سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 68166
  • بازدید: 341
  • 1403/07/26 - 14:00:39

مدیر جوانی جمعیت مرکز بهداشت اردبیل:

نرخ باروری در استان اردبیل کاهشی است

نرخ باروری در استان اردبیل کاهشی است

مدیر جوانی جمعیت و سلامت خانواده مرکز بهداشت اردبیل گفت: نرخ باروری در استان اردبیل با نیم درصد کاهش به ۱.۶ رسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، لیلا مسعودی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق قانونی که سال ۱۴۰۰ تحت عنوان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شده این قانون در دستگاه‌های ذی‌ربط در حال اجراشدن است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم که طبق رسالت ذاتی خود در پیشبرد اهداف سلامتی و تحقق برنامه‌ها فعالیت‌های خود را سال‌ها است که شروع کرده است.

مدیر جوانی جمعیت و سلامت خانواده مرکز بهداشت اردبیل تصریح کرد: نرخ باروری کلی واژه‌ای است که خیلی‌ها شنیده‌اند و مفهوم آن متوسط تعداد فرزند یک خانم در کل طول دوره باروری است که خیلی مهم و سرنوشت‌ساز است.

مسعودی تصریح کرد: در سال‌های گذشته نرخ باروری و متوسط تعداد فرزندان نزدیک به عدد ۶ بود؛ اما متأسفانه نرخ باروری در استان اردبیل به پایین‌تر از عدد ۲ و به ۱.۶ رسیده است و کمتر از حد جایگزینی است درحالی‌که انتظار می‌رود حداقل به‌ازای هر زوجی که فوت می‌شود دو نفر جایگزین داشته باشند.

شهرستان‌های شمالی اردبیل بیشترین نرخ باروری را دارند

وی تأکید کرد: نرخ تولد و فرزندآوری در استان اردبیل در حد میانگین کشوری است و شهرستان‌های شمالی بیشترین نرخ باروی و شهرستان‌های جنوبی مثل شهرستان کوثر و نیر کمترین نرخ باروری و بیشترین درصد سالمندی را دارند.

مدیر جوانی جمعیت و سلامت خانواده مرکز بهداشت اردبیل ادامه داد: در سال‌های اخیر تأخیر الگوی سه فرزندی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است و فاصله بین ازدواج و فرزندآوری کمتر شده است و به ۳ سال رسیده و تمایل خانواده‌ها به تک‌فرزندی بیشتر شده به‌طوری‌که ۲۴ درصد خانوارهای ساکن در استان اردبیل تک‌فرزند هستند.

مسعودی بیان کرد: مهم‌ترین مسئله که امروزه مانع فرزندآوری و فرزند بیشتر را گرفته، رفاه‌طلبی است و والدین فکر می‌کنند اگر بچه‌دار شوند آن آسایش و آرامش را که قبل دوران بچه‌دارشدن داشتند نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه کاهش آمار ازدواج، افزایش آمار تجرد، افزایش آمار طلاق و فرهنگ‌های اشتباه جزو عوامل تأثیرگذار  بر کاهش نرخ تولد  است، افزود: برخی افراد مشکلات اقتصادی را مطرح می‌کنند؛ اما طبق بررسی‌ها مشکلات اقتصادی تأثیر زیادی در فرزندآوری ندارد.

مدیر جوانی جمعیت و سلامت خانواده مرکز بهداشت اردبیل ادامه داد: عدم اطمینان به آینده فرزندان، نگرانی‌ها از بابت اشتغال و موقعیت فرزندان از لحاظ اجتماعی جز عواملی است که خانواده‌ها در مورد علت عدم فرزند آوردی مطرح می‌کنند که قانون جوانی جمعیت تدابیر مناسبی را اندیشیده و در حال اجرا است.

انتهای خبر/ م

اشتراک‌گذاری

  • نرخ باروری در استان اردبیل کاهشی است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یازده منهای پنج