- کد خبر: 6578
- بازدید: 614
- 1393/04/02 - 09:47:56
ﺭﺋﯿﺲ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ:
هیچ گفتمانی به زباله دان تاریخ نخواهد پیوست
دانشجویان اردبیل: ﺭﺋﯿﺲ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ گفت: ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻓﺮﺻﺖ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﻣشی ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ است
به گزارش سبلانه به نقل از دانشجویان اردبیل، ﻣﺤﻤﺪﺍﻣﻴﻦ ﻗﺎﻧﻌﻲﺭﺍﺩ،رئیس جامعه شناسی ایران در «ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ ﺳﻴﺮﻩ ﻧﺒﻮﻱ » ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻣﺤﻘﻖ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﺑﺎ بیان ﺍﻳﻨﻜﻪ "ﺑﺤﺚ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ 25 ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﺗﻮﺳﻂ رئیس جمهور ﺣﺴﻦ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪ"، ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ: ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻳﺮﺍن ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺩﺍﺭﺍﻱ ریشه ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺍﻱ ﺍﺳﺖ. بطوریکه ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ و ﻣﺘﻮﻥ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﻣﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺳﺨﺖ ﺩﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻫﺴﺘﻴﻢ؛ ﭼﺮﺍﻛﻪ ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮ ﻓﺎﻳﺮﺍﺑﻦ، ﻫﻴﭻ ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻧﻤﻲﭘﻴﻮﻧﺪﺩ.
ﻭﻱ ﺑﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ "ﺩﺭ ﻃﺐ ﺑﻘﺮﺍﻁ ﻭ ﺭﻳﺎﺿﻴﺎﺕ ﻓﻴﺜﺎﻏﻮﺭس ﺑﺤﺚ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ مطرح شده است، ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ: ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﻓﺮﺻﺖ ظهور و ﺑﺮﻭﺯ و ارز اندام ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮﺍﺕ، ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲﺩﻫﻨﺪ.
ﺭﺋﯿﺲ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، افزود: اعتقاد ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ بر حفظ ﻫﻤﻪ ﻋﻘﻴﺪﻩ ها است، ﭼﺮﺍﻛﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ، ﻧﻈﺮ ﻭ ﺍﻳﺪﻩ ﺣﻖ مسلم همه است ﺍﻣﺎ در این بین نباید ﮔﻔﺘﻤﺎﻥﻫﺎﻱ ﺳﺎﺑﻖ ﺭﺍ ﻣﺪﻓﻮﻥ ﻛﻨﻴﻢ.
قانعیراد ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻭﺿﺎﻉ اسفناک ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻋﺮﺍﻕ، ﺳﻮﺭﻳﻪ، افغانستان ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ: ﺍﻳﻦ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ افراط ﺍﺳﺖ. و ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﻲﺧﻮﺍﻫﺪ تا با منطق گفتگو به ﺍﺧﺘﻼﻑ و جنگ خاتمه بدهیم.
وی گفت: ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ بودند ﻛﻪ ﺧﻂ ﻣﺸﻲ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺶﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻧﺪ، بطوریکه ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ سیاستمداران ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ،مردم در ﻓﻀﺎﻱ ﺳﻴﺎﺳﻲ موجود ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩند ﺗﻨﺪﺭﻭﻱ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺧﻄﺮﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و این احساس نیاز باعث کناره کناره گیری از تندروی ها شد تا شکاف های بوجود امده در جامعه ترمیم شود
این استاد جامعهشناسی ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ: ﺍﺯ ﻛﺎﻧﺪﻳﺪﻫﺎﻱ این ﺩﻭﺭﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ، 4 ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎ ،ﺳﭙﺎﻩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺷﻬﺪﺍ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ قائل می شدند ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ و عارف ﺑﺎ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﻱ به مردم ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﺩﺍﺩند، ﺍﻳﻦ چهار ﻧﻔﺮ ﭼﻄﻮﺭ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ اخذ رأی ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.
وی با اشاره به مقاله اش درباره گفت وگوی تمدنها، گفت: ﺳﺎﻝ 76 ﻣﻘﺎﻟﻪﺍﻱ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﮔﻔﺖوﮔﻮﻱ ﺗﻤﺪﻥﻫﺎ ﻧﻮﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺎﺗﻤﻲ بعد از رئیس جمهور شدن این موضوع را مطرح کرد در حالی که نه من ایشان را می شناختم و نه ایشان از مقاله من با خبر بودند این خود بیانگر نیاز جامعه ان زمان به بحث فوق بود. ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻱ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ ﻣﻴﻞ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ایجاد شده است. ﮔﻔﺘﻤﺎﻥﻫﺎ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﻳﻚﺳﺮﻱ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺧﺎﺹ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﻠﺖ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻛﺸﻒ می شوند. ﺍﮔﺮ چه ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ عدالت ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸکل ﺷﺪ، با اینحال ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻱ اصل ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺖ.
ﻗﺎﻧﻌﻲﺭﺍﺩ با اشاره به ایجاد ﮔﻔﺘﻤﺎﻥﻫﺎﻱ ﻣﺘﻌﺪﺩ بر پایه ارزش و اصول گفت: ﺣﺘﻲ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺳﻴﺎﺳﻲ آنﻫﺎ یعنی ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯخوانی ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ، ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎﺷﻴﻢ،ﺍﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ آن ﮔﻔﺘﻤﺎﻥها ﺭﺍ اﻧﻜﺎﺭ ﻛﻨﻴﻢ، ﭼﺮﺍﻛﻪ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﻲﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺷﻤﻨﻲﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﻢ. ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ شخص ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﻣﺨﺎﻟﻒ باشیم ولی ﺑﺎ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻭ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﺻﻠﻲ آن ﻧﻤﻲﺗﻮﺍن ﻣﺨﺎﻟفت کرد،ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻨﺪﺭﻭﻱ ﺟﺰو مشی ﺭﻓﺘﺎﺭی ﺑﺎﺷﺪ.
این ﻋﻀﻮ هیأت ﻋﻠﻤﻲ دانشگاه افزود: "ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ اطرافیان ﺍﺣﻤﺪﻱﻧﮋﺍﺩ ﻓﺴﺎﺩﻫﺎﻱ ﻣﺎﻟﻲ ﺑﺰﺭﮔﻲ کردند، ﺭﺑﻄﻲ به خود عدالت ﻧﺪﺍﺭﺩ"، ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺮﺩﻡﺳﺎﻻﺭ، ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺣﻖ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﭼﻪ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﺧﺎﺻﻲ ﺩﺍﺭﺩ؟ در برخورد با دیگران ﺣﻘﻮﻗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻴﺪ و ﻳﻚ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﻮاﻓﻖ ﺣﺪﺍﻗﻠﻲ بین خودتان ﺑﭙﺬﻳﺮﻳﺪ.
مشروح این نشست در آینده نزدیک مطرح خواهد شد.
دیدگاهها