- گروه: فرهنگی
- کد خبر: 71601
- بازدید: 158
- 1404/03/24 - 23:15:25
کارشناس ارشد علوم و معارف اسلامی:
غدیر خط بطلان بر سکولاریسم کشید

کارشناس ارشد علوم و معارف اسلامی گفت: غدیر پاسخی روشن به سکولاریسم است؛ مکتبی که تلاش دارد دین را به حوزهٔ فردی محدود کرده و سیاست و مدیریت جامعه را از آموزههای دینی تهی سازد.
حجتالاسلام رمضان خاکدل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، در رابطه با عید غدیر خم اظهار داشت: سپاس خدایی را که ما را تمسکجویانه به ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) و امامان معصوم (ع) قرارداد.
وی افزود: واقعهٔ غدیر خم، تنها یک مناسبت مذهبی نیست؛ بلکه رخدادی سرنوشتساز در تاریخ اسلام است که امتداد رسالت را در قالب امامت و ولایت معنا میکند.
کارشناس ارشد علوم و معارف اسلامی گفت: در روز هجدهم ذیالحجه سال دهم هجری، پیامبر اسلام (ص) با ابلاغ فرمان الهی، ولایت علی بن ابیطالب (ع) را اعلام کرد؛ واقعهای که آیهٔ «اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم...» (مائده: ۳) بهصراحت بر آن دلالت دارد؛ آغازی برای تثبیت حاکمیت الهی و ناامیدی کفار از شکست اسلام است.
وی تصریح کرد:پیامبر، علی (ع) را تنها بهعنوان یک شخصیت اخلاقی معرفی نکرد، بلکه با عبارت بلند «مَنْ کُنتُ مَوْلَاهُ فَهذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ» نظام دینی و سیاسیای را بنا نهاد که در آن، جانشینی پیامبر نه به انتخاب مردم، بلکه به نصب الهی و شایستگی الهی تحقق مییابد.
خاکدل افزود: در اندیشه قرآنی، امامت مرتبهای برتر از رسالت است؛ چراکه رسالت رساندن پیام است و امامت، تحقق آن در متن زندگی مردم. ازاینرو، ادامهٔ رسالت بدون امتداد امامت، ناقص خواهد بود.
وی بیان داشت:غدیر پاسخی روشن به سکولاریسم است؛ مکتبی که تلاش دارد دین را به حوزهٔ فردی محدود کرده و سیاست و مدیریت جامعه را از آموزههای دینی تهی سازد اما غدیر اثبات میکند که دین، نه فقط در حوزهٔ شعائر فردی بلکه در عرصهٔ اجتماع، عدالت و ادارهٔ جامعه، حرف برای گفتن دارد.
کارشناس ارشد علوم و معارف اسلامی گفت: در دنیای امروز که جوامع با بحرانهای اخلاقی، تبعیض و بیعدالتی مواجهاند، بازگشت به ولایت غدیری یعنی بازگشت به حاکمیتی مبتنی بر عدالت، انسانمحوری، صداقت و حکمت غدیر، الگویی است از حکمرانی دینی در برابر استبداد، سرمایهسالاری و بیعدالتی است.
وی افزود: این واقعه، اختصاصی به شیعه ندارد؛ چراکه آیات کلیدی سوره مائده و روایات متعدد مانند حدیث مشهور امام باقر (ع): «بُنِیَ الاسلامُ عَلی خَمس...» دلالت دارند که ولایت، رکن بنیادین اسلام است و نمیتوان آن را از نظام دینی حذف کرد.
خاکدل اظهار داشت: از منظر عقل و نقل، تنها کسی حق حاکمیت دارد که خالق و مالک انسان باشد؛ و این تنها خداوند است. پس، فقط اوست که میتواند این حق را به اولیایش تفویض کند؛ ابتدا پیامبر اعظم (ص)، سپس امامان معصوم (ع) و در عصر غیبت، ولیفقیه جامعالشرایط است.
وی افزود: بدون حکومت دینی، اجرای بسیاری از احکام اجتماعی اسلام ممکن نیست عقل نیز اقتضا میکند که جامعه برای جلوگیری از هرجومرج، نیاز به حکومتی عادل دارد که بر اساس ارزشهای الهی اداره شود.
کارشناس ارشد علوم و معارف اسلامی بیان داشت: ولایتفقیه، بازخوانی و امتداد غدیر در عصر حاضر است دعوتی مجدد به پیروی از ولیّ خدا و مقابله با سلطههای زروزور و تزویر. هر شیعهٔ باورمند به غدیر، نمیتواند نسبت به نظریهٔ ولایتفقیه بیتفاوت باشد؛ زیرا این نظریه، تداوم خط امامت و تضمین استمرار دین و عدالت در جامعه است.
انتهای خبر/ ح
دیدگاهها