سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46891
  • بازدید: 114
  • 1403/05/15 - 14:30:00

کارآفرین فعال در کشت گیاهان دارویی:

کاشت گیاه دارویی آویشن در سرعین سودآور است

کارآفرین سرعینی فعال در کشت گیاهان دارویی گفت: منطقه سرعین مناسب برای کشت گیاه دارویی از جمله آویشن است به‌طوری‌که در هر هکتار تقریباً ۶ تُن در سال می‌توان آویشن برداشت کرد.

 مهدی دانشگر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، از آنجایی‌که آب‌وهوای سرعین سرد و کوهستانی است، فلذا این منطقه مناسب برای کشت گیاه دارویی از جمله آویشن است به‌طوری‌که برای کاشت هر هکتار مزرعه حدوداً ۷ هزار نشای آویشن لازم داریم.

 وی افزود: اگر گیاه دارویی آویشن در زمین دیم سرعین کاشته شود حدود دو بار، ولی اگر در زمین آبی کاشته شود در سال سه تا چهار بار برداشت می‌شود.

 کارآفرین سرعینی فعال در کشت گیاهان دارویی تصریح کرد: نشای اولیه گیاه دارویی آویشن کم‌حجم است و در سال اول کشت، به دلیل رشد این گیاه صرفه اقتصادی ندارد، ولی از سال‌های دوم و سوم به بعد آویشن رشد خوبی داشته و محصول خوبی می‌دهد.

 وی ادامه داد: طول این آویشن‌های کشت شده بر خلاف آویشن‌های محلی به ۲۰ الی ۲۵ سانت می‌رسد و عمده مصرف این گیاه دارویی در درست‌کردن شربت‌های سرماخوردگی، سرفه، اسانس‌گیری، عرق‌گیری و برای مقابله با امراض دام و طیور به‌خصوص شترمرغ و بوقلمون استفاده می‌شود که در هر هکتار تقریباً ۶ تُن در سال می‌توان آویشن برداشت کرد.

 دانشگر خاطرنشان کرد: برای شروع نه‌تنها در این کار بلکه در تمام کارها باید انگیزه داشت و برای رسیدن به هدف باید سخت تلاش شود و اجازه نداد دیگران با حرف‌های منفی و بی‌پایه شما را از ادامه کار منصرف کنند.

 وی یادآور شد: وقتی سه سال قبل نشاهای کوچک آویشن را یکی‌یکی باذوق و انرژی فراوان بر دل خاک جایی می‌دادم مورد تمسخر قرار می‌گرفتم و جالب است بدانید بارها به من می‌گفتند که «اگر آویشن میخوای برو از کوه جمع کن و ای‌کاش به‌جای آویشن گندم و غیره می‌کاشتی» ولی این حرف‌های دلسردکننده ناامیدم نکرد؛ بلکه با جدیت بیشتر به کارم ادامه دادم و الحمدلله اکنون محصول من به مرحله سوددهی رسیده است.

 دانشگر با اشاره به اینکه کشت سنتی زحمت بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: در روش کشت مکانیزه آویشن برای مبارزه با علف هرز یک دستگاه کولتیواتر بنزینی لازم داریم و ازآنجایی‌که کاشت این نوع آویشن به‌صورت ردیفی در فواصل نیم متر در ۷۰ سانتی‌متر و صورت منظم کاشته می‌شود، لازم است آبیاری به‌صورت قطره‌ای باشد.

 وی گفت: آبیاری قطره‌ای در مزرعه آویشن از هدررفت آب کشاورزی جلوگیری کرده و با این روش رشد علف‌های هرز اطراف آویشن کند می‌شود.

کارآفرین سرعینی فعال در کشت گیاهان دارویی به کسانی که به کاشت گیاهان دارویی و بخصوص آویشن باغی علاقه دارند، توصیه کرد: در این کار همت کنید و اگر با پشتکار در این عرصه ورود کنید یقین بدانید که روزهای موفقیت‌آمیزی در پیش رو خواهید داشت.

گفتگو از: حسن حنیفی

انتهای خبر/ 

اشتراک‌گذاری

  • کاشت گیاه دارویی آویشن در سرعین سودآور است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ویک منهای هفت