سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46904
  • بازدید: 124
  • 1403/05/16 - 13:30:00

کارشناس ورزش مطرح کرد:

افزایش حجم پلاسمای خون با ورزش

کارشناس ورزش گفت: ورزش در هوای گرم باعث افزایش حجم پلاسمای خون می‌شود و این امر به خون کمک می‌کند تا مواد مغذی را از طریق بدن منتقل کند و به خنک شدن آن کمک کند.

علی شهیدی نیری در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، به فواید ورزش در هوای گرم اشاره کرد و در پاسخ به سوال آیا ورزش در هوای گرم مزیت خاصی دارد؟ گفت: بله، فوایدی برای ورزش در هوای گرم وجود دارد و تمرین در هوای گرم کمک می‌کند تا بدن با طیف وسیع‌تری از دما سازگار شود و ورزشکار را برای مقاومت در برابر گرمای شدید ناشی از فعالیت‌های استقامتی در فضای باز مانند ماراتن، رویدادهای دوچرخه‌سواری و مسابقات مسیر با موانع آماده کند. چند فایده ورزش در گرما از زبان کارشناس ورزش را بیان می‌کنیم.

کاهش دمای بدن در حالت استراحت
وی افزود: ورزش در هوای گرم باعث می‌شود تا بدن شما در حالت استراحت، کاهش دما داشته باشد. بدن معمولاً مقدار زیادی گرما را فقط برای گرم نگه‌داشتن خود تولید می‌کند. تمرین در گرما با تولید گرمای کمتر، باعث سازگاری بیشتر بدن در حالت فعالیت و استراحت می‌شود.

افزایش تعریق بدن
کارشناس ورزش شهرستان نیر گفت: ورزش در هوای گرم باعث می‌شود که بدن میزان تعریق خود را افزایش دهد و ورزشکارانی که در گرما تمرین می‌کنند، ممکن است که ۵۰ درصد بیشتر از سایر ورزشکاران یا سه برابر بیشتر از ورزشکاران غیرحرفه‌ای عرق کنند.

وی افزود: ورزشکارانی که در هوای گرم هم تمرین خود را ادامه می‌دهند، زودتر عرق می‌کنند؛ به طوری که بدن به جای اینکه منتظر بماند تا بیش از حد گرم شود، به طور پیشگیرانه خود را خنک می‌کند.

شهیدی گفت: ورزش در هوای گرم باعث افزایش حجم پلاسمای خون می‌شود و این امر به خون کمک می‌کند تا مواد مغذی را از طریق بدن منتقل کند و به خنک شدن آن کمک کند. بالا رفتن حجم پلاسما، همچنین از بدن در برابر خطرات کم‎آبی محافظت می‌کند. پلاسمای بیشتر از غلیظ شدن بیش از حد خون یا کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند.

تقویت قلب
وی افزود: یکی دیگر از فواید ورزش در گرما مربوط به قلب می‌شود. ورزش در هوای گرم بطن چپ قلب را تقویت می‌کند و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر، ورزش در گرما باعث می‌شود تا قلب شما خون بیشتر و با سرعت بالاتری پمپاژ کند.

افزایش سطح سازگاری بدن
کارشناس ورزش گفت: با ورزش در گرما، بدن در سطح سلولی سازگار می‌شود. سلول‌های منفرد تحمل گرما را در خود بهبود می‌بخشند و برای تحمل بهتر استرس گرمایی سازگار می‌شوند. در کل با این کار، شما بدن خود را مقاوم‌تر و سازگارتر با محیط خواهید کرد.

عوارض ورزش در هوای گرم

وی در پاسخ به سوال آیا ورزش در گرما خطرناک است؟ گفت: قطعا ورزش در هوای گرم، بدون رعایت تمهیدات لازم، می‌تواند خطرناک و مضر باشد و این یک حقیقت است که متاسفانه گرمازدگی در مواردی حتی تلفات جانی هم دارد. 

شهیدی با اشاره به خطرات ورزش در هوای گرم گفت: خوشبختانه چنین خطراتی قابل پیشگیری است و می‌توان ورزش در گرما را به حالت ایمن درآورد؛ اگر توصیه‌های این مطلب را به کار بگیرید، دچار گرمازدگی و عوارض ورزش در گرما نخواهید شد.

وی افزود: به یاد داشته باشید که کم‌آبی بیش از ۷ درصد از وزن بدن، می‌تواند شما را در معرض خطر حاد مرگ قرار دهد. عوارض گرمازدگی جدی است، در صورتی که هریک از این علائم را دارید با توقف ورزش و نوشیدن آب و نوشیدنی‌های ورزشی، از شدید شدن آن پیشگیری کنید.

خبر از: سهیل حسینی

انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • افزایش حجم پلاسمای خون با ورزش

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
نه به‌اضافه پنج