سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

پنج‌شنبه 11 بهمن 1403
  • گروه: اقتصادی
  • کد خبر: 69038
  • بازدید: 370
  • 1403/09/30 - 23:14:53

میزگرد؛

نقش تولیدات رسانه‌ای مجازی در برندینگ اردبیل

نقش تولیدات رسانه‌ای مجازی در برندینگ اردبیل

برای اطلاع از وضعیت تولید محتوای استان اردبیل و اینکه فعالان این عرصه تا چه ميزان به درآمدزایی رسیده‌اند، میزگرد «نقش تولیدات رسانه‌ای مجازی در برندینگ اردبیل» را بخوانید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»،  نقش تولیدات رسانه‌ای مجازی در برندینگ و تبلیغات محصولات استان اردبیل با حضور مسئولان استانی و تولیدکنندگان این عرصه در میزگرد «سبلان ما»، بررسی شد.

محمدرضا علی‌نژاد تهیه‌کننده و انیمیشن‌ساز فعال اردبیلی، حجت‌الاسلام اسد اوغلی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویسی و تولیدکننده و فاضل احدی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل در میزگرد «نقش تولیدات رسانه‌ای مجازی در نقش تولیدات رسانه‌ای مجازی در برندینگ و تبلیغات محصولات استان اردبیل» به مواردی همچون کمبود زیرساخت‌های حرفه‌ای، سرمایه‌گذاری روی آموزش و تقویت مهارت‌های تولید محتوا و استفاده بهتر از ظرفیت‌های استان برای موفقت بیشتر در حوزه معرفی استان از طریق رسانه‌های مجازی و برندینگ تأکید کردند.

 مشروح این میزگرد و پاسخ به سؤالات مطرح شده و البته نظرات تأمل‌برانگیز و متفاوت مهمانان ویژه را در ادامه بخوانید.


وضعیت تولید محتوای در استان اردبیل و کسانی در این عرصه فعالیت می‌کنند تا چه ميزان به درآمدزایی رسیده‌اند؟

 محمدرضا علی‌نژاد، تهیه‌کننده و انیمیشن‌ساز: وضعیت تولید محتوا در استان اردبیل طی سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است، به‌ویژه با گسترش دسترسی به اینترنت و پلتفرم‌های دیجیتال. در حال حاضر، افراد و گروه‌هایی در این استان فعالیت دارند که در زمینه‌های مختلفی مانند تولید محتوای آموزشی، تبلیغاتی، فرهنگی، گردشگری و حتی تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مشغول هستند.

 البته یکی از ظرفیت‌های مهم استان اردبیل، پتانسیل‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی آن است که زمینه مناسبی برای تولید محتوای خلاقانه فراهم می‌کند. بااین‌حال، میزان درآمدزایی فعالان این حوزه به چند عامل از جمله کیفیت تولید محتوا، استفاده از پلتفرم‌های مناسب برای انتشار و میزان مهارت در بازاریابی و جذب مخاطب بستگی دارد.

برخی از تولیدکنندگان محتوای حرفه‌ای در اردبیل توانسته‌اند به درآمدهای پایدار و حتی چشمگیر دست پیدا کنند، به‌ویژه آن‌هایی که در حوزه تبلیغات آنلاین یا فروش محصولات آموزشی فعالیت دارند، اما همچنان چالش‌هایی مانند کمبود زیرساخت‌های حرفه‌ای، نیاز به آموزش تخصصی، و رقابت با تولیدکنندگان محتوا در سایر مناطق وجود دارد که می‌تواند بر میزان موفقیت آن‌ها تأثیر بگذارد؛ در مجموع، با سرمایه‌گذاری روی آموزش و تقویت مهارت‌های تولید محتوا و استفاده بهتر از ظرفیت‌های استان، این حوزه می‌تواند به یکی از منابع درآمدی مهم برای جوانان و علاقه‌مندان تبدیل شود.

 در حوزه‌های گردشگری و تبلیغات استان اردبیل تا چه میزان از تبلیغات نوین و ایده‌های جدید استفاده می‌شود؟

 علی‌نژاد: استان اردبیل با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری، از جمله جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، و فرهنگی، در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای استفاده از روش‌های نوین تبلیغاتی داشته است بااین‌حال، هنوز جای کار زیادی برای به‌کارگیری ایده‌های جدید و فنّاوری‌های مدرن در این حوزه وجود دارد.

 برخی اقدامات از جمله استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای تصویری و ویدئویی، و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی - گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی صورت‌گرفته است. اما برای بهره‌برداری بهتر، نیاز به رویکردهای نوآورانه‌تر، مانند بازاریابی دیجیتال پیشرفته، همکاری با اینفلوئنسرهای حوزه سفر، طراحی اپلیکیشن‌های گردشگری و استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌های توریستی وجود دارد.

همچنین، ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند و توجه به برندینگ استان به‌عنوان مقصدی ویژه می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد. در مجموع، اردبیل در مسیر تحول تبلیغات گردشگری خود قرار دارد؛ اما بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ایده‌های خلاقانه باید در اولویت قرار گیرد.


 آیا در اردبیل می‌توان انیمیشن را از صفر تا صد تولید کرد و یا در این حوزه انیمیشن برای تبلیغات ساخته شده است؟

 علی‌نژاد: اردبیل به‌عنوان یکی از استان‌های مستعد در حوزه فرهنگ و هنر، ظرفیت‌های اولیه‌ای برای تولید انیمیشن دارد، اما برای اجرای پروژه‌های کامل از صفر تا صد به‌صورت حرفه‌ای، نیازمند توسعه زیرساخت‌ها، تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص بیشتری است؛ در زمینه تولید انیمیشن برای تبلیغات، اقداماتی محدود انجام شده است؛ برخی کسب‌وکارها و نهادها از پویانمایی‌های ساده یا موشن‌گرافیک برای معرفی خدمات یا جاذبه‌های گردشگری استفاده کرده‌اند. بااین‌حال، تولید انیمیشن‌های حرفه‌ای با کیفیت بالا برای تبلیغات استان هنوز به‌صورت گسترده و هدفمند محقق نشده است.

برای تحقق این هدف، توجه به آموزش نیروهای متخصص، سرمایه‌گذاری در تجهیزات مدرن، و ایجاد بستر همکاری میان هنرمندان، استارتاپ‌های خلاق، و مراکز تبلیغاتی ضروری است. همچنین، استفاده از انیمیشن به‌عنوان ابزاری خلاقانه برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد صنعت گردشگری و شناساندن اردبیل به مخاطبان داخلی و خارجی داشته باشد.

تولیدات اردبیل تا چه میزان به حد تجاری‌سازی رسیده است؟

  علی‌نژاد: تولیدات انیمیشن در استان اردبیل هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و به حد تجاری‌سازی گسترده نرسیده است. با اینکه ظرفیت‌های خوبی در میان هنرمندان و علاقه‌مندان این حوزه در استان وجود دارد، اما تولید انیمیشن در مقیاس تجاری نیازمند زیرساخت‌های پیشرفته، سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی منسجم است.

 در حال حاضر، تولیدات انیمیشنی در اردبیل عمدتاً به شکل پروژه‌های محدود یا موشن‌گرافیک برای تبلیغات و معرفی خدمات انجام می‌شود. این تولیدات هرچند کیفیت خوبی دارند، اما برای حضور در بازارهای بزرگ‌تر و تجاری‌سازی کامل، باید از نظر فنی و محتوایی تقویت شوند که برای رسیدن به این هدف، سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی متخصص، استفاده از فناوری‌های روز در تولید انیمیشن و ایجاد بسترهای حمایتی برای استودیوهای کوچک و نوپا ضروری است.

 همچنین، با توجه به قابلیت‌های گردشگری و فرهنگی اردبیل، تولید پویانمایی‌هایی با محوریت معرفی جاذبه‌های استان می‌تواند راهی برای آغاز تجاری‌سازی این صنعت در منطقه باشد؛ حمایت دولتی و بخش خصوصی نیز نقش کلیدی در تحقق این هدف خواهد داشت.


 حمایت‌ها از تولیدکنندگان چگونه است؟

  علی‌نژاد:حمایت از تولیدکنندگان حوزه پویانمایی و هنر در استان اردبیل، مانند بسیاری از مناطق دیگر، هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و برای رشد و توسعه این حوزه به حمایت‌های هدفمندتری نیاز است.

 در حال حاضر، برخی از حمایت‌ها به شکل برگزاری جشنواره‌ها، کارگاه‌های آموزشی، یا ارائه تسهیلات محدود برای پروژه‌های هنری صورت می‌گیرد. اما تولیدکنندگان این حوزه، به‌ویژه در زمینه پویانمایی، با چالش‌هایی همچون نبود زیرساخت‌های حرفه‌ای، محدودیت منابع مالی، و کمبود آموزش‌های تخصصی مواجه هستند.

 همچنین، نبود شبکه‌سازی بین هنرمندان و سرمایه‌گذاران، و فقدان سیاست‌های مشوق صادرات، از موانع اصلی توسعه این صنعت در استان محسوب می‌شود؛ برای ارتقای حمایت‌ها، لازم است تسهیلات مالی بیشتری برای تولیدکنندگان فراهم شود، مراکز تخصصی برای آموزش و تولید پویانمایی در استان راه‌اندازی گردد، و بازارهای داخلی و خارجی برای نمایش و فروش آثار به‌صورت منسجم‌تری ایجاد شود.

 همچنین، همکاری بین دولت، بخش خصوصی، و دانشگاه‌ها می‌تواند بستری مناسب برای تقویت این صنعت و حمایت از استعدادهای محلی فراهم کند و با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری اردبیل، حمایت اصولی و برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند زمینه‌ساز تبدیل این استان به یکی از قطب‌های تولید پویانمایی و هنر در کشور شود.


وضعیت تولید محتوای در استان اردبیل و کسانی در این عرصه فعالیت می‌کنند تا چه میزان به درآمدزایی رسیده‌اند؟

 فاضل احدی، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل: در حوزه تولید محتوا تقریباً ۱۲ شرکت به حوزه فناوری رسیدند و شرکت دانش‌بنیان شدند که در اصطلاح به آنها صنایع خلاق می‌گویند وضعیت این شرکت‌ها هم آن طور که باید صادرکننده محصول باشند و یا حتی محصولی را صفر تا صد بتوانند به تجاری‌سازی برسانند مطلوب نیست.

 در حوزه‌های گردشگری و تبلیغات استان اردبیل تا چه میزان از تبلیغات نوین و ایده‌های جدید استفاده می‌شود؟

 فاضل احدی: در استفاده از تبلیغات نوین برای حوزه گردشگری از سطح کشوری عقب هستیم و همان‌طور که در سطح شهر مشاهده می‌کنید از روش‌های سنتی بنر و پوستر بیشتر استفاده می‌شود تا روش‌های دیجیتال و هوش مصنوعی.


 آیا در اردبیل می‌توان انیمیشن را از صفر تا صد تولید کرد و یا در این حوزه انیمیشن برای تبلیغات ساخته شده است؟

  فاضل احدی: بله هر چند قلیل اما شرکت‌هایی داریمکه در این زمینه فعالیت دارندهر چند که شرکت‎ها نیز از لحاظ زیرساخت و نیروی انسانی با مشکل مواجه هستند و البته افراد توانمندی داریم که می‌توانند در این حوزه کار کنند.

 تولیدات اردبیل تا چه میزان به حد تجاری‌سازی رسیده است؟

 فاضل احدی: همان‌طور که اشاره کردم نسبت به سطح کشوری عقب هستیم؛ ولی چند اثر فاخر در صداوسیما و حوزه هنری تولید شده است که هر دو دولتی هستند و شرکت خلاقی که بتواند در این امر موفق بشود در استان شاید یکی دوتا بیشتر نیست.

 حمایت‌ها از تولیدکنندگان تولید محتوا چگونه است؟

   فاضل احدی: بسیج از امسال با طرح امام صادق ( ع)به جهت لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال گذشته و باهدف افزایش ۱۰۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه ورود کرده و به دنبال راه‌اندازی و تشکیل تیم‌ها و هسته‌هایی است که بتوانند در حوزه کسب‌وکار علوم‌انسانی و بین‌رشته‌ای فعالیت کنند که تولید محتوا یکی از این عرصه‌هاست و به‌صورت بلاعوض تا مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان در ۴ مرحله حمایت دارد.


 به نظر شما وضعیت تولید محتوا در استان اردبیل و کسانی در این عرصه فعالیت می‌کنند، چگونه است و تا چه میزان به درآمدزایی رسیده‎اند؟ 

حسن اسد اوغلی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان اردبیلی: مقوله تولید محتوا چندین عرصه دارد که در برخی عرصه‎ها می‎شود درآمدزایی کرد و در استان اردبیل نیز گام های موثر و خوبی  در این عرصه برداشته شده است، حتی برای مثال تولید محتوای خبری در فضای مجازی از قائله مستثنی نیست.

 در حوزه‌های گردشگری و تبلیغات استان اردبیل تا چه میزان از تبلیغات نوین و ایده‌های جدید استفاده می‎شود؟

 حسن اسد اوغلی: تبلیغات و تولید محتوا در عرصه گردشگری با توجه به سبقه و جاذبه‎های تاریخی و فرهنگی وجود ندارد تا برای مردم کشور معرفی شود و دلیل بروز این مشکل این است کسانی که در عرصه تولید محتوا در اردبیل کار می‎کنند اطلاعات کامل نسبت به تاریخ این شهر ندارند و اگر آگاهی در مورد تاریخ اردبیل دارند بعضا مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.


آیا در اردبیل می‌توان پویانمایی را از صفر تا صد تولید کرد؟

  حسن اسد اوغلی: در شهر اردبیل به دلیل کمبود حمایت‌های مالی دولتی نمی‌توان در این عرصه فعالیت داشت و فعالیت در عرصه انیمیشن‌سازی مستلزم ورود بخش خصوصی در این عرصه است.

 تولیدات اردبیل تا چه میزان به حد تجاری‌سازی رسیده است؟
 

 حسن اسد اوغلی: تجاری‌سازی در اردبیل به حد قابل‌قبول نرسیده است و حمایت‌های لازم چه از سوی بخش خصوصی چه بخش دولتی در این راستا نشده است.

 حمایت‌های از تولیدکنندگان چگونه است؟

 حسن اسد اوغلی: حمایت‌هایی که از تولیدکنندگان صورت می‌گیرد یا باید دولتی یا توسط بخش خصوصی انجام شود البته در این میان حمایت معنوی نیز وجود دارد که در این نوع حمایت از سرمایه‌گذار به شیوه‌های مختلف مانند تبلیغ حمایت می‌شود تا سرمایه اولیه به وی برگردد تا این سرمایه‌گذار تشویق به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگر شود.


انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • نقش تولیدات رسانه‌ای مجازی در برندینگ اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
پنج منهای یک