سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 47059
  • بازدید: 178
  • 1403/05/30 - 07:00:00

استاد دانشگاه محقق اردبیلی:

درس‌های عاشورا در مکتب اسلام جاری است

استاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: قیام عاشورا درس‌های بزرگی به بشریت داد و این درس‌ها و آموزه‌ها در مکتب اسلام جاری و اثرگذار است.

فرهاد ذوالفقار پور، استاد دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، به سؤالات خبرنگار ما در مورد فلسفه قیام امام حسین (ع) و راهپیمایی اربعین حسینی پاسخ داد که مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

دلایل و اهمیّت قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و نتایج مهم این قیام ماندگار را در چه می‌بینید؟

حضرت سیدالشهدا با قیام خود در عاشورا درس‌های بزرگی نه نتها به مسلمانان بلکه به کل بشر داده است و اولین درس این است که علاوه بر اعتقاد به خدا باید به خدا اعتماد خالصانه داشت.

دومین درس این است که اسلام محمدی و پیروی از ائمه و اصل ولایت‌فقیه گنجی است که برای حفظ و تداوم آن حتی جان، خانواده، یاران و همراهان پاک و مخلص و صادق امام ارزش نثار را دارد و این در نتیجه اعتقاد به همراه اعتماد خالصانه به وعده‌های الهی حاصل می‌شود و این درس را شهدای انقلاب و دفاع مقدس و شهدای مقاومت با نثار جانشان عملیاتی کردند.

سومین درس این است که اگر یکی از چراغ‌های اصول‌دین و فروع دین در باور و اعتقادمان خاموش باشد یا کم‌فروغ، اعتماد به خدا را در قلب‌ها متزلزل خواهد کرد و در پیچ‌های تاریخی ما را از قطار مکتب الهی ولایت و امامت پیاده خواهد کرد.

چهارمین درس این است که مؤمن باید توان و اراده ایثار از جان و مال، توان و اراده استدلال در دفاع از دین و تبیین عظمت گنجینه معارف الهی را داشته باشد و این مؤمن را زیبا و تسخیرکننده و محبوب قلب‌ها می‌کند و ما این را در خطبه‌های امام حسین (ع) و حضرت زینب (ع) به‌وضوح می‌بینیم.

پنجمین درس این است که اگر در پیروی و دفاع از امامت ولایت و دین خدا تشکیلاتی و منسجم عمل نکنیم دیریازود از اردوگاه ولایت و ائمه خارج یا خارجمان خواهند کرد.

 درس ششم این است که ایثار جان و مال، خانواده و همراهان و با میل خود آنها در راه خدا هرگز شکست نیست؛ بلکه طبق وعده‌های الهی یک پیروزی و کسب عزت بی‌نهایت است.

هفتمین درس برائت از ظالم و دفاع از حق است که اهمیت آن نیاز به توضیح ندارد.

هشتمین درس این است که سلامت فکری و فرهنگی، عبادی و اعتقادی و اعتمادی بر پایه اصول و فروع اسلام تنها ضرورت عظمت و معنابخشی زندگی و زیبا شدن محیط زندگی و سرزمین زیستی است.

نهمین درس که آن را در پیاده‌روی‌های اربعین حسینی و عاشورایی می‌بینیم این است که مکتب ائمه پایه‌های محکم یک اندیشه قوی تمدن‌ساز و افتخارآفرین برای بشر را دارد و این مکتب همه پیشران‌های لازم برای تمدن‌سازی عظیم را در دست ما قرار داده است و ما می‌بایست آنها را عملیاتی کنیم و دنیا تشنه این معارف است.

 درس دهم  این است که دشمنان اسلام عظمت پیشران‌های نهفته در مکتب سیدالشهدا را در پیاده‌روی‌های اربعین و عاشورای حسینی خیلی بیشتر از ما مشاهده می‌کنند و این راهپیمایی و راهپیمایی‌های مردم ایران در مناسبت‌های دیگر را نمایش و صدای زایش یک تمدن بزرگ اسلامی با محوریت رهبری و ولایت از ایران می‌بینند و به این دلیل کشورهای غربی و استکباری ترس از اوج‌گیری این تمدن با محوریت ایران را دارند و دائم سخنگوهایشان دلیل نگرانی خود از هر فعالیت تمدن‌سازی ایران اسلامی را ابراز می‌دارند و آن را دلیل تحریم‌های ظالمانه ایران بیان می‌کنند.

چرا اعتماد به خدا را مهم‌ترین و اولین درس از قیام سیدالشهدا می‌دانید؟

اگر به خدا اعتماد داشته باشی به تمام وعده‌های الهی در قرآن کریم هم اعتماد خواهی داشت و نثار جان و مال هم در راه خدا شیرین و زیبا خواهد بود و زیبایی زندگی در داخل دایره اصولی که خدا ما را به آن فرمان داده در اثر اعتماد به خدا به مرحله مشاهده و لمس خواهد رسید و امام حسین علاوه بر اعتقاد به خدا اعتماد خالصانه به خداوند داشت و اعتماد به اینکه هرچه برای کسب رضایت خدا نثار کنی و انجام بدی پاداش بسیار از خداوند خواهی گرفت و اعتماد به خداوند است که حلقه آخر اتصال انسان به باری‌تعالی است. این اعتماد در اثر اعتقاد کلامی، قلبی، فکری و عملی یعنی هر عملی را برای کسب رضایت الهی انجام بدی و خدا را مدنظر داشته باشی، حاصل می‌شود.

چرا از اسلام ناب محمدی و پیروی از ائمه و از اصل ولایت، به‌عنوان گنج یاد می‌کنید؟

قیام سیدالشهدا نشان داد که ایثار جان و مال و حتی خانواده چه جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در حفظ و حراست از نظام اسلامی دارد و اگر این قیام نبود معلوم نبود بشر در کجای تاریخ و چگونه سرگردان بود.

چرا در درس‌گرفتن از قیام سیدالشهدا روی روشن بودن چراغ‌های اصول‌دین و فروع دین در باور و اعتقادها تأکید دارید؟

قیام امام حسین نشان داد کسانی که در مقابل امام حسین ایستادند و صف‌آرایی کردند هر چند که چراغ نماز و حج و روزهٔ در ظاهر پرفروغی داشتند؛ ولی چراغ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و برائت از ظالم و دشمنان خدا و حمایت از مظلوم خاموش یا کم فروغی داشتند و به خدا اصلاً اعتماد نداشتند و در ظاهر فقط از خود اعتقاد کلامی نشان می‌دادند.

اشتراک‌گذاری

  • درس‌های عاشورا در مکتب اسلام جاری است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هشت به‌اضافه هفت