سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

شنبه 1 شهریور 1404
  • کد خبر: 18821
  • بازدید: 503
  • 1394/04/14 - 11:22:34

یادداشت تخصصی کیویمیز/

روزه داری از دیدگاه مومن و کافر

حرفهای بی دلیل و بی اساسی در رابطه با "روزه داری" که گاهی آدمی را به تامل وا می دارد ولی می توان این تامل را با مراجعه به احادیث نقل شده از قرآن و پیامبران به حقیقت محض تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار   به نقل از کیویمیز، ماه مبارک رمضان که می آید همه نظرات به چگونگی روزه گرفتن و نحوه احیای این امر الهی می پردازند؛ اشخاصی با خلوص نیت و اخلاص و عملی کامل و راسخ؛ اشخاصی از روی عادت و بسته نگه داشتن فقط دهان خود از طعام و آب و اشخاصی هم نه تنها خود بر امر الهی واقف نبوده و توصیه های پیامبران و پزشکان را نقض می کند بلکه بیشتر مانع به جای آوردن امر روزه داری در بین مردم بخصوص جوانان می شوند.

حرفهای بی دلیل و بی اساسی که گاهی هم آدمی را به تامل وا می دارد ولی می توان این تامل را با مراجعه به احادیث نقل شده از قرآن و پیامبران به حقیقت محض تبدیل کرد.

در فضاهای مجازی و در بین انزار عمومی؛ افراد سودجو و هدایت شده ای هستند که اصل امر روزه گیری را زیر سوال می برند مثال( دهنش بوی بدی می دهد طرف روزه است؛ طرف با خانواده خود و اطرافیانش بد اخلاقی میکند حتماَ روزه است؛ طرف بی حوصله است گویی روزه است؛ زخم معده دارم نکنه از روزه باشه و ... .

شاید در ابتدا با نظر به دیدگاههای بالا کمی از اصل قضیه فاصله بگیرید ولی یقین داشته باشید دین اسلام برای هر دیدگاهی دلیل و مدرکی مناسب ارائه میکند و تمامی حرف و حدیث های بی ثباتی که فقط حیله و نیرنگ دشمن است را برای مردم بخصوص جوانان برملا می سازد.

بیایید نظرات دانشمندان، دکتر ها و احادیث مربوط به روزه را که توسط حجت الاسلام وحید شعیبی، نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه کوثر دسته بندی شده است را بخوانیم:

چراباید دراین روزهای طولانی روزه گرفت؟؟ چون در همه ادیان بوده ودر دین اسلام نیز مورد تاکید شده که ایه 183 بقره صراحتا به این موضوع پرداخته است. واین نوع اعمال بیان کننده اعتقادات انسان است که چقدر فرد اهل ایمان ومتعبدی است. غیرازاینها روایاتی درمورد صحت وسلامتی بدن در روزه گرفتن است رسول اکرم فرمود:صوموا تصحوا . یا اینکه چرا 30 روز باید روزه گرفت؟ واین مطلب را پزشکان هم تایید میکنند. به عنوان مثال: گرچه تمام فروعات و جزئیات احکام در قرآن نیامده هم چنان که کیفیت نماز و تعداد رکعات آن در قرآن بیان نشده، امّا در مورد روزه باید گفت که مقدار ماه و روز آن در قرآن به طور روشن بیان شده است:

الف. شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... [1]و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.

ب. وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ، بخورید و بیاشامید تا نمودار و جدا شود براى شما رشته سفید از رشته سیاه از فجر سپس روزه را تا شب‏ به پایان رسانید.

ج: گرچه شاید امروزه با توجه به تحریفاتی که در ادیان سابق به وجود آمده پیروان دیگر ادیان، عبادت روزه را با مقدار و شرایطی آسان تر برگزار می کنند، امّا بر اساس برخی منابع روایی، روزه اهل کتاب تا زمان پیامبر اسلام (ص) بیشتر از مسلمانان بوده است.

امام مجتبی (ع) نقل می کند که روزی یک نفر یهودی خدمت پیامبر اسلام (ص) رسید و مسایلی را پرسید که از جمله آن، این بود که چرا خداوند روزه را بر امّت تو سی روز قرار داد، اما در امت های دیگربیشتر یا ازنظر پزشکان هم مورد تایید است مثل: در بين مسلمانان روزه واجب هر ساله در انحصار ماه رمضان است كه تقريباً سي روز مي شود.

بنديكت ( Benedict) دانشمند فيزيولژي يك دوره روزه را سي و يكروز دانسته مي گويد در اين مدت در تركيب خون هيچگونه اختلاطي بهم نرسيده و آن نوري كه در بعضي از روزه داران ديده مي شود يك حالت جواني و نشاطي است كه براي روزه داران رخ مي دهد.
دكتر ژان فروموزان( Jean Fromosan) مي گويد ذخاير كليكوژن كبدي و پروتئين خون و ذخيره چربي كه در مرد سي درصد و در زن بيست درصد است براي يك ماه بدن كافي است.

دكتر الكسيس كارل(222 انسان وجود ناشناخته) در باره روزه مطالبي دارد تا آنجا كه مي گويد با روزه داري قند خون در كبد ميريزد و چربيهائي كه در زير پوست ذخيره شده اند و پروتئين هاي عضلات و غدد و سلولهاي كبدي آزاد مي شوند و بصرف تغذيه مي رسند كه چون با سخن ژان فروموزان كه گفت بعضي عناصر ذخيره اي بدن براي سي روز كافيست در كنار يكديگر قرار داده شود نتيجه مي گيريم كه در ظرف مدت يك ماه روزه داري آدمي دارنده يك بدن تازه تعمير شده و آزاد گرديده از قيد و بند سموم و كهنه هاست. بعلاوه نبايد اثر فاصله هلال تا محاق و ماه را كه قريب 30 روز مي شود فراموش نمود يعني گردش آسمانها نيز مدت روزه داري را سي روز اعلام داشته و مي دارند.

بوی بد دهن و پرخاشگری و بیحال شدن بدن از تاثیرات روزه داری است که بازهم مورد تاکید روایات و عقلا و عرف جامعه است؛ در کل همه این مسایل مربوط به ایمان افرادبستگی دارد.

در پایان بایستی اینگونه بیان کرد که هر شخصی بنا به دلایلی که پیشتر ذکر شد خود را توجیه برای روزه شکستن کند کافر است؛ ولا اینکه مشکلی در اندام (بدن) خود داشته باشد؛ باز هم باید گفت که خداوند برای هر دیدگاه مناسب و غیر مناسبی در قرآن با دلیل و منطق بسیاری عمل کرده است و کسی در جهان خرت نخواهد بود تا منکر آن شود.

انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • روزه داری از دیدگاه مومن و کافر

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یازده به‌اضافه نه