- کد خبر: 43639
- بازدید: 703
- 1402/08/12 - 21:00:27
استکبارستیزی در سیره معصومین(ع)
تاریخ رسالت پیامبران و دوران امامان معصوم(ع) نشان میدهد شیوه همه آنها برپایه مبارزه با استکبار، عدالتخواهی و ظلمستیزی بیوقفه قرار گرفته است.
به گزارش سبلان ما، پیامبران الهی پس از ابلاغ رسالت خویش، همواره با مقاومتها و ایجاد موانعی از ناحیه مستکبران روبهرو شدهاند. بررسی آیات قرآن کریم نشان میدهد که شیوه برخورد ایشان با مستکبران، پس از مراحل ابلاغ رسالت و اقامه دلیل و برهان، شامل ورود به مرحله مقاومت و مبارزه طولانی با آنان بوده است. این مبارزه بهویژه پس از ظهور اسلام و دوران حضور ائمه اطهار(ع) با شدت و دقت بیشتری تداوم یافته است.
در آیات و روایات متعدد، مستضعفین یعنی کسانی که مورد ظلم و تهاجم استکبار، قرار گرفته اند، موظف به دفاع و مقابله با مستکبرین شده اند. به عنوان نمونه قرآن کریم می فرماید:
«و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»(سوره نساء، آیه ۱۴۱)
«محمد رسول الله و الذین معه اشدّآء علی الکفّار رحمآء بینهم » ( سوره فتح ، آیه ۲۹)
« فقاتلوا ائمه الکفر انهم لا ایمان لهم» ( سوره توبه ، آیه۱۲)
«و ما لکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان» (سوره نساء ، آیه ۷۵) «قاتلو فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لاتعتدوا» (سوره بقره، آیه ۱۹۰)
و کسانی که در راه حمایت از مستضعفین کوتاهی و سستی می کنند ، مورد مواخذه قرار می دهد«ما لکم لا تناصرون» (سوره صافات، آیه ۲۵)
حضرت علی(ع) فرمودند:«کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا» (نهج البلاغه، نامه ۴۷)
حضرت یکی از دلایل پذیرفتن خلافت را مقابله با ظالمان عنوان نموده ، فرمودند : « اما و الذی فلق الحبه و برا النسمه لولا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر وما اخذ الله علی العلماء ان لا یقاروا علی کظه ظالم و لاسغب مظلوم لالقیت حبلها علی غاربها ولسقیت آخرها بکاس اولها. » «سوگند به کسی که دانه را شکافت و جانداران را آفریده است اگر انبوه آن جماعت نمی بود یا گرد آمدن یاران حجت را بر من تمام نمی کرد و خدا از عالمان پیمان نگرفته بود که در برابر شکبارگی ستمکاران و گرسنگی ستمکشان خاموشی نگزینند , افسارحکومت را بر گردنش می افکندم و رهایش می کردم و در پایان با آن همان می کردم که در آغاز کرده بودم .» ( نهج البلاغه , خطبه ۳)
بر این اساس طبق قانون اساسی «جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد. بنابراین در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت های دیگر، از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می کند» (قانون اساسی، اصل ۱۵۴)
برای آشنایی بیشتر با مبانی استکبار ستیزی در قرآن مجید ر.ک:استکبار ستیزی در قرآن، قدرت الله فرقانی ، قم: پژوهشکده تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه،۱۳۸۳
مصادیق استکبار در دنیای امروز
مصادیق استکبار در دنیای امروز همه کشورهایی هستند که به دنبال سلطه بر سایر کشورها بوده و حقوق سایر انسان ها را نادیده می گیرند که در رأس آنها آمریکا، رژیم صهیونیستی هستند و کشورهای انگلستان و فرانسه نیز که در مسیر اهداف آنان گام برمی دارند از مصادیق استکبار هستند .
چرایی نابودی اسرائیل
با توجه به ماهیت غاصبانه و تجاوز کارنه این رژیم و کشتار مردم مظلوم فلسطین جمهوری اسلامی هیچ جایگاهی برای این رژیم جعلی قائل نبوده و تا نابودی کامل این رژیم در کنار مردم مظلوم فلسطین و لبنان خواهد ایستاد و از محور مقاومت حمایت خواهد کرد.
مقابله با این رژیم و حمایت و دفاع نظام جمهوری اسلامی از مردم مظلوم فلسطین و لبنان برآمده از مسئولیت انسانی , اسلامی و ملی ماست.
بر اساس آیات ، روایات و ادله عقلی متعدد جامعه اسلامی پیکره واحدی است و مسلمین نمی توانند در قبال تهاجم بیگانگان به سایر مسلمانان بی تفاوت باشند. چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم با صراحت به حمایت و دفاع از ستمدیدگانی که مورد ظلم قرار گرفته و از وطن و کاشانه خویش اخراج و آواره شده اند، فرمان می دهد: «قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین واقتلوهم حیث ثقفتموهم و اخرجوهم من حیث اخرجوکم و الفتنة اشدّ من القتل ولاتقاتلوهم عند المسجد الحرام حتی یقاتلوکم فیه فان قاتلوکم فاقتلوهم کذلک جزاءالکافرین و «أذن للّذین یقاتلون بأنّهمْ ظلموا و إنّ اللّه علی نصْرهمْ لقدیرٌ الّذین أخْرجوا منْ دیارهمْ بغیْر حقٍّ إلاّ أنْ یقولوا ربّنا اللّه و لوْلا دفْع اللّه النّاس بعْضهمْ ببعْضٍ لهدّمتْ صوامع و بیعٌ و صلواتٌ و مساجد یذْکر فیها اسْم اللّه کثیراً و لینْصرنّ اللّه منْ ینْصره إنّ اللّه لقویٌّ عزیزٌ» و همچنین « و ما لکمْ لا تقاتلون فی سبیل اللّه و الْمسْتضْعفین من الرّجال و النّساء و الْولْدان الّذین یقولون ربّنا أخْرجْنا منْ هذه الْقرْیة الظّالم أهْلها و اجْعلْ لنا منْ لدنْک ولیًّا و اجْعلْ لنا منْ لدنْک نصیراً» ؛ «چرا در راه خدا و برای رهایی مردان و زنان و کودکانی که [به دست ستمگران تضعیف شده اند ]پیکار نمی کنید؟! همان افراد [ستمدیده ای ]که می گویند: پروردگار ما را از این شهر (مکّه) که اهلش ستمگرند، بیرون ببر، و از طرف خود برای ما سرپرستی قرار ده واز جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما».
پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز می فرماید: «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم»و «من سمع رجلاً ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم؛ هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمین را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند مسلمان نیست.» در صحیح بخاری نیز از آن حضرت روایت شده است که فرمودند: «همه مسلمانان برادر یکدیگرند، به همدیگر ظلم نمی کنند و در مقابل دشمنان یکدیگر را رها نمی کنند و به خود وا نمی گذارند».
دستور نورانی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) مبنی بر این که ««کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً؛ همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید» نیز بر این نکته مهم دلالت دارد که در اسلام، مسؤولیت مقابله با تهدید و ارعاب وظیفه ای همگانی است؛همه باید یکپارچه، در برابر عوامل تهدید و ارعاب بایستند و از مظلوم دفاع کنند و خصم ظالم باشند.
انتهای خبر/ ج
دیدگاهها