سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 68136
  • بازدید: 864
  • 1403/07/24 - 14:00:00

سبلان ما گزارش می‌دهد؛

عبور گرم صنعت از زمستان سرد اردبیل

عبور گرم صنعت از زمستان سرد اردبیل

هر ساله با آمدن پاییز و آغاز برودت هوا، صحبت از رعایت الگوی مصرف گاز و حامل‌های انرژی می‌شود تا سردی هوا تن نحیف صنعت اردبیل را نلرزاند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، استان اردبیل جز استان‌های سردسیر کشور است که عموماً در طول سال کمترین میزان دما را در سطح کشور به خود اختصاص می‌دهد به‌طوری‌که در برخی روزهای تابستان این استان با گرم‌ترین شهر ایران ۴۰ درجه اختلاف دما دارد و با نزدیک‌تر شدن به فصل زمستان این سرما خودی نشان داده و باعث بروز مشکلاتی از جمله کاهش افت فشار گاز می‌شود.

همچنین با توجه‌ به اینکه اردبیل در انتهای خط لوله گاز کشور قرار دارد، گاهی اوقات سردی هوا و افزایش مصرف گاز مشکلات و خسارت زیادی را به تن نحیف صنعت اردبیل  و تولیدکنندگان این خطه وارد می‌کند که برای گذر آسان از این وضعیت و کاهش ضرر و زیان، همه کارشناسان بر اصل   صرفه‌جویی تأکید دارند. 

 میانگین مصرف گاز استان اردبیل در فصل زمستان حدود ۱۲ میلیون مترمکعب است

 بابک غیبی رئیس بهره‌برداری شرکت گاز استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، با اشاره به اینکه در فصل سرما مصرف گاز طبیعی در استان اردبیل افزایش نزدیک به دوبرابری را تجربه می‌کند گفت: میانگین مصرف گاز استان اردبیل در فصل زمستان حدود ۱۲ میلیون مترمکعب است و معمولاً هر سال شاهد افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز در استان اردبیل هستیم.

 وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه استان اردبیل در انتهای خطوط گازرسانی کشور قرار دارد اگر ناترازی در تولید و مصرف گاز در سطح کشور به وجود آید جزو استان‌هایی هستیم که احتمال قطعی گاز و افت فشار در آن خیلی زیاد است.

 رئیس بهره‌برداری شرکت گاز استان اردبیل تأکید کرد: باتوجه‌به نزدیک‌شدن به فصل سرما و کاهش دما و افزایش مصرف انرژی در چند ماه آینده؛ رعایت الگوی بهینه مصرف و صرفه‌جویی بسیار حائز اهمیت است لازم است همشهریان اردبیلی و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و تمامی صنایع و تولید باید اهتمام ویژه‌ای در کاهش مصرف گاز داشته باشند.

 صاحبان صنایع در اردبیل سوخت دوم واحدهای تولیدی را تأمین کنند

 عظیم دشتی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نمین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی  «سبلان ما»، با اشاره به اینکه در استان اردبیل حدوداً یک هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی فعال وجود دارد و حدود ۲۰ درصد واحدهای صنعتی ما که اغلب در شهرک صنعتی شماره دو شهرستان نمین قرار دارند نیازمند دارند که سوخت دوم و جایگزین داشته باشند.

 وی ادامه داد: در حوزه صنعت و معدن به‌تمامی واحدهای صنعتی ابلاغ کردیم که دوگانه‌سوز کردن دستگاه‌های گرمایشی و تهیه مخازن و تأمین سوخت دوم برای مواقع اضطراری لازم است.

 رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نمین تصریح کرد: ضروری است برای اینکه چرخ تولید در استان متوقف نشود با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم مانع از غیرفعال‌شدن واحدهای تولیدی و صنعتی شد تا ضرر و زیان ناشی از این امر نیز به حداقل رسیده و شاهد فعالیت مداوم واحدهای تولیدی و صنعتی باشیم.


 شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اردبیل آماده تأمین سوخت دوم صنایع است

 رستمی کیا رئیس مهندسی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما» از آمادگی شرکت ملی فرآورده‌های نفتی اردبیل جهت تأمین سوخت دوم صنایع خبر داد و گفت: صاحبان صنایع برای تأمین سوخت باید در سامانه سدف درخواست دهند و بعد از بازدید کارشناسان شرکت نفت میزان سوختی که نیاز دارند در اختیار مصرف‌کنندگان صنایع قرار خواهد گرفت.

 وی افزود: در ۶ ماه اول سال جاری شاهد افزایش ۱۹ درصدی مصرف انواع فرآورده‌های نفتی مایع شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در سطح منطقه بوده‌ایم و مصرف نفت گاز غیر نیروگاهی هم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۶ درصدی نشان می‌دهد.

 

 تمامی واحدهای مرغداری استان مجهز به منبع ذخیره سوخت دوم هستند

 امید امینی مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان رایزنی‌های لازم برای اختصاص سوخت دوم به واحدها مرغداری استان را انجام داده است ادامه داد: در سطح استان اردبیل ۴۳۰ واحد پرورش و تولید مرغ گوشتی با ظرفیت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه فعالیت می‌کنند که ۱۰۰ درصد این واحدها مجهز به مخازن سوخت جایگزین هستند.

 

باتوجه‌به اینکه طبق تجربه سال‌های قبل ممکن است چهره پاییزی اردبیل به‌یک‌باره زمستانی شود، بنابراین توصیه‌ها به مدیریت مصرف گاز و صرفه‌جویی این نعمت باارزش به‌خصوص در بخش خانگی و ادارات است تا با افزایش مصرف گاز، بخش‌های تولیدی و صنعتی استان دچار ضرر و زیان نشود.

طبق آمار در حال حاضر قریب به ۵۶۰ هزار مشترک گاز طبیعی در استان وجود دارد و مسئولان گاز استان مکرر بر صرفه‌جویی تأکید دارند به‌ویژه اینکه طبق پیش‌بینی هواشناسی در چند روز آینده شاهد بارش برف در نقاطی از استان و به‌ویژه در ارتفاعات خواهیم بود.

طبق پیش‌بینی هواشناسی استان اردبیل با فعالیت سامانه بارشی و سردی از ظهر جمعه ۲۷ مهر تا ظهر چهارشنبه ۲ آبان، بارش متناوب باران گاهی به‌صورت رگبار و رعدوبرق، کاهش محسوس دمای هوا به‌ویژه در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه پیش‌بینی‌شده است.
همچنین احتمال رخداد بارش خفیف برف از روز یکشنبه تا دوشنبه هفته آینده رخداد مه و کاهش دید افقی در کنار بارش برف در ارتفاعات استان پیش‌بینی شده است و بنابراین مدیریت مصرف مثل همیشه ضرورتی است که نباید از آن غفلت کرد.
شرکت گاز استان اردبیل نیز برای روزهای سرد و برفی اردبیل توصیه کرده است تا شهروندان سرویس دوره‌ای تأسیسات گرمایشی و انجام معاینه فنی کلیه موتورخانه‌ها توسط شرکت‌هایی تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، رعایت دمای رفاه در فضاهای داخلی و بسته و دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد در راهروها و فضاهای عمومی سرپوشیده، استفاده از دستگاه‌های گازسوز با برچسب انرژی رده A و B صرفه‌جویی و نصب سامانه هوشمند پایش انرژی موتورخانه‌ها را فراموش نکنند.
 

در زمستان سال قبل گذشته و برای مدیریت مصرف گاز استان اردبیل بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی در دستگاه‌هایی دولتی و امکان عمویی در ادارات اجرا شد.

انتهای خبر/ م

اشتراک‌گذاری

  • عبور گرم صنعت از زمستان سرد اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سه منهای سه