سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46739
  • بازدید: 170
  • 1403/05/04 - 05:23:00

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی:

شیخ صفی‌الدین با قرآن مأنوس بود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی راز بزرگی انسان‌ها را در کیفیت ارتباط با پروردگار دانست و گفت: انس زیاد شیخ صفی‌الدین با قرآن و اهل‌بیت باعث شد که این عالم به ابداعات و نوآوری‌های زیبایی دست بزند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید بهاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»،  با اشاره به ۴ مرداد روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین و روز اردبیل گفت: شیخ صفی‌الدین اردبیلی از عارفان نامی عهد اولجایتو و پسرش ابوسعید بهادرخان بود که با مریدان خود در آن ایام در کلخوران قریه‌ای در یک فرسنگی اردبیل در اطراف مقبره پدر خود می‌زیست؛ صوفی مشهور ایرانی که سلاطین به سبب انتساب به نام او به صفویه یا صفویان موسوم شده‌اند و از مریدان شیخ زاهد گیلانی بوده است.

وی با بیان اینکه شیخ‌ صفی‌الدین در مراتب علوم، اَعلمِ علمای زمان و افضلِ فضلایِ اَوانِ خود بود و نهایتِ تبحّر در اکثرِ علوم را داشته است، افزود: وی پیوسته در مقام قرب بوده، ریاضت، عبادات، مجاهدات و ترویجِ دینِ مبین و اعلای مذهب حقِّ ائمه طاهرین و هدایت و ارشادِ طالبین یقین را اولی و اَهم می‌دانسته است.

 رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی تصریح کرد: شیخ صفی‌الدین اردبیلی طبقِ قانونِ حکمت از جهتِ جلب قلوب و حصولِ مطلوب، بنایِ ارشاد و هدایت را به رسوم و عادتِ اهل آن زمان گذاشته است. 

وی با اشاره به سخنان ارزنده شیخ صفی‌الدین اردبیلی که درس‌آموز و قابل تامل است، اظهار کرد: روی زمین، غفلت آباد است و زیر زمین، حسرت آباد است، یعنی چندان که مردم بر روی زمین به خواهش و هوای نفس مشغول‌اند در غفلت مانده‌اند و چون در زیر زمین می‌روند حقیقت احوال و اعمال ایشان منکشف می‌شود.

بهاری با بیان اینکه راز موفقیت و بزرگی انسان‌ها در کیفیت ارتباط با پروردگار و مقربان درگاهش معنا پیدا می‌کند افزود: انس زیاد شیخ صفی‌الدین اردبیلی با قرآن و معرفت او با اهل‌البیت باعث شده که ایشان با ابداعات و نوآوری‌های زیبایی دست بزند؛  انس با این دو و میراث غیرمکتوب معنوی که از پدران شیخ صفی به‌دست‌آمده باعث شده که او نگاه نوینی به عرفان و تصوف اسلامی داشته باشد و لذا نگاه او بر جذابیت عرفانی نیز بوده است. 


وی خاطرنشان کرد: شیخ صفی‌الدین اردبیلی طالب دستیابی به حقیقت و مسئله او الهیات و حقیقت بوده است؛ لذا این گونه اصطلاح‌سازی در چارچوب مکتب شیخ کاملاً قرار گرفته است. 
 رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی بزرگ‌ترین امتیاز شیخ صفی‌الدین را تأکید بر جوانمردی، مکتب ساز و الگوگیری از امام علی (ع) عنوان کرد و گفت: سیادت شیخ از جمله مسائل مسلم و مهم شیخ صفی است و سیادت شیخ که در کتب متعددی درمورد آن صحبت شده به این معناست که جد شیخ صفی‌الدین اردبیلی به حضرت حمزه پسر امام موسی کاظم(ع)، حضرت علی(ع) و پیامبر اسلام(ص) است.

اشتراک‌گذاری

  • شیخ صفی‌الدین با قرآن مأنوس بود

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هیجده منهای چهار