی استان نیز به جیب کشاورزان این منطقه نرود. 

وی خاطرنشان کرد: خام‌فروشی محصولات کشاورزی استان اردبیل به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان اتفاق می‌افتد که امیدواریم با راه‌اندازی  این صنایع تولید ثروت بیشتر برای تولیدکنندگان اتفاق بیفتد.

  همان طور که اظهارات مسئولان استان اردبیل نشان می‌دهد توسعه صنایع تبدیلی زحمت کشاورزان را دارای ارزش افزوده کرده و به کسب و کار، تولید و کشت و زرع کمک می‌کند، اما تحقق این امر نیاز به ورود جدی بخش خصوصی و دولتی در این عرصه است تا نبود صنایع تبدیلی بیش از این کشاورزان استان را متضرر نکند.

انتهای خبر/

 

  

انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • مفت‌بری از گوجه‌کاران کوثری

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وپنج منهای نه