سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 46919
  • بازدید: 127
  • 1403/05/17 - 07:47:26

کارشناس مسائل سیاسی:

حقوق بشر اسلامی جایگزین نسخه شکست‌خورده غربی است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اکنون حقوق بشر غربی چیزی جز سند نمادین شکست‌خورده نیست و قطعاً حقوق بشر اسلامی جایگزین نسخه شکست‌خورده غربی خواهد بود.

امین ندیری نیری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» با بیان اینکه حقوق بشر اسلامی دارای مختصات و ویژگی‌های خاص و مهمی است که آن را از نسخه غربی حقوق بشر متمایز می‌کند، اظهار داشت: در دین اسلام توجه ویژه به حقوق زنان در زمینه‌های مختلف، برابری انسان‌ها، حقوق شهروندی، حقوق تولد و امنیت، حقوق بشردوستانه، آزادی عقیده، حق داشتن یک استاندارد اساسی زندگی، استحقاق عدالت و حقوق، حق زندگی و مسئولیت متقابل می‌شود، که چنین ویژگی‌هایی حقوق بشر اسلامی را از حقوق بشرغربی متمایزکرده است. 

 وی افزود: قطعاً می‌توان از حق آزادی فرد در حقوق بشر اسلامی به‌عنوان یکی از وجوه برتری این حقوق بر نسخه غربی یادکرد؛ چراکه تجارت برده به‌عنوان سنگ بنای تأسیس شمار قابل‌توجهی از کشورهای غربی همچنان در اشکال مدرن در این کشورها ادامه دارد و سبب نقض حقوق افراد می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی به مانع‌تراشی‌های دولت‌های غربی در مسیر به اجرا در آمدن حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و گفت: کشورهای غربی که با استانداردهای دوگانه حقوق بشر ادعایی خود را از معنا و مفهوم تهی کرده و به شکست کشانده‌اند، تلاش می‌کنند تا از طریق طرح ادعاهای بی‌اساس حقوق بشر اسلامی را زیر سؤال ببرند.

 وی گفت: گستردگی اصول و مبانی در نظر گرفته شده در حقوق بشر اسلامی به فرهنگ‌ها و ادیان مختلف احترام می‌گذارد و به‌صورت جدی بر انجام رسالت خود تأکید دارد.

 ندیری اظهار داشت: بررسی حقوق بشر اسلامی ثابت می‌کند که برخلاف ادعاهای غرب درباره وجود موانعی برای اجرای حقوق بشر در نسخه اسلامی، اسلام مانع و رادعی در مسیر حقوق بشر ایجاد نمی‌کند.

 وی تأکید کرد: ناکامی و شکست حقوق بشر غربی در تأمین حقوق بشری مردم جهان سبب شد تا اعلامیه جهانی حقوق بشر اکنون چیزی جز سندی نمادین که شکستش ثابت شده، نباشد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: حقوق بشر اسلامی نه فقط نتیجه واکنش کشورهای مسلمان به حقوق بشر طراحی شده از سوی کشورهای غربی است؛ بلکه ناتوانی همین اصول غربی در رسیدگی به مسائل فوری جهان اسلام به‌ویژه موضوع فلسطین منجر به سوق جوامع به‌سوی حقوق بشر اسلامی است.

وی تصریح کرد: جهان طی ۱۰ ماه گذشته شاهد نقض حقوق بشری مردم غزه و سکوت مدعیان غربی حقوق بشر دراین‌خصوص بود؛ سکوتی که تداوم جنایتی را سبب شد که تاکنون حدود ۶۰ هزار قربانی برجای گذاشته است.

ندیری در مورد قابلیت اجراداشتن حقوق بشرغربی گفت: درعین‌حال، کاستی‌های حقوق بشر غربی، ورای عدم اجرا یا اجرا بر اساس استانداردهای دوگانه است؛ این نسخه حقوق بشر حتی توانایی پاسخگویی به حقوق بشری متعددی را ندارد و این موضوع را می‌توان در تشدید جهانی بحران‌های حقوق بشری مشاهده کرد.

انتهای خبر/ 

اشتراک‌گذاری

  • حقوق بشر اسلامی جایگزین نسخه شکست‌خورده غربی است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وهشت منهای شش