سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46839
  • بازدید: 133
  • 1403/05/11 - 18:50:29

متخصص مامایی در اردبیل:

شیر مادر حداقل برای ۶ ماه توصیه می‌شود

متخصص مامایی در اردبیل گفت: بسیاری از کارشناسان متخصص قویاً شیردهی با شیر مادر را حداقل برای ۶ ماه اول توصیه می‌کنند.

مهلقا داداش‌زاده نیری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، در مورد شیردهی با شیر مادر گفت: این شیردهی معمولاً به طور مستقیم از سینه مادر انجام می‌گیرد؛ تصمیم به شیردهی با شیر مادر تصمیمی شخصی است. 

وی افزود: بسیاری از کارشناسان متخصص در این زمینه قویاً شیردهی با شیر مادر را حداقل برای ۶ ماه اول توصیه می‌کنند. بعد از تغذیه نوزاد با دیگر مواد غذایی باز هم توصیه به ادامه شیر مادر تا یک سالگی می‌شود. اینکه چند بار در روز شیردهی انجام گیرد بستگی به نوزاد و ترجیح نوزاد ( اینکه وعده‌های غذایی کم و مکرر را دوست داشته باشد و یا تغذیه طولانی مدت‌دار را ترجیح دهد ) دارد. 

متخصص مامایی در اردبیل گفت: این نوع شیردهی با رشد نوزاد تغییر می‌کند. نوزادان تازه متولد‌شده در اغلب موارد هر دو تا سه ساعت یک بار شیر می‌خواهند. ولی از دو ماهگی هر سه تا چهار ساعت یک بار معمولاً طبیعی است. بعد از ۶ ماهگی هم هر چهار یا پنج ساعت شیردهی برای اغلب نوزادان کافی است زیرا مواد غذایی دیگر هم به نوزاد داده می‌شود. اگرچه تمامی این اعداد تقریبی هستند و شما و کودک‌تان منحصر به فرد هستید و تصمیم به شیردهی با شیر مادر کاملاً به خودتان باز می‌گردد.

وی بیان داشت: در روزهای اولیه بعد از زایمان، سینه‌ها شیر ایده آلی را تولید می‌کنند و به این شیر آغوز گفته می‌شود و آغوز غلیظ، زرد رنگ و پر از مواد مغذی است که به مقدار کافی برای برطرف‌کردن نیاز های نوزاد تولید می‌شود. 

داداش‌زاده افزود: آغوز به نوزاد تازه متولدشده کمک می‌کند که سیستم گوارشی خود را به درستی برای هضم شیر مادر آماده سازد. آغوز اولین فاز از شیر مادر است که با گذشت زمان تغییر می‌کند و همزمان با رشد کودک و نیاز به مواد مغذی مختلف، تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: فاز دوم شیر مادر بعد از دو تا پنج روز شروع می‌شود و سپس فاز سوم شیر مادر شروع می شود که شیر بالغ است. اغلب نوزادان مقدار وزن کمی را در سه تا پنج روز اول بعد از زایمان از دست می‌دهند. این مورد بدون ارتباط به شیر مادر است. ولی همان‌طور که نوزاد به شیر بیشتری نیاز دارد، سینه‌ها به تولید شیر بیشتری مشغول می‌شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند که تا شش ماه تنها از شیر مادر استفاده شود. 

متخصص مامایی در اردبیل گفت: در صورتی که از شیر خشک هم برای شیردهی به نوزاد کمک گرفته شود، احتمالاً شیر کمتری از سینه‌ها تولید می‌شود. حتی اگر شیردهی با شیر مادر کمتر از ۶ ماه صورت گیرد، بهتر است که شیر مادر برای مدت زمان کمی داده شود تا اینکه اصلاً داده نشود. می‌توانید غذاهای جامد را بعد از  ۶ ماهگی به نوزاد بدهید اما به شیردهی ادامه دهید، اگر تمایل به تولید شیر دارید.

خبر از: سید سهیل حسینی

انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • شیر مادر حداقل برای ۶ ماه توصیه می‌شود

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی به‌اضافه نه