سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46685
  • بازدید: 171
  • 1403/04/30 - 12:30:14

کارشناس فضای مجازی و شبکه:

توسعه شبکه ملی اطلاعات امنیت‌آفرین است

کارشناس فضای مجازی و شبکه گفت: توسعه سیستم‌های عامل بومی مبتنی بر اوپن سورس و همچنین گسترش شبکه ملی اطلاعات می‌تواند هم در بحث امنیت داده‌ای و هم بحث هزینه‌ای و اقتصادی بسیار مفید باشد.

 محمود میرزایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، به اختلالات اینترنت جهانی طی روزهای اخیر اشاره و اظهار داشت: اولین اشکالات فنی در اواخر روز پنجشنبه در آمریکا دیده شد که علت آن اختلال در خدمات مایکروسافت از جمله آزور و ۳۶۵ بود که خطوط هوایی فرونتیر که در دنور مستقر است، پروازها را به مدت بیش از دو ساعت متوقف کرد و مشکلات مربوط به خدمات آنلاین مایکروسافت را مقصر اعلام کرد و این شرکت هواپیمایی توقف پروازهای سراسری را لغو کرد و روند ازسرگیری پروازها را از ساعت ۱۱ شب به‌وقت نیویورک آغاز کرد.

 وی افزود: همچنین گروه LSE که بازار بورس لندن را اداره می‌کند، اعلام کرد با یک مشکل فنی جهانی مواجه است که از انتشار اخبار جلوگیری می‌کند و در آسیا نیز، کاربران ژاپنی عصر همان روز، گزارش اشکالاتی در سرویس‌هایی از جمله مجموعه نرم‌افزار اداری مبتنی بر اینترنت مایکروسافت ۳۶۵ را رویت کردند و به دنبال آن خطوط هوایی در فرودگاه‌های بمبئی و هنگ‌کنگ به بررسی دستی اطلاعات مسافران روی آوردند.

 این کارشناس فضای مجازی و شبکه ادامه داد: مایکروسافت در بیانیه‌ای دلیل اختلال را توضیح داده است که کاربران ویندوز شاهد صفحه آبی یا اختلال BSDD بودند که سبب می‌شود دستگاه‌ها به طور ناگهانی خاموش یا ری استارت شوند.

 میرزایی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد یک به‌روزرسانی معیوب جدید نرم‌افزاری آنتی‌ویروس شرکت CrowdStrike دلیل اختلال بوده است افزود: دستگاه‌هایی مانند رایانه‌ها و تلفن‌ها به دلیل عیوب نرم‌افزاری نمی‌توانند به‌درستی کار کنند.

 وی تصریح کرد: طبق به‌روزرسانی Service Health Status در صفحه اپراتور ویندوز ریشه اصلی این اختلال تغییر پیکربندی در بخشی از بار ابر رایانشی Azure بوده که باعث ایجاد وقفه بین منابع ذخیره‌سازی و رایانشی شد و اختلال در ارتباطات را در پی داشت و همین امر بر خدمات پایین‌دستی مایکروسافت ۳۶۵ وابسته به این اتصال تأثیر گذاشت.

 کارشناس فضای مجازی و شبکه ادامه داد: این اختلالات به حدی بوده است که سرویس‌های ویزا، آمازون، ADT security، رسانه‌های خبری و خطوط هواپیمایی از جمله آمریکن ایرلاین، دلتا و... تحت‌تأثیر این اختلال قرار گرفته‌اند.

 میرزایی بیان کرد: باتوجه‌به شمه‌ای از مواردی که عنوان شد و در آینده نیز این قطعی‌ها و اختلالات در سطح عمومی و جهانی محتمل خواهد بود، به نظر می‌رسد توسعه سیستم‌های عامل بومی مبتنی بر اوپن سورس و همچنین گسترش شبکه ملی اطلاعات می‌تواند هم در بحث امنیت داده‌ای و هم بحث هزینه‌ای و اقتصادی (مقرون‌به‌صرفه بودن باتوجه‌به کاهش هزینه در کاهش مصرف ترافیک خارجی) حائز اهمیت است.

 وی خاطرنشان کرد: در این حوزه نیز بسیاری از کشورها گام‌های مؤثری را در جهت توسعه و تقویت شبکه داده‌ای خودشان داشته‌اند من‌جمله موتور جستجوی بومی، در راستای نیل به اهداف یاد شده در کشور ما نیز کارهایی انجام‌گرفته و مساعدت بیش‌ازپیش تصمیم‌گیران و همراهی دولت مردان را در اجرای کامل و توسعه زیرساخت بومی را می‌طلبد.
انتهای پیام/

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری

  • توسعه شبکه ملی اطلاعات امنیت‌آفرین است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
پنج منهای نه