سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46850
  • بازدید: 268
  • 1403/05/13 - 14:30:00

استاد دانشگاه محقق اردبیلی:

گفتمان تمدن‌ساز مسیر راه رئیس‌جمهور باشد

استاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: گفتمان تمدن‌ساز گفتمانی بر پایه آرمان‌های انقلاب اسلامی است که شهید رئیسی به نحو احسنت این گفتمان را پیاده کرد و مردم انتظار دارند رئیس‌جمهور نیز این گفتمان را معیار قرار دهد.

فرهاد ذوالفقارپور، استاد دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، به سؤالات ما در مورد مطالبه از رئیس‌جمهور، برای برگزیدن مسیر الگو و چینش کابینه‌ای عزت‌مند درشأن ملت ایران پاسخ داده است.

 مشروح گفتگوی استاد دانشگاه‌ اردبیل با خبرنگار «سبلان ما» را در ادامه بخوانید:

چه ویژگی‌هایی در شهید رئیسی می‌بینید که وی را الگوی دیگر شخصیت‌های سیاسی قرار می‌دهد؟

گفتمان انتخاباتی در شأن انقلاب اسلامی، اقدامات مؤثر در حوزه سیاست خارجی، گسترش امید و آرامش در جامعه، عمل صادقانه به گفتمان انتخاباتی و حرکت به سمت فضایی پر آرامش و به‌دوراز هیاهو در جامعه از جمله ویژگی‌های شهید رئیسی بود. اگر بخواهیم گفتمان‌های انتخاباتی در ایران را مرور داشته باشیم گفتمان‌ها بر دو محور گفتمان چالشی و گفتمان انقلابی شکل‌گرفته است که انتخابات سال ۷۶ نمونه‌ای از یک گفتمان چالشی و رادیکالی مبتنی بر سبک زندگی در راستای کسب رأی بود. این گفتمان گسل‌های اجتماعی را در جامعه عمیق کرد و گفتمان انقلاب اسلامی را که مبتنی بر عزت و مطالبات اساسی مردم است زیر سؤال برد و فرصت توسعه متوازن از کشور را گرفت و برای دشمن ایجاد فرصت و امیدوار به براندازی کرد و در ادامه این نوع گفتمان، ایده‌پردازان آن برای حفظ و جلوگیری از فروریزش آرای جلب شده مردم و مخاطب خود مجبور شد گسل‌های به وجود آمده را تعمیق دهد.

 در سال ۸۴ و ورود احمدی‌نژاد به انتخابات که ابتدا گفتمان انقلابی داشت گفتمان چالشی و رادیکالی و به‌ظاهر رأی‌آوری اصلاح‌طلبان را زیر سول برد و توانست بر این طیف پیروز شود و طیف مقابل که انتظار نداشت در مقابل یک گفتمان انقلابی شکست بخورد گفتمان خود را در راستای ایجاد دوقطبی و کشاندن چالش از کف دانشگاه به خیابان‌ها و گسترش گسل‌های جامعه ادامه داد و در انتخابات سال ۹۲ این نوع گفتمان با کمی کاستن از رنگ و بوی چالشی و رادیکال خود در ظاهر، توانست آرای مردم را جلب کند. گفتمان آیت‌الله رئیسی گفتمانی مبتنی بر آرمان‌های انقلاب، گفتمان دست‌پاکی، استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های داخلی مطالبات مردمی بود و شهید رئیسی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری جامعه را دوقطبی نکرد و با آرامش به رقابت پرداخت و مردم با درک گفتمان وی او را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند و بعد از انتخاب‌شدن با آرای مردم با آرامش، تعهد توأم با صداقت و خلوص در جهت عمل به گفتمان انتخاباتی خود و خدمت به مردم حرکت کرد و همواره خدمت به مردم را تکلیف شرعی و قانونی خود می‌دانست.

 

اشتراک‌گذاری

  • گفتمان تمدن‌ساز مسیر راه رئیس‌جمهور باشد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی به‌اضافه هفت