سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

دوشنبه 27 مرداد 1404
  • کد خبر: 6699
  • بازدید: 1,139
  • 1393/04/05 - 08:35:40

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

طرح های آموزشی کشور نیازمند نظارت است

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: طرح های آموزشی در حال اجرای کشور نیازمند نظارت قوی تر است.

به گزارش  سبلانه به نقل پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان اردبیل ، عبدالرضا بزرگ نژاد با اشاره به این که کمیسیون دارای 25 عضو است ادامه داد این اعضاء هر 4 سال یکبار اعضا تغییر می کنند با این حال دبیر ثابت بوده ومی تواند 30 الی 35 ساله در این سمت فعالیت کند.

وی با بیان سابقه 18 ساله دبیری خود در این کمیسیون افزود: وجود مدیریتی واحد و تدوین نقشه کاری باعث روند رو به رشد مجموعه شده و با ورود اعضای جدید هر چهار سال یکبار  شاهد کارشناسی تر شدن فعالیت ها و تقویت بنیه اجرایی هستیم.

این مسئول  ادامه داد؛ اگر ما این رویه واحد را نداشتیم با تعویض نمایندگان و ورود اعضای جدید طبعاً اعمال دیدگاهها و سلیقه ها منجر به شروع از صفر می گردید و در اینصورت هیچگاه شاهد پیشرفت در کشور نبودیم.

دبیر کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه بخش مهمی از کارهایی که در حال اجرا هستند نیاز به بازرسی و حضور میدانی جهت تقویت و حل موانع دارند افزود: از ابتدای شروع این دوره ،در نقشه راه بازدید از استانها جزو برنامه اصلی قرار گرفت تا با حضور میدانی و بررسی مشکلات روند واقعی برنامه ها سنجیده شده و  تدابیری جهت رفع مشکلات اتخاذ شود.

دبیر کمیسیون آموزش ،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: بازدید از مراکز آموزش عالی، فرهنگی و پارک های علم و فناوری که بخش مهمی از فعالیت تخصصی کمیسیون را در بر می گیرد، در  رأس دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.

وی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را 2 وظیفه مهم مجلس شورای اسلامی توصیف کرد و افزود: همین که فرصت حضور میدانی فراهم شده است تا ضمن آشنایی با روند کارهای اجرایی از نزدیک، صحبت چهره به چهره با اساتید،دانشجویان و دانش آموزان همه مشکلات دیده و شنیده شوند،اینگونه فعالیت های سازنده است که منجر به قانونگذاری و  تصویب ماده و تبصره و اتخاذ تصمیمات درست و قابل اجرا می شود.

دبیر کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، اردبیل را هفتمین سفر استانی کمیسیون عنوان کرد و افزود: با لمس کارها و برخورد با موانع و مشکلات اجرایی  آنها را در برنامه کاری قرار داده تا در بازگشت طی جلسه ای با وزراء، رؤسای نهادها و وزارت خانه ها به حل موانع قانونی توسط مجلس پرداخته و در صورت عدم اجرای قانون توسط مرکز مربوطه بازخواست و با اعطای مهلت به اصلاح برنامه ها و روندهای اجرایی پرداخته و گزارش شفاف تری  نسبت به تغییرات اعمال شده در جلسات آینده ارائه دهند.

وی از اعلام وضعیت آموزش استان خودداری کرده و با اعلام  اینکه بازدیدها از مراکز علمی استانی هنوز به پایان نرسیده و طبعاً گزارشات نیز جمع بندی نشده است افزود: با تقسیم بندی نمایندگان به گروههای مختلف، تمام سطوح آموزشی استان مورد ارزیابی قرار می گیرد تا حتی دورترین نقطه  هم از پوشش میدانی بی نصیب نماند و در نهایت طی نشستی با رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان و با ارائه اسناد و مدارک، مشکلات و علل عدم موفقیت ها بررسی شده و وضعیت استان مشخص گردد.

دبیر کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، توجه به طرح های ابتکاری،درآمد زا و اشتغال زا را در کنار برنامه کاری کمیسیون اعلام داشته و افزود: طرح هایی که ابتکاری بوده و در سطح استان به اجرا در آمده اند و موجب کسب درآمد و یا اشتغال زایی شده اند را بصورت سازمان یافته مورد حمایت قرار گرفته و در سطح کشور تعمیم خواهند یافت.

طرح هیأت امنایی مدارس اخذ تصمیمات را به آموزش پرورش استان ها واگذار می کند

بزرگ نژاد گفت: طرح هیأت امنایی مدارس بر اساس سند تحول بنیادی در قانون برنامه پنجم توسعه در بند ب ماده 20 برنامه پنجم توسعه و ماده 13 و 16 خدمات کشوری، طرح کلی و سراسری است و الان ابتدایی ترین مراحل آن در حال سپری شدن است و با تکمیل این طرح و با توجه به مشورت نمایندگان استانها در مجلس و دغدغه های مدیران مربوطه استانی، رؤسای دانشگاههای دولتی،غیرانتفاعی، جامع علمی کابردی،فنی و حرفه ای و دانشگاه آزاد این طرح در کمیسیون ارائه شده و در صورت برخورداری از اکثریت آراء در صحن علنی مجلس بعنوان قانون در کشور اجرا خواهد شد.

وی ،در تشریح جزییات طرح اداره آموزش و پرورش به صورت هیات امنایی، اجرای این طرح را صرفه‌جویی در اعتبارات،کنترل نیروی انسانی و مدیریت هزینه‌ها و درآمدها در آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود: این کار در راستای چابک‌سازی وزارت آموزش و پرورش و جلوگیری از اتلاف منابع و اعتبارات در دستور کار کمیسیون قرار گرفته تا اخذ تصمیمات به آموزش و پرورش هر استان واگذار شود.

دبیر کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که اعتماد کافی وجود داشته باشد، اعتبارات در اختیار هیات امنا قرار گرفته و به این ترتیب صرفه‌جویی در منابع مالی، جلوگیری از ریخت‌و پاش‌ها و مدیریت منابع و هزینه‌ها رخ می دهد.

وی با بیان اینکه با اجرای  این طرح، سیاست‌گذاری‌های آموزشی و پرورشی به صورت واحد خواهد بود، گفت: با اجرای این طرح از حیث اجرایی، ساختاری، اعتباری، مدیریتی و اداره امور تفویض اختیار صورت می‌گیرد.

بنیاد ملی نخبگان، متولی مخترعین است

دبیر کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت از دانشجویان مخترع گفت: بنیاد ملی نخبگان بعد از تأیید و ثبت اختراع مبادرت به حمایت مالی و معنوی از مخترع می کند.

وی گفت: کسانی که طرح شان ثبت شده ولی مورد حمایت واقع نشده اند و لازم است با شماره  33440066 -  دفتر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارتباط برقرار کرده تا با ارائه اطلاعات موانع بوجود آمده، ما را در انجام وظایف خود یاری دهند.

در این سفر علاوه بر اعضای کمیته آموزش و پرورش مجلس، رئیس دانشگاه پیام نور، معاون دانشگاه فنی و حرفه ای و معاونان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم نیز حضور دارند.

انتهای پیام/

 

 

 

اشتراک‌گذاری

  • طرح های آموزشی کشور نیازمند نظارت است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ونه منهای نه