سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 47139
  • بازدید: 100
  • 1403/06/05 - 14:03:00

جامعه‌شناس اردبیلی:

میادین باید در شهروندان حس تعلق ایجاد کند

جامعه‌شناس اردبیلی گفت: میادین باید در شهروندان حس تعلق ایجاد کند و به‌نوعی محلی برای تعامل شهروندان شده و در حافظه تاریخی شهر ماندگار شود.

 محمد زینالی اناری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» اظهار داشت: میادینی که در شهر اردبیل می‌بینیم فلکه نام دارند در واقع میدان با کارکرد واقعی به‌عنوان یک گره اجتماعی در شهرها بشمار می‌روند درحالی‌که فلکه‌ها محل توزیع و تفرق اتومبیل‌های عبوری هستند در واقع بی‌روح هستند.

 وی افزود: در فلکه‌ها هیچ کاربری انسانی تعریف نشده است و ما در فلکه‌های سطح شهر بازار، مکان تفریحی و در کل گره‌گاه اجتماعی نمی‌بینیم که در مردم ایجاد تعلق خاطر کند و به‌نوعی انسان زدوده هستند در همین راستا ساخت و تخریب این فلکه‌ها در سطح شهر بسیار راحت است.

 این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: فلکه‌ها در حقیقت برای به فراموشی سپردن چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌ها خلق شده‌اند؛ ولی اکنون شاهدیم چراغ‌های سبز و قرمز و زرد نیز به آنها اضافه شده‌اند. در میادینی که در سطح شهر می‌بینیم؛ چون تعاملات انسانی و پایدار شکل نمی‌گیرد عملاً وارد حافظه تاریخی شهر و شهروندان نمی‌شود و در گذشته نیز میادین مختلفی در سطح شهر حذف شده است بدون اینکه شهروندی تعلق خاطر داشته باشد.

 زینالی تصریح کرد: در شهر اردبیل میدانی که واقعاً کارکرد علمی خود را داشته باشد وجود ندارد و تنها در بازار اردبیل ما مشاهده می‌کنیم که تعاملات انسانی بین شرق و غرب شهر وجود دارد؛ ولی میدانی هم در آن منطقه وجود ندارد.

 وی میادینی که در سطح اردبیل ایجاد شده است را مخصوص خودروها دانست و گفت: این میادین محلی برای کنترل ترافیک و به‌نوعی کارکرد دوربرگردان را دارند؛ اما اگر بخواهیم میدانی را با کارکرد واقعی معرفی کنیم باید از میدان امام حسین (ع) تهران الگو بگیریم.

 این جامعه‌شناس اردبیلی ادامه داد: میادین شهر اردبیل پشت به مرد و روبه ماشین‌ها هستند و در حافظه تاریخی شهر اردبیل ماندگار نخواهند بود درحالی‌که میدان باید محل اجتماع مردم و به‌نوعی آغوشش را به روی مردم باز می‌کند و مردم نسبت به آن تعلق خاطر دارند.



انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • میادین باید در شهروندان حس تعلق ایجاد کند

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
نه منهای چهار