سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46626
  • بازدید: 335
  • 1403/04/23 - 22:31:27

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبر داد:

شناسایی اولین مورد پشه آئدس در بیله‌سوار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در استان ما برای اولین بار پشه آئدس، دو روز پیش در شهرستان مرزی بیله‌سوار شناسایی شده است .

 علی محمدیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، درباره مشاهده پشه آئدس در استان اردبیل گفت: این نوع پشه دو روز پیش در بیله‌سوار شناسایی شده است . 

وی با بیان ابنکه پشه آئدس بومی آسیای جنوب شرقی است، افزود:  پشه آئدس  اخیرا از سمت جنوب وارد کشور ما شد و درگیری‌‎ها در جنوب کشور است اما در استان اردبیل برای اولین بار  این نوع پشه، دو روز پیش در شهرستان مرزی بیله‌سوار شناسایی شده است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: هنوز هیچ علائمی از وجودِ بیماریِ دِنگی که براثرِ گزش پشه آئدس بروز کند، در استان اردبیل مشاهده نشده است.

وی گفت: روند ایجاد بیماری بر اثر گزش پشه آئدس به این صورت است که اگر پشه به بیماری دنگی آلوده باشد و فرد سالم را مورد گزش قرار دهد بیماری تب دنگی منتقل می‌شود که در 80 درصد موارد حتی ممکن است افراد متوجه این تب هم نشوند؛ همچنین در 5 درصد موارد در مبتلان به بیماریِ دِنگی تب شدید است و در کمتر از یک درصد موارد نیز به خاطر ایجاد شُک و ایجاد خونریزی تب دنگی می‎تواند، کشنده باشد. 

محمدیان درباره علائم مهمی که بیماران تب دنگی آن را تجربه می‌کنند، اظهار داشت: سردرد، درد عضلانی، علائم پوستی، علائم گوارشی و تب از جمله علائم مبتلایان به بیماری تب دنگی است. 

وی اضافه کرد: پشه آئدس چون در آب‌های راکد تخمک‌گذاری می‌کند، بنابراین اولین راه پیشگیری از گزش این نوع  پشه و جلوگیری از بروز بیماری تب دنگی این است که محیط بهسازی شود و لازم است محیط را از ظروفی که آب در آنها ممکن است جمع شود از جمله بطری آب، قوطی کنسرو، لاستیک و آب زیر گلدان پاکسازی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: راه پیشگیری دوم برای مقابله با گزش پشه آئدس و بیماری تب دنگی استفاده از لباس‌های آستین‌دار است و همچنین به استفاده از حشره‌کش‎ها، اسپری و پمادها و استفاده از پشه‌بند و توری در منازل توصیه می‎شود. 

گفته می‌شود چون درمان و داروی قطعی برای بیماری تب دنگی وجود ندارد، بنابراین پیشگیری بهترین کار ممکن در شرایط کنونی است و باید در اولویت باشد.   

انتهای خبر/ 

اشتراک‌گذاری

  • شناسایی اولین مورد پشه آئدس در بیله‌سوار

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وهفت به‌اضافه نه