- کد خبر: 42743
- بازدید: 1,174
- 1402/05/30 - 03:09:28
کارشناس برنامهریزی سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل:
جوانی جمعیت، نشاط اجتماعی را فراهم میکند
کارشناس برنامهریزی تبلیغات اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه جوانی جمعیت و تعدد فرزندان در خانوادهها، رابطه مثبت و مستقیمی با نشاط اجتماعی دارد گفت: حل بحران جمعیت و یا پیری جمعیت نیاز به یک عزم، اراده و برنامه ملی بلند مدت دارد.
علی دژبانی در گفتگو با سبلان ما، از اجرای 760 برنامه تبلیغی و فرهنگی با موضوع «جمعیت و فرزندآوری» در اردبیل خبر داد و گفت: از دیدگاه علوم سازمانی و اجتماعی، جمعیت جوان هر جامعهای سرمایه و ثروت عظیم اجتماعی آن جامعه محسوب میشود.
وی افزود: علوم دینی و فلسفی و نیز علوم نوینپزشکی، روانشناسی و جامعهشناسی بر فواید مختلف روانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی داشتن اولاد تأکید کرده و اذعان دارند که برادر و خواهر بهترین هدیه جهان هستی و خداوند به انسان و سرمایه بیجایگزینی برای کودک است.
کارشناس برنامهریزی فعالیتهای رسانهای تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: موضوع جمعیت، فرزندآوری و جوانی از ضروریات مهم و حیاتی کنونی جامعه ایران است بهگونهای که کاهش نرخ موالید، پیری جمعیت و بحرانهای خانوادگی، روانی، فرهنگی، روابط انسانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن در آینده نهچندان دور میتواند تعادل زیستی، اکوسیستم جمعیتی و زیست اجتماعی جامعه را به مخاطره بیندازد.
جوانی جمعیت نشاط اجتماعی را فراهم میکند
دژبانی با بیان اینکه جوانی جمعیت و تعدد فرزندان در خانوادهها رابطه مثبت و مستقیمی بانشاط اجتماعی، پویایی خانواده، نشاط و سلامت روانی اعضای خانواده، بهبود روابط انسانی و مهارتهای بالای برقراری ارتباطات اجتماعی دارد گفت: حل بحران جمعیت و یا پیری جمعیت نیاز به یک عزم، اراده و برنامه ملی بلندمدت دارد.
وی افزود: از دیدگاه اسلام و آموزههای دینی، فرزند از ارکان مهم خانواده است. در آیات، احادیث و روایات مختلف از فرزندان با تعابیر و عناوینی مانند قرهعین، مایه خوشبختی، مایه ثواب و پاداش اخروی، هدیه الهی، امید زندگی، برکت خانه، نور چشم پدر و مادر، نعمت بزرگ الهی بر انسان، وسیله آمرزش پدر و مادر، عصای پیری والدین، کفاره گناهان والدین، رحمت و غفران الهی یاد شده است. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: «خانهای که در آن کودک نباشد، برکت ندارد.»
وی افزود: از دیدگاه علوم سازمانی و اجتماعی، جمعیت جوان هر جامعهای سرمایه و ثروت عظیم اجتماعی آن جامعه محسوب میشود. علوم دینی و فلسفی (دین و عقل) و نیز علوم نوینپزشکی، روانشناسی و جامعهشناسی بر فواید مختلف روانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی داشتن اولاد تأکید کردهاند. برادر و خواهر بهترین هدیه جهان هستی و خداوند به انسان و سرمایه بی جایگزینی برای کودک است.
کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق چالش مهم فراروی مسئله جمعیت در کشور
کارشناس برنامهریزی رسانهای تبلیغات اسلامی اردبیل افزود: کاهش نرخ ازدواج، افزایش نرخ طلاق، افزایش طلاقهای خاموش یا عاطفی در خانوادهها، عدم تمایل به فرزندآوری، تکفرزندی، کاهش نرخ باروری، کاهش فرزندآوری، افزایش آمارهای مربوط به سقطجنین، افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ رشد جمعیت و جوانی جمعیت، افزایش جمعیت سالمندان و آغاز روند پیری جمعیت از مهمترین چالشهای فرا روی مسائل جمعیتی جامعه ایران است.
وی خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی مانند بیکاری، نبود اشتغال برای جوانان، مشکلات مسکن، شغل و در آمد پایدار، فقر و تورم، تجملگرایی، تغییر سبک زندگی، تغییر ذائقهها، آغاز عصر یا جنگ لذت، فاصله زیاد بین زمان تأمین امکانات اولیه زندگی و تصمیم به ازدواج (افزایش سن)، فرایند مدرنیته ناقص و کج ایرانی، فردگرایی و خودخواهی و رواج فرهنگ مادیگرایی و پولمحوری بهویژه در زنان و دختران، رواج فرهنگ تجردی، گرایش به ازدواجهای بهاصطلاح سفید اما در حقیقت سیاه همخانگیهای بدون الزامات قانونی، حقوقی و شرعی و زیست آزادانه، تغییر بینشها و نگرشها، معیارهای نادرست و غیرعقلانی در انتخاب همسر، افزایش آمار ازدواجهای ناموفق و شکستخورده، افزایش آمار پروندههای طلاق و طلاق توافقی، افزایش طلاقهای عاطفی در زیر پوست خانوادهها، افزایش خیانتهای زناشویی، ترس از ازدواج، آدابورسوم سنگین مانند مهریههای نامتعارف، ادامه تحصیل دختران و افزایش توقعات و انتظارات نابجا و غیرمنطقی از همسر و زندگی مشترک و... زمینهساز عدم تمایل جوانان درس زیست اجتماعی به ازدواج و افزایش سن ازدواج هستند.
دژبانی افزود: از مهمترین پیامدهای منفی و مخرب عدم رغبت جوانان به ازدواج و کاهش میزان ازدواج، کاهش نرخ زاد و ولد، کاهش نرخ باروری، کاهش فرزندآوری و روند افزایش پیری جمعیت است. تکفرزندی، انزوا و احساس تنهایی شدید روانی و روحی، گوشهگیری، نداشتن منبع تکیهگاه و پناهگاه قلبی و همدردی احساسی و عاطفی و اختلال در مهارتهای ارتباطی از مهمترین چالشهای تربیتی - متولدین دهه 70 و 80 شمسی بهعنوان نسل زد - پیشروی خانوادههای امروز ایرانی است.
جمعیت و فرزندآوری محور مهم بیانیه گام دوم انقلاب
موضوع جمعیت، فرزندآوری و جوانی از محورهای مهم بحث جهاد تبیین و گام دوم انقلاب اسلامی است که بهضرورت آن اشاره شده است. یکی از شاخصها و فعالیتهای مهم تبلیغی، ترویجی، رسانهای، اجتماعی و فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با رویکرد امید و امید آفرینی موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت است.
وی افزود: جامعه ایران از دهه 80 شمسی بعد از پایان شتاب جمعیتی دهه 60 و آغاز سیاست کنترل جمعیت از دهه 70 در پنجره جمعیتی قرار گرفته و احتمال بستهشدن این پنجره و گرفتار شدن در شرایط بحرانی با استمرار روند کاهش جمعیت وجود دارد. نرخ رشد جمعیت در سال 1400 شمسی به 68 صدم در صد کاهشیافته است. برابر پیشبینیهای بهعملآمده در سال 1420 شمسی یعنی تا دو دهه دیگر جمعیت ایران به 91 میلیون نفر خواهد رسید و از سال 1425 شمسی رشد منفی جمعیت آغاز خواهد شد و با ادامه این روند جمعیت ایران در سال 1430 شمسی به 5/89 میلیون نفر کاهش و با استمرار این روال در 70 سال آینده جمعیت ایران به 50 میلیون نفر کاهش خواهد یافت.
اجرای 760 برنامه فرهنگی و تبلیغی با موضوع «جمعیت و فرزندآوری» در اردبیل
کارشناس برنامهریزی رسانهای تبلیغات اسلامی اردبیل به عملکرد اداره این اداره کل در خصوص «جمعیت و فرزندآوری» اشاره کرد و افزود: پرداخت شبکه تبلیغ به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری (روحانیون و مبلغین و گروههای جهاد ی) در منابر و مساجد و محلات به تعداد 650 مورد سخنرانی رویکرد مسجد جامعه پرداز، پرداخت به موضوع در هیئات مذهبی اندیشهورز به تعداد 24 مورد تشکیل حلقههای اندیشهورزی، مصاحبه و مشاوره قبل و حین ازدواج به تعداد 54 مورد از جمله برنامههای اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل در خصوص «جمعیت و فرزندآوری» است.
دژبانی افزود: برگزاری همایش زیست عفیفانه (جوانی جمعیت و فرزندآوری) به تعداد 4 مورد برای گروههای هدف سازمانی، برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با رویکرد جوانی جمعیت و فرزندآوری برای 80 نفر از مبلغان دینی، تولید و نشر کلیپ به تعداد 4 مورد در فضای مجازی و کانالها و گروههای مجازی وابسته، تولید و نشر 8 مورد مطلب و مقاله آموزشی با موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در سایت اداره کل تبلیغات اسلامی، انتشار، توزیع و اطلاعرسانی محتوای رسانهای مرتبط با موضوع ارسالی از سازمان مرکزی و ادارات استانی در کانالها و گروههای مجازی، برگزاری 4 مورد برنامه در مؤسسات و مراکز قرآنی و کانونهای تبلیغی و فرهنگی از دیگر برنامههای اجرا شده در حوزه فرهنگی و تبلیغی در خصوص «جمعیت و فرزندآوری» است.
کارشناس برنامهریزی رسانهای تبلیغات اسلامی اردبیل خاطرنشان کرد: نشر و اطلاعرسانی نسخه الکترونیکی کتاب خانواده و جوانی جمعیت تألیف محمد جعفرزاده ویژه مدیران و کارکنان در کانالها و گروههای مجازی، نصب و اطلاعرسانی 12 مورد پلاکارد و بنر تبلیغاتی و اطلاعرسانی برای فضاسازی شهری، آگاهسازی افکار عمومی و جریانسازی رسانهای و موارد دیگر از مهمترین فعالیتها و برنامههای رسانهای، اجتماعی، فرهنگی، دینی و تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در زمینه جمعیت، جوانی و فرزندآوری رویکرد تشویق و فرهنگپذیری افکار عمومی، خانوادهها و زوجین جوان، تزریق روحیه امید، نشاط و امید آفرینی به افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت در طول ۵ ماهه 1402 است.
گفتگو: مهدی جدی
انتهای خبر/ ج
دیدگاهها