- کد خبر: 9775
- بازدید: 465
- 1393/07/05 - 19:33:58
دفاع تمام قد یک مسئول وزارت بهداشت از داروخانه ها:
حذف حق فنی مساوی با حذف ۵۰ درصد داروخانههاست
رئیس سازمان غذا و داروی کشور با دفاع تمام قد از دریافت حق فنی توسط داروخانه ها از مردم به سابقه پرداخت تعرفه حق فنی از سال۶۷ اشاره کرد و افزود: در طول ۲۵ سال گذشته این هزینه دریافت شده است و اگر این هزینه قطع شو۵۰درصد داروخانه ها به لحاظ اقتصادی ورشکسته
به گزارش سبلانه به نقل از افکارنیوز ، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وجود شیوههای مختلف دریافت حق فنی در کشورهای مختلف، افزود: در برخی کشورها برای حق فنی مبلغی مشخص میشود در برخی دیگر به عنوان درصدی از فروش دارو محاسبه می شود و به ازای هر قلم،مبلغ مشخصی جدای از گران و یا ارزان بودن دارو، از خریداران اخذ میشود اما در عمل نظام حمایتی اعم از بیمه ها یا دولت هزینه دارو را میپردازند و بیمار موظف به پرداخت مبلغ ثابتی در داروخانه است.
دکتر دیناروند با بیان اینکه از حدود ۲۵ سال پیش مبلغ جزئی بابت تعرفه حق فنی از نسخ دارویی اخذ میشود، گفت: میانگین نسخ دارویی و بیمه ۷ تا ۸ هزار تومان است برخی نسخ میلیونی ویژهی بیماریهای صعبالعلاج است که این میزان تعرفه در مقایسه با هزینه نسخ دارویی مبلغ قابل توجهی نیست.
وی با اعتقاد به اینکه چنانچه ۵۰ درصد داروخانههای کشور تعرفه مناسب حق فنی را اخذ نکنند بهلحاظ اقتصادی از گردش فعالیت خارج میشوند، گفت: یک داروخانه به تنهایی نمیتواند با سود حاصل از فروش دارو، گردش اقتصادی داشته باشد.
رئیس سازمان غذا و داروی کشور با تائید اینکه حذف هزینه فنی خدمات دارویی باید درصدی از حق ویزیت پزشکان عمومی باشد، افزود: بعنوان مثال حق فنی داروخانهها باید ۱۵ تا ۲۹ درصد یک ویزیت پزشک عمومی باشد.
دکتر دیناروند با بیان اینکه خدمات مشاورهای از خدمات تعیین شدهی یک داروساز است، ادامه داد: طبیعی است که بیمار در ازای پرداخت هزینه فنی باید از داروساز و داروخانه انتظار دریافت اقلام دارویی به طور صحیح، همراه با تاریخ مصرف درست و رعایت موارد تغذیهای و مراعات تداخلات دارویی و غذایی را داشته باشد، بنابراین حق فنی بابت این خدمات و خدمات مشاورهای پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه این حداقل مبلغی است که بعنوان حق فنی اخذ میشود، گفت: این مبلغ میتواند افزایش یابد البته باید به تناسب آن کیفیت ارائه خدمات و متعاقب آن میزان رضایتمندی بیمار افزایش یابد.
دیدگاهها