سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 68225
  • بازدید: 275
  • 1403/08/01 - 07:55:24

مسئول فنی بهداشتی کشتارگاه صنعتی دام پارس‌آباد مطرح کرد:

وضعیت قرمز کشتار غیرمجاز در قطب دامداری

وضعیت قرمز کشتار غیرمجاز در قطب دامداری

مسئول فنی بهداشتی و بازرس گوشت در کشتارگاه صنعتی دام شهرستان پارس‌آباد گفت: وضعیت کشتار غیرمجاز در شهرستان پارس‌آباد به حدی بحرانی است که فراتر از سطح قرمز ارزیابی می‌شود.

احد مردانه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اظهار داشت: با توجه‌ به ورود ماه‌های سرد سال و کاهش دما، شهرستان پارس‌آباد به‌عنوان یکی از مراکز مهم دامداری کشور، نیازمند توجه ویژه‌ای به مشکلات ناشی از سرما برای دام‌ها است.

کشتار غیرمجاز در پارس‌آباد فراتر از سطح قرمز

وی افزود: شهرستان پارس‌آباد به‌عنوان قطب دامداری، رتبه اول بیماری‌های زئونوز (بیماری مشترک بین انسان و دام) را در سطح کشور به‌دلیل کشتار غیرمجاز به خود اختصاص داده که این جای تأسف دارد.

 مسئول فنی بهداشتی و بازرس گوشت در کشتارگاه صنعتی دام شهرستان پارس‌آباد تصریح کرد: وضعیت کشتار غیرمجاز در این شهرستان به حدی بحرانی است که فراتر از سطح قرمز ارزیابی می‌شود ولی بااین‌حال متأسفانه جدیت لازم در پیگیری این مسئله دیده نمی‌شود که این موضوع نگرانی‌های زیادی را به همراه دارد.

وی با اشاره به آغاز  فصل سرد سال  و شیوع بیماریهای مختلف در دام تأکید کرد: در فصل سرد سال، دامداری‌ها باید آب ولرم برای دام‌ها فراهم کنند تا سلامت آنها حفظ شود، چون نوشیدن آب سرد می‌تواند باعث شود دام‌ها از نوشیدن آن صرف‌نظر کنند که این امر منجر به کاهش مصرف مواد غذایی، علوفه و در نتیجه کاهش وزن قابل‌توجهی در دام‌ها خواهد شد و همچنین در زمان سرما، اطمینان از خشک‌بودن بستر جایگاه نگهداری دام اهمیت دارد و استفاده از مکمل‌های ویتامینه و معدنی و داروهای ضدانگل برای افزایش سطح ایمنی دام در برابر عوامل بیماری‌زا ضروری است.

  حقوق وزرات جهاد کشاورزی بسیار پایین است

دامپزشک پارس‌آبادی با اشاره به اهمیت وجود دامپزشک در درمان به موقع دام‌ها  و با گریز به مشکلات دامپزشکان ایرانی خاطرنشان کرد: درآمد دامپزشکان در ایران حدود یک بیستم درآمد همتایانشان در کشورهای دیگر است، این وضعیت به دلیل سوءمدیریت در کشور باعث شده است که دکتر دامپزشک در جایگاه اجتماعی نامناسبی قرار گیرد.

وی گفت: در اداره دامپزشکی شهرستان، دامپزشکان باید حقوقی دریافت کنند که تمام تمرکز و انرژی خود را بر بهبود وظایف سازمان دامپزشکی کشور معطوف کنند، بااین‌حال حقوقی که وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می‌کند، بسیار پایین است و تعداد دامپزشکان دولتی در کل استان‌های ایران نیز به‌شدت کم است.

مردانه اظهار داشت: اصلی‌ترین تفاوت دامپزشکان ایران و خارج از کشور در میزان سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری آن‌ها است و می‌شود گفت دامپزشکان در کشورهای خارجی به طور قابل‌توجهی بیشتر از همتایان ایرانی خود در این زمینه تلاش می‌کنند.

وی گفت: دلیل اصلی انتخاب شغل دامپزشکی، کاهش درد موجوداتی است که نمی‌توانند با معالج خود صحبت کنند و همچنین، علاقه به کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی نیز از دیگر عوامل مؤثر در این انتخاب بوده است.


انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • وضعیت قرمز کشتار غیرمجاز در قطب دامداری

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی به‌اضافه سه