سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46700
  • بازدید: 174
  • 1403/04/31 - 11:51:47

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

تب دنگی در اردبیل گزارش نشده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا به تب دنگی در اردبیل گزارش نشده است.

 رامین نسیمی دوست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی و مراقبت‌های پیشگیرانه در مورد ابتلا به تب دنگی اظهار داشت: آمادگی لازم جهت مقابله با اپیدمی احتمالی بیماری تب دنگی در استان وجود دارد و همه مراکز درمانی بیمارستان‌ها ملزم بر رعایت بهداشت محیط بیمارستانی و آموزش جدی به کارکنان درمانی دراین‌خصوص هستند.

 وی افزود: تب دنگی یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و این بیماری در آب‌وهوای معتدل و گرمسیری شیوع دارد.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: تب، سردرد، خونریزی، تهوع و استفراغ و همچنین خستگی را از علایم این بیماری دانست و گفت: ۷۰ الی ۸۰ درصد مبتلایان به تب دنگی خودبه‌خود بهبود می‌یابند.

 نسیمی دوست با اشاره به اینکه پشه‌ها ناقل اصلی این ویروس هستند افزود: وقتی یک پشه آلوده به ویروس دنگی فرد را نیش می‌زند، ویروس وارد جریان خون فرد شده و می‌تواند منجر به ابتلا به تب شود و این بیماری واکسن و درمانی خاصی ندارد و عموماً داروها و روش‌های خانگی تنها برای تسکین درد تجویز می‌شوند و بهترین راه مقابله با بیماری تب دنگی رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری در این زمینه است.

 وی تأکید کرد: مردم استان اردبیل از سفرهای غیرضروری به استان‌هایی که وجود تب دنگی در آنها مشاهده شده مثل استان‌های مازندران، گیلان خودداری کند.
 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: پشه آئدس عموماً شب گزش است و توصیه می‌شود شب‌ها از پشه‌بند استفاده شود و در منزل از تهویه‌مطبوع و پنجره توری استفاده شود.

 نسیمی اظهار داشت: در صورت مبتلا به تب دنگی و بروز علایمی همچون تب و سردرد به پزشک مراجعه کنید و پزشک می‌تواند به شما بگوید که چگونه علائم خود را درمان کنید و به‌طورکلی مراقبت از تب دنگی شامل موارد استراحت زیاد، نوشیدن مایعات در حجم بالا، مصرف استامینوفن برای کنترل تب و تسکین درد جزو مراقبت‌های بعد از مبتلا شدن به این بیماری هستند.

 انتهای پیام/ 

 

 

اشتراک‌گذاری

  • تب دنگی در اردبیل گزارش نشده است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی به‌اضافه دو