سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 165
  • بازدید: 2,175
  • 1403/06/30 - 04:06:05

اینجا یکدلی موج می‌زند؛

دارالارشاد مأمن شیعه و سنی

دارالارشاد مأمن شیعه و سنی

زندگی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در دل خاستگاه تشیع جلوه‌ای زیبا از وحدت اسلامی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، در استان اردبیل بیش از یک‌میلیون‌نفری اکثریت شهروندان آذری‌زبان و شیعه هستند، اما در همین استان که خاستگاه تشیع است قومیت‌های دیگر با مذاهب متفاوت از هم، سال‌ها است که هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی دارند.

پیوند برادری در شهر عنبران به‌وضوح قابل رویت است

عنبران اکثریت سنی‌نشین که به شهر رنگ و نگار معروف است، فقط ۳۶ کیلومتر با مرکز استان اردبیل (خاستگاه شیعه) فاصله دارد؛ در این شهر توریستی و معروف پیوند اخوت و برادری بین اهل‌سنت و تشیع از زندگی روزمره آن‌ها گرفته تا مراسم ازدواج و عزا به‌وضوح قابل‌رؤیت است.

اهالی مهربان عنبران چه شیعه باشند یا اهل‌تسنن فرقی ندارد در چهاردیواری‌های خانه‌شان همیشه به روی میهمانان گشوده است حتی در این شهر علاوه بر نمای زیبای جلوه‌های وحدت در زندگی عادی مردم، می‌توان زندگی با آرامش، صلح و آسایش و پیوند خانوادگی اهل‌تسنن و شیعه را هم به‌وضوح دید.



 

 این نمای زیبای وحدت شیعه و سنی هر ساله با فرارسیدن ماه ربیع‌الاول در استان اردبیل بیشتر به چشم می‌آید، به‌گونه‌ای که دشمنان هم اذعان به این موضوع می‌کنند که هدفشان در ایجاد تفرقه بین اقوام و مذاهب مختلف در استان اردبیل راه به جایی نبرده است.
 

 خط‌کشی بین شیعه و سنی در استان اردبیل معنایی ندارد 

از جمله کارهایی که نشان می‌دهد خط‌کشی بین شیعه و سنی در استان اردبیل معنایی ندارد، ایجاد زیر ساخت‌ها در مناطق سنی‌نشین اردبیل است به‌گونه‌ای که این زیرساخت‌ها به شکلی بوده است که گاهی این مناطق شهرت جهانی پیدا کرده‌اند.
 

 توسعه زیرساخت‌هایی از جمله راه، آب، ارتباطات و ایجاد زیرساخت‌های اقامتی برای ثروت‌آفرینی از ظرفیت گردشگری از جمله کارهایی است که برای رفاه بیشتر شهروندان در شهرهای اکثریت سنی‌نشین اردبیل صورت‌گرفته است؛ زیرساخت‌هایی که به گفته خود اهالی برای این مناطق مثمرثمر بوده است.
 

طبق آخرین آمارهای رسمی، ثبت شهر عنبران به‌عنوان شهر جهانی گلیم با جدیت در حال پیگیری است و طبق اخبار منتشر شده از رسانه‌های محلی محمدی ادیب، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل اعلام کرده است که دبیر شورای جهانی صنایع‌دستی موافقت خود را برای تبدیل شهر عنبران به شهر جهانی صنایع‌دستی اعلام کرده و اکنون نوبت مسئولان استانی و اهالی عنبران است که شهر را برای این اتفاق جهانی آماده کند، البته طبق اظهارات مسئولان هدف از انجام تمام این برنامه‌ها خدمات‌دهی به شهروندان و رفع مشکلات است.

 


 امام‌جمعه اهل‌سنت عنبران: جمهوری اسلامی هیچ تفاوتی بین مذاهب و اقوام نمی‌گذارد

  احداث سد عنبران یکی دیگر از خدمات ارزنده‌ای است که به اذعان خود اهالی، نشان می‌دهد امروز جمهوری اسلامی در خدمتگزاری به مردم هیچ تفاوتی بین مذاهب و اقوام نمی‌گذارد.

 حجت‌الاسلام سید یاور مرادی، امام‌جمعه اهل‌سنت عنبران در جریان بازدید سید حامد عاملی، استاندار اردبیل از سد عنبران در هفته وحدت امسال در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما» با تشکر از تلاش‌های بی‌وقفه‌ای که برای تکمیل سد عنبران انجام شد، این سد را سد وحدت و محبت نامید و تکمیل آن را باعث ایجاد امید در میان اهالی دانست.

 وی ادامه داد: من و مردم عنبران شاهد تلاش شبانه‌روزی برای تکمیل سد عنبران و تلاش سه‌شیفته برای تکمیل این سد بودیم، این تلاش بی‌وقفه نور امیدی در دل مردمان این منطقه بود و ثابت کرد که در انقلاب اسلامی فرقی بین مذاهب و اقوام نیست.
 

رضایتمندی اهل‌سنت عنبران از تلاش شبانه‌روزی خدمتگزاران نظام

 علی حیدری اناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در گفتگو با خبرنگاران در بازدید از سد عنبران با تأکید بر اینکه سد عنبران نقش بسیار ارزشمندی در توسعه کشاورزی منطقه ایفا می‌کند، گفت: سد عنبران که برای ساخت آن ۲۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه صرف شده است، با حجم یک میلیون مترمکعبی باهدف تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و گردشگری ساخته شد و می‌تواند آب شرب و در مواقع ضروری رفع نیازمندی کشاورزان پایین‌دست را تأمین کند.

وی ادامه داد: عنبران از مناطق سنی‌نشین شهرستان نمین استان اردبیل است و گام‌هایی که برای توسعه این منطقه به‌ویژه در تأمین آب شرب در برداشته شد، موج رضایتمندی اهالی شده است.


 نمایش وحدت شیعه و سنی با آئین‌های خاص در هشتجین

 دیگر منطقه سنی‌نشین استان اردبیل شهر هشجین ۶ هزارنفری در شهرستان خلخال است؛ اهالی این شهر ۶ هزارساله نیز مسلمان و پیرو مذاهب شیعه دوازده‌امامی و سنی شافعی هستند.
 

در این شهر بسیار زیبای تاریخی دامنه‌های سرسبز و معطر، آبشارهای سحرانگیز، روستاهای پلکانی و آئین جذاب مردمان این دیار دل هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و جالب‌تر اینکه اهالی هشتجین هم‌زمان با ماه ربیع‌الاول آئین‌های خاصی را برگزار می‌کنند.
 

 در روستای سنی‌نشین شمس‌آباد بخش خورش رستم، شهر هشتجین در اولین روز از ربیع‌الاول، اهالی اهل‌تسنن با دعوت از شیعیان و همسایگان جشن بزرگ حلول ماه ربیع‌الاول را با مولودخوانی برپا می‌کنند؛ جشنی که پیامدهای خوبی دارد و طبق اذعان خود اهالی  این محافل هم فرصتی است برای تجدید اخوت برادری بین شیعه و سنی است و هم فرصتی برای بیان مشکلات فراهم می‌شود.


 رئیس شورای روستای سنی‌نشین شمس‌آباد: شیعه و سنی برادرند

محمد اسدی رئیس شورای روستای سنی‌نشین شمس‌آباد در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «سبلان ما»، درباره برپایی این جشن بزرگ حلول ربیع‌الاول گفت: جشن حلول ماه ربیع‌الاول سالیان سال است که در این روستا برگزار می‌شود و هدف از برپایی این جشن این است که علاوه بر انجام صله‌رحم بین مسلمانان، بگوییم که شیعه و سنی برادر هستند و دین ما یکی است.
 

 وی ادامه داد: از وقتی به یاد دارم جشن حلول ماه ربیع‌الاول در روستای شمس‌آباد با حضور پرشور شیعیان و اهل‌تسنن در کنار هم برگزار می‌شود.

نماینده مردم خلخال: برپایی جشن وحدت فرصتی برای رفع مشکلات است
 وحید کنعانی، نماینده مردم خلخال هم که امسال در مراسم حلول ماه ربیع‌الاول در جشن روستای شمس‌آباد بخش خورش رستم شهر هشتجین حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، درباره برپایی چنین آئین‌هایی در هفته وحدت بیان داشت: باعث شعف و خوشحالی است که در جشن وحدت این روستای سنی‌نشین، اهل‌تسنن و تشیع در کنار هم جمعیتی بالغ بر هزار نفر شرکت کردند و دراین‌بین این جشن‌ها فرصتی برای صله‌رحم و رفع مشکلات مردم شد.
 

وی اضافه کرد: در همین جشن اعلام شد که به حوزه آبرسانی و مشکلات کشاورزی بخش خورش رستم بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌یابد و پنج هزار مترمربع اجرای طرح هادی، توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا خواهد شد.

 



 امام‌جمعه اهل‌تسنن هشجین: وحدت شیعه و سنی در هشتجین مثال‌زدنی است

 حجت‌الاسلام شیخ رضا رمضانی امام‌جمعه اهل‌تسنن هشجین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، با تبریک ایام هفته وحدت گفت: وجود پیامبر اکرم (ص) رحمتی است که همواره موجبات وحدت مسلمانان را فراهم کرده است و در شهر هشتجین نیز نمایش وحدت مسلمانان را  به‌وضوح می بینیم.

 این عالم اهل‌تسنن، تصریح کرد: دشمن با تبلیغاتی رسانه‌ای و در بوق‌وکرنا کردن مشکلات اقتصادی تلاش می‌کند بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد کند که اتحاد تنها رمز پیروزی در مقابل این دشمنی‌ها است.

 وی ادامه داد: وجود عوامل خارجی برای ایجاد تفرقه در میان پیروان دین اسلام زنگ خطر است و باید با هوشیاری و اتحاد مسلمان مانع ایجاد فرقه‌های انحرافی شد؛ همچنبن برای مقابله با برنامه‌ریزی دشمن باید عقاید یکدیگر را بشناسیم و با مسائل مختلف یکدیگر آشنا شویم که لازمه تحقق این امر برگزاری جلسات و نشست‌های مشترک میان برادران شیعه و سنی است.

امام‌جمعه اهل‌تسنن هشجین خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) با دادن هدیه‌ای همچون دین مبین اسلام زمینه سعادت اجتماعات بشری را فراهم کرده است. 

 رمضانی با اشاره به دیدار چند روز گذشته مقام معظم رهبری با علمای اهل‌سنت و تأکید ایشان بر حمایت همه‌جانبه از مردم غزه خاطرنشان کرد: شرایط امروز مردم غزه از مصادیق بارز مظلومیت مسلمانان در سرتاسر جهان بوده؛ لذا بر هر مسلمانی در وهله نخست و بر هر انسان آزاده‌ای در درجه دوم واجب است به خواهران و برادران و به‌ویژه کودکان و سالمندان در غزه کمک و یاری کنند.

 وی خواستار وحدت چندبرابری مسلمانان نسبت به گذشته باتوجه‌به وضعیت مظلومان مردم غزه شد و افزود: عموم مردم باید بدانند که دشمنان اسلام و مستکبران نمی‌خواهند ملت‌های مسلمان با یکدیگر اتحاد و همدلی داشته باشند و منافع خود را در اختلاف‌افکنی، گسترش تروریسم، نفرت‌پراکنی و سلطه‌گری می‌بینند. این در حالی است که تأمین منافع کشورهای اسلامی در همکاری و تعامل واقعی با یکدیگر است.


اینجا در خاستگاه شیعه، سال‌ها است که تشیع و تسنن در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند، به‌گونه‌ای که شاید کمتر کسی تصور بکند که در استان اردبیل به‌غیراز شیعه مذاهب دیگری نیز ساکن باشد، اما باوجود این شرایط آنچه مهم است تداوم همدلی‌ها است تا مثل همیشه در این دیار تفرقه راه به جایی نبرد و خاستگاه شیعه برای همیشه مأمن امن اهل‌تشیع و تسنن باشد.


انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • دارالارشاد مأمن شیعه و سنی

دیدگاه‌ها (1)

Salami در تاریخ 1403/06/30 - 12:44:54 گفته:

اسراییل و تمدن غرب با انجام ترور پیچیده صنعتی در لبنان، کثیف ترین روش جدید تروریسم را یک روش جنگ و استاندارد تعریف و قبول کردند و جالب که انگلیس و بی بی سی دفاع هم کردند در آینده هوش مصنوعی و تکنولوژی بیو لوژیک هم به این شرارت جدید صهیونیست ها و صلیب گرا ها که خود را لیبرال دمکراسی می نامند اضا فه خواهد شد و بشریت در بدترین وضع امنیتی خواهد افتاد و جالب که در جوامع غربی و صهیونیستی با قوی شدن نژاد پرستی عوام گرا یی، در حال انکار و غیر قانونی کردن حقوق بشر و صلح و امنیت جهان هستند و جنگ و تجاوز و کشتار را تنها راه استیلای قدرت و حاکمیت خود بر دنیا دارند و امپر یالیزم صهیونیستی لیبرالیستی غرب از هر روشی و ترور ی استفاده خواهد کرد و به صلح و عدالت و امنیت مردم جهان و حفظ محیط زیست و اخلاق هیچ احترامی ندارند و سازمان ملل متحد کاملا در اختیار و کنترل. صهیونیزم و لیبرالیسم غرب قرار دارد و با ماهواره ها و اینترنت و قوقول و اپل و لوازم برقی دیجیتالی در کنترل کامل محور دیکتاتوری و شرارت صهیونیزم بین الملل هستیم و هیچ بشری در هیچ جای دنیا در امنیت نیست و این حق را ندارد در امنیت و آزادی زندگی

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وشش منهای نه