سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46718
  • بازدید: 130
  • 1403/05/02 - 07:51:00

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

خسارت سفیدک دروغین در اردبیل به حداقل رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال با اقدامات به‌موقع خسارت بیماری سفیدک دروغین مزارع اردبیل به کمترین حد رسید؛ اما برای پیشگیری در سال آینده لازم است تا راهکارهای پیشگیرانه به‌صورت ویژه اجرایی شود.

نوبخت اژدری  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، با اشاره به مهار و کنترل بیماری سفیدک دروغین در مزارع سیب‌زمینی اردبیل، اظهار داشت: اقدام به‌موقع در مبارزه با این بیماری سبب شد تا آسیب‌ها به کمترین حد برسد و از خسارت سنگین به مزارع این استان جلوگیری شود.

 وی تأکید کرد: برای پیشگیری از بیماری سفیدک دروغین مزارع سیب‌زمینی در سال آینده لازم است تا راهکارهای پیشگیرانه توسط کشاورزان به‌صورت ویژه اجرایی شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به سابقه بیماری سفیدک دروغین در مزارع سیب‌زمینی اردبیل، تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه بذر سالم در شروع این بیماری بسیار مهم است فلذا در وهله اول از اقدامات پیشگیرانه، کشاورزان باید از بذر سالم استفاده کنند.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از بیماری سفیدک دروغین در مزارع اردبیل پس از بذر سالم ضروری است که تراکم کاشت رعایت شود تا تخلیه هوا به‌خوبی صورت بگیرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر مزارع سیب‌زمینی اردبیل با تراکم بالایی کشت شده است که توصیه می‌کنیم حداقل فاصله کشت ۲۵ سانتیمتری بین بوته‌ها رعایت شود تا تهویه مناسب صورت بگیرد.

وی یادآور شد: استفاده به‌اندازه و به‌موقع از کود مناسب نیز از دیگر راهکارهای پیشگیرانه در مهار بیماری سفیدک دروغین در اردبیل است و توصیه می‌شود کشاورزان علاوه بر کود ازتی از کودهای پتاس و گوگردی نیز استفاده کنند تا مقاومت لازم در مزرعه برای مبارزه با این بیماری ایجاد بشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه سال گذشته بیماری سفیدک دروغین باعث خسارت به سیب‌زمینی‌کاران اردبیل شد گفت: تغییرات آب‌وهوایی و هوای مرطوب موجب گسترش بیماری قارچی سفیدک دروغین در مزارع سیب‌زمینی می‌شود که اقدام به‌موقع، همت کشاورزان و به‌کارگیری راهکارهای کارشناسان جهاد کشاورزی از شیوع این بیماری خسارت‌زا در مزارع اردبیل جلوگیری خواهد کرد.

 سال زراعی گذشته محصول سیب‌زمینی در ۱۹ هزار از اراضی کشاورزی استان اردبیل کشت شده که از این اراضی ۷۷۰ هزار تن محصول برداشت شد.

 انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • خسارت سفیدک دروغین در اردبیل به حداقل رسید

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
شش منهای سه