سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 46216
  • بازدید: 145
  • 1403/03/21 - 12:40:13

رئیس اتحادیه قالی‌بافان پارس‌آباد خبر داد:

قالیبافان پارس‌آبادی به کار در مزارع روی آورده‌اند

رئیس اتحادیه قالی‌بافان پارس‌آباد گفت: با وجود کیفیت بسیار بالای فرش پارس‌آباد به دلیل نبود بیمه و وام خوداشتغالی اکثر بافنده‌های پارس‌آباد کار در مزارع را به بافندگی ترجیح می‌دهند.

 حسن نوبخت در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، با اشاره به آخرین وضعیت قالی‌بافان در شهر پارس‌آباد، بیان داشت: تاکنون ۷ هزار ۲۰۰ قالیباف در شهرستان پارس‌آباد شناسایی شده که ۵۵۰ نفر از طریق فنی و حرفه‌ای گواهینامه گرفته و شناسنامه‌دار هستند.

وی افزود: تعداد۸۰۰ نفر از قالیبافان شهرستان پارس‌آباد بیمه دارند و۱۵۰ نفر از طریق بیمه قالیبافان بازنشسته شده‌اند.

  مجتمع متمرکز فرش در پارس‌آباد راه‌اندازی شود

رئیس اتحادیه قالیبافان پارس‌آباد در مورد مشکلات بافندگان فرش دراین شهرستان گفت: نداشتن مواد اولیه مرغوب و مکان مناسب مانند مجتمع متمرکز فرش‌بافی، از مشکلات اصلی قالیبافان پارس‌آباد است.

 وی با بیان اینکه اکثر فرش و قالی‌های بافته‌شده در شهرستان پارس‌آباد تزیینی هستند، بیان داشت: متأسفانه به علت عدم حمایت مسئولین مربوطه تابه‌حال صادراتی نداشته‌ایم.

 نوبخت در مورد کیفیت فرش پارس‌آباد گفت: علی‌رغم کیفیت بسیار بالای فرش پارس‌آباد به دلیل نبود بیمه و وام خوداشتغالی اکثر بافنده‌های پارس‌آباد کار در مزارع را به بافندگی ترجیح می‌دهند.

  برخی از بافندگان قدیمی‌ترین کارگاه اولتان از کار دلسرد شده‌اند

وی از کارگاه قالیبافی شهر اولتان به‌عنوان قدیمی‌ترین کارگاه فرش‌بافی اولتان نام برد و گفت: این کارگاه از سال ۱۳۸۳ ایجاد شده که بهترین قالیبافان در آن مشغول به کار هستند؛ اما متأسفانه تعدادی از آنها به علت نبود بیمه و وام از ادامه کار دلسرد و رو به کار دیگری آورده‌اند.
 رئیس اتحادیه قالیبافان پارس‌آباد ادامه داد: در صورت مساعدت مسئولین برای ایجاد مجتمع متمرکز فرش‌بافی در پارس‌آباد بسیاری از مشکلات بیکاری این شهر حل خواهد شد.

1 فرش برای 12 نفر شغل ایجاد می‌کند

 وی اظهار داشت: یک فرش سه‌درچهار مترمربعی از ریسندگی تا رسیدن به دست تجار فرش برای ۱۲ نفر شغل ایجاد می‌کند که درآمدی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون برای بافنده دارد.

 نوبخت از آموزش رایگان بافت قالی در اتحادیه فرش پارس‌آباد خبر داد و گفت: بافنده‌ها با تهیه مواد اولیه می‌توانند تمام سود فرش بافته شده را از آن خود کنند، متأسفانه تجار با تهیه مواد اولیه قالی در پایان سود ناچیزی به بافنده فرش می‌دهند که دور از انصاف است.

وی گفت: اتحادیه فرش پارس‌آباد از مرداد ۱۳۸۵ برقرار شده است و تاکنون ۷ هزار ۲۰۰ نفر قالیباف شناسایی شده است.


خبر از: سوسن لمه پور 

انتهای خبر/ 

اشتراک‌گذاری

  • قالیبافان پارس‌آبادی به کار در مزارع روی آورده‌اند

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یک منهای چهار