سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 46870
  • بازدید: 131
  • 1403/05/16 - 05:21:00

سوغات ناب اردبیل که شهرت جهانی دارد؛

شهد سبلان به نام زنبورداران به کام دلالان

استان اردبیل یکی از سه استان برتر تولید عسل در کشور است ولی شهد شیرین سبلان تنها کام دلالان را شیرین‌تر کرده و زنبورداران اردبیلی نیازمند حمایت‌های ویژه‌ از سوی مسئولان هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»،عسل دامنه‌های سبلان استان اردبیل یکی از اصلی‌ترین محصولات تولیدی استان اردبیل است که به دلیل کیفیت مرغوبش به ثبت جهانی رسیده و طعم خاص عسل دامنه‌های سبلان شهرت جهانی پیداکردن است.

 باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل و اقلیم بکر و ظرفیت قابل‌توجه در حوزه تولید عسل این استان توانسته حدود ۸ درصد عسل کل کشور را تولید و صادر کند و اغلب مسافران و گردشگرانی که به اردبیل سفر می‌کنند کام خود را با عسل ناب اردبیل شیرین کرده و این محصول طبیعی و پرخاصیت را به‌عنوان سوغات اردبیل به شهرشان می‌برند.


پیش‌بینی تولید ۹ هزار تن عسل در اردبیل

دهقان باقری کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» اظهار داشت: عسل دامنه‌های سبلان اولین عسلی است که ثبت ملی جهانی شده است و در حال حاضر ۳ هزار و ۷۰۰ زنبوردار استان برداشت عسل را چند روزی است از زنبورستان‌های استان آغاز کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به ۹ هزار تن عسل از زنبورستان‌های استان برداشت شود.

 

 کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه استان اردبیل رتبه سوم تولید عسل در کشور را دارد تصریح کرد: حدود ۵۰۰ هزار و ۳ کلونی زنبورعسل در استان داریم که علاوه بر تأمین نیاز استان و کشور شهد گل‌های شفابخش عسل استان اردبیل را مردم سایر کشورها چشیده‌اند.

 باقری ادامه داد: حدود یک هزار و ۵۰۰ تن مصرف سرانه استان است و مابقی عسل‌های تولید شده در زنبورستان‌های این استان به سایر استان‌های کشورمان و همچنین کشورهای مالزی، افغانستان و عراق صادر می‌شود.



اشتراک‌گذاری

  • شهد سبلان به نام زنبورداران به کام دلالان

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وشش منهای سه