سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 2797
  • بازدید: 1,109
  • 1391/07/26 - 16:23:52

روشی نوین برای استحصال فلز لیتیوم از منابع در کشور ابداع شد

برای نخستین بار در جهان محققان و متخصصان سازمان زمین شناسی کشور روشی نوین برای استحصال فلز لیتیوم از منابع شورابه ای ابداع کردند.

به گزارش سبلانه ˈمحمدرضا برزگریˈ مجری طرح ˈاستحصال لیتیوم از ذخایر شورابه ایˈ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در این روش که روشی نوین و برای اولین بار در دنیاست، فلز لیتیوم در حد خالص ترین عیار یعنی 97/99 درصد از منابع شورابه ای استخراج شده است. این روش در مقیاس آزمایشگاهی و پایه نتایج خوبی داشته و مطالعات آن در حال تکمیل است.

لیتیوم یکی از پر کاربردترین فلزات در صنایع مختلف از جمله پزشکی، داروسازی، الکترونیک، صنایع نظامی، خنک کننده های راکتورهای هسته ای، صنایع سرامیک، شیشه و آلیاژهای هوا فضاست.

فلز لیتیوم به دلیل سبکی خاص آن، در صنعت هوا فضا کاربرد زیادی دارد و از طرفی هم در تولید باتری های ذخیره کننده انرژی هم از آن به فراوانی استفاده می شود.

برزگری در توضیح روش جدیدی ابداعی گفت: این فرایند به روشی دیگر فقط در اختیار پنج کشور دنیاست و ما توانستیم روشی جدید تر و با خلوص بالاتری ابداع کنیم؛ به عنوان مثال کشوری مانند آلمان فاقد منابع لیتیوم است. اما کربنات لیتیوم را مانند نمک لیتیوم از شیلی وارد و خالص سازی می کند.

وی تاکید کرد اما روشی که ما ابداع کردیم کاملا جدید و دارای توان بالای رقابتی با روش های پر هزینه موجود است و از آنجا که کاملا بومی است، همه تجهیزات مورد نیاز آن در داخل کشور قابل تهیه است.

وی ادامه داد: در مرحله اول اجرای این طرح بر روی منابع شورابه ای اجرا شد. اما در صدد گسترش آن به منابع دیگر هستیم. همچنین یافتن منابعی که دارای لیتیوم هستند، جزو برنامه های سازمان زمین شناسی است.

مجری طرح ˈاستحصال لیتیوم از ذخایر شورابه ایˈ گفت: منابع لیتیوم به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود که منابع شورابه ای یکی از آنهاست، این فلز مانند نمک داخل این آبها حل است و با توجه به حد اشباع پایینی که دارد، به صورت محلول در محیط شوره زارهایی که پتانسیل این فلز در آنها وجود دارد، موجود است که می توان با این فرایند آن را استحصال کرد.

وی افزود: سازمان زمین شناسی برای اولین بار این طرح را روی پهنه نمکی کشور بولیوی آغاز کرد و مطالعات خود را بر روی 80 لیتر شورابه از این پهنه که بزرگترین پهنه نمکی دنیاست اجرا کرد و بعد از آن مطالعات روی پهنه های نمکی ایران آغاز شد.

برزگری اظهار داشت: البته تاکنون طرح اکتشافی تفصیلی روی شورابه های کشورمان مبنی بر این که فلز لیتیوم در آنها موجود است یا نه اجرا نشده، اما سازمان زمین شناسی اولویت ویژه ای برای این کار قرار داده است.

وی به آخرین مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر احداث و تاسیس کارخانه لیتیوم با مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: با توجه به این مصوبه، اهمیت این فلز افزایش یافته و در اولویت کارهای اکتشافی سازمان زمین شناسی قرار گرفته است و بر این اساس اولین مرکز مطالعات فرآوری فلزات استراتژیک در مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی در کرج راه اندازی شد.

برزگری افزود: وظیفه این مرکز مطالعه بر روی سه گروه اصلی فلزات شامل فلزات سبک که مهمترین آن لیتیوم است، فلزات ارزشمند مانند طلا و نقره و فلزات نادر خاکی است که مطالعه بر روی فلز لیتیوم اولین پروژه این مرکز بود که در کمتر از دو سال اجرا شد.

انتهای پیام /

 

اشتراک‌گذاری

  • روشی نوین برای استحصال فلز لیتیوم از منابع در کشور ابداع شد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ونه به‌اضافه چهار