سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

دوشنبه 27 مرداد 1404
  • کد خبر: 33733
  • بازدید: 976
  • 1400/03/01 - 17:45:37

مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران:

مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران:

به گزارش سبلان ما ، حسین قدیانی مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران شامگاه امروز در جمع اساتید دانشگاه های اردبیل به بازخوانی شعارهای انقلابی و دانشگاه آرمانی مد نظر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی شعارهای انقلاب اسلامی بودند که امروز محقق شده اند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از همان ابتدای راه به قدرت های شرق و غرب نه گفت، افزود: انقلاب اسلامی با هدف استقلال و آزادی پا به عرصه گذاشت تا با هویت بخشی بتواند برای خود تصمیم بگیرد.

وی احیای تمدن اسلامی را یکی دیگر از آرمان های انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: تمدن بزرگ اسلامی در زمان پیامبر اکرم(ص)  و در ادامه راه توسط حضرت علی(ع) ایجاد شده بود ولی بر اثر حوادث ووقایع تاریخی از ادامه راه باز مانده بود و امروز در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی درصدد  احیای این تمدن غرور آفرین هستیم.

وی به تبیین ساختارهای دولت و حکومت پرداخت و گفت: در ساختار سیتسی جهان هر زمان دولت و ملت در یک سرزمین مستقر شود، کشور ایجاد می شود.

وی از فرهنگ به عنوان اختصاصی ترین ویژگی  تمدن ها نام برد و گفت: تمدن یک کشور از طریق فرهنگ بومی آن کشور شناخته می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به گام دوم انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: با ایجاد عدالت به مفهوم واقعی   است که می توان به سنتاحیای تمدن اسلامی گام برداشت و آرمان ها را در جامعه پیاده کرد.

وی از علم به عنوان یکی از ابزارهای احیای تمدن اسلامی نام برد و گفت: دانشگاه آرمانی مد نظر انقلاب اسلامی دانشگاهی است که بتواند از طریق علم، فرهنگ بومی را در جامعه ترویج کند.

وی مشکل اصلی و 40 ساله دانشگاه های کشور را همین مقوله عنوان کرد و گفت: متاسفانه در 40 سال گذشته دانشگاه های ما نتوانستند مفاهیم  و فرهنگ اسلامی را در جامعه پیاده و ترویج دهند.

وی یکی از نقدهای جدی بر جامعه علمی کشور به ویژه 180هزار عضور هیات علمی و بیش از 4میلیون دانشجو را که عمدتا تحصیلات تکمیلی هستند علم و فرهنگ بومی عنوان کرد و گفت: تنها به این دلیل است که  امروز در اقتصاد با مشکلا مواجه هستیم 

وی به علوم 4گانه اشاره کرد و گفت:  هروقت توانستیم علوم مختلف را در دانشگاه های کشور بومی سازی کنیم آن زمان می توانیم دانشگاه آرمانی را در کشور محقق کنیم.

وی به تبیین تفاوت های علوم غربی و اسلامی پرداخت و گفت: دانشمندان و اساتید ما علوم غربی را در دانشگاه های غرب آموخته اند و بر اثر تعالیم انها مبادرت به آموزش علوم غربی در کشور می کنند به همین خاطر است که در رویایی با غرب در میادین مختلف با مشکل مواجه می شویم چراکه آنها می دانند ما چه تفکری داریم و برابر خواسته های انها چه واکنشی خواهیم داشت.

وی از حاج قاسم سلیمانی به عنوان پرورش یافته اسلام نام محمدی نام برد و گفت: تنها به دلیل اینکه حاج قاسم پرورش یافته داخل کشور و اسلام ناب محمدی بود توانست با برنامه ریزی های خود قواعد بازی دشمنان را برهم زده و برابر چشمان بهت زده استکبار  و غرب، داعش را که دست پرورده آنها بود و از پشتیبانی کامل غرب برخوردار بود، شکست داده و گفتمان مقاومت را در جهان پیاده کند.

 

وی با بیان اینکه ما در مبنای علوم مشکلی نداریم گفت: در علوم فنی و مهندسی در همه جای دنیا فرمول های محاسبه یکی است ولی این فرهنگ استفاده از علوم است که نگاه های متفاوتی را به ارمغان می آورد.

وی از ابتکارات شیخ بهایی به عنوان یکی از کاربردهای علوم از نگاه اسلامی نام برد و گفت: شکافت هسته ای در دیدگاه غرب منجر به تولید بمب اتم شد در حالیکه همین علم با نگاهی اسلامی و اسلامی در زمان شیخ بهایی تبدیل به ابزاری برای تامین سلامت انسان شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه آرمانی مد نظر انقلاب اسلامی در همین کاربردها و نوع نگاه ها است که می تواند منجر به تعالی و پیشرفت جوامع اسلامی شود.

وی به بحث کرونا نیز اشاره کرد و گفت: با اینکه اغلب تجهیزات و امکانات در تهران متمرکز است ولی تنها به دلیل عدم فرهنگ سازی بیش از 50درصد تلفات  کرونایی کشور در تهران رخ داده است و این به دلیل نوع دیدگاهی است که در تهران ایجاد شده است.

 وی به حوزه هنر نیز اشاره کرد و گفت: امروز نگاه هنری در کشور نیز متفاوت از نگاه اسلامی است بطوریکه برای درک اثار هنری برخی از هنرمندان نیاز به مترجم است در حالیکه از هنر به عنوان زبان بین المللی نام برده می شوذد که نیازی به مترجم ندارد.

وی با بیان اینکه در هنر امروز زیبایی بطور مستقیم درک نمی شود، گفت:  این به خاطر این است که از لحاظ مبنایی دچار مشکل شدیم

وی به نقش معماری در تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در زمان حال معماری ما دچار دگرگونی شده و ترکیب معمار غربی و با اسلامی راهگشا نیست.

وی با بیان اینکه معماری اسلامی بر مبنای منحنی است گفت این در حالی است که معماری غربی خطی است و ترکیب این دو  از لحاظ جامعه شناختی نیز  مناسب نیست

وی با بیان اینکه در دیدگاه اسلام مسجد محور است و همه فعالیت های مدنی در مساجد قابل اجرا است گفت: با اتخاذ تدابیری می توان از مسجد بعنوان محور فعالیت های مدنی بهرمند شد.

وی با بیان اینکه امروز مدارس از لحاظ فیزیکی کارایی لازم را ندارنددگفت:م امرئز ه مدارس ما تک شیفتی است و تنها نصف روز فعالیت دارد و  و این در حالی است که مدارس ما از فضای کافی برای ورزش هم برخوردار نیستند وی با بیان اینکه با معماری زیبا می تواند بهترین اثرات را در روح و روان مردم برجای گذاشت گفت:  راندمان ما بر اسا معماری غربی که ساختمان جداگانه ای برای خانه بهداشت، سرای محله در نظر گرفته کمتر از  درصد است

وی با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی در مبنا با غرب مشکل داریم گفت: ایدوئولوژی نگاه در تعاریفی چون اقتصاد و اجتماع در نگاه غرب و شرق و اسلام متفاوت است وی با بیان اینکه مدینه فاضله ما با با ذات اومانیستی احیا شدنی نیست گفت: بانکداری غربی

وی با بیان اینکه بانک قرار بود کک کنندهباشد، گفت: در نگاهی که بانک  تنها به دیده  سود نگریسته می شود نه تنها  انتظاری از قرض الحسنه نیست بلکه به نماد ضد اقتصادی نیز تبدیل شده است

وی با بیان اینکه پیچ و مهره ابزارهای غربی با فرهنگ ما سازگاری ندارد، گفت: مشکل ما در مباحث علوم انسانی  مبنایی است چراکه سبک زندگی در علوم انسانی تعریف می شود و این دانشگاه آرمانی است که می تواند به نیازهای  علوم انسانی  اسلامی پاسخ دهد.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه آرمانی نیاز جدی به تلاش اساتید دارد، گفت: شهید مطهری الگوی تمام نشدنی برای اساتید دانشگاه جهت تحقق دانشگاه آرمانی از دیدگاه انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه شهید مطهری ابتدا الگوها ها مطالعه می کرد سپس با انتقاد از ان به ارائه ابگوهای اسلامی در ان حوزه ها می پرداخت گفت:» امروز اساتید ما در دانشگاه ها نیز باید سبک و شیوه شهید مطهری را دنبال کنند تا بتوانند با تحقق دانشگاه آرمانی نقش خود را در راستای احیای تمدن اسلامی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان ما باید به سمت و سوی بومی بودن حرکت کنند گفت: یکی از فواید بومی سازی علوم و فنون غیر قابل پیش بینی بودن تحرکات داخل برای دشمنان است،

وی به فتح خرمشهر را یادآور شد و گفت، بعد از سقوط خرمشهر  در سالهای اولیه تنها به دلیل اینکه مدل حمله ارتش ما برگرفته از مدل های آمریکایی بود، گفت: ارتش ما تعلیم یافته آمریکا بود بنابراین تمام تحرکات و حملات و واکنش های نیروهای ما برای دشمنان به راحتی قابل پیش بینی بود امام زمانی که این الگو کنار گذاشته شد و استراتژی های ابتکاری و بومی بکار گرفته شد معادله جنگ بهم خورد چراکه غیر قابل پیش بی نی بودند

وی از مدل های اروند رود در دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت در برابر داعش به عنوان نمونه و الگوهای بومی موفق نام برد و گفت: امروز بر اساس همین مبانی است که جبهه مقاومت حرف های زیادی برایر استکبار با همه توان، تجهیزات و امکاناتش دارد.

وی به ارتباط صنعت با دانشگاه نیز اشاره کرد و گف: در اینخوص هروقت دولت جلو امد و بودجه بندی کرد کارها هم پیش رفت و ارتباط حاصل شد.

وی از بازار به عنوان حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت نام برد و گفت: در ایم میان اگر بتوانیم بازار را با صنعت مرتبط کنیم می توانیم ارتباط دانشگاه با صنعت را به راحتی ایجاد و تقویت کنیم چراکه خصلت بازار که مبتنی بر سود است خود کشش و انگیزه لازم برای ارتباز صنعت با دانشگاه جهت تولیدات با قیمت تمام شده کمتر و نواوری و خلاقیت را به ارمغان می اورد .

وی به دستاوردهای سیستم دفاعی کشور اشاره کرد و گفت: اگر توانستیم در حوزه قدرت دفاعی به سرمنزل مقصود برسیم و مرزهای دانش در این زمینه را فتح کنیم  قطعا می توانیم در سایر حوزه ها نیز سرامد باشیم.

وی از عدم انسجام در بانک اطعاتی کشور انقاد کرد  گفت:مشکل ما امروز این است که از توانمندی ها و امکانات کشور اطلاع درستی نداریم به همین دلیل در خریدها و واردات درست عمل نمی کنیم و از ظرفیت های موجود نیز استفاده بهینه نمی شود

بانک اطلاعاتی منسجم و منظم برای کارامدی نداریم.

وی در بخش پایانی سخنان خود به مبحث انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم و اساتید به عنوان مرجع برای جامعه نقش مهم و اسای در راستای تبیین معیارهاها و ملاک های انتخاب اصلح برای مردم دارند.

وی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی در انتخابات پیش رو وظیفه حسسی بر عهده دارد، به کاندیداهای انتخاباتی بعد از اعلام نهایی اشاره کرد و گفت: ملاک ، زمان حال افراد است و در این راستا جامعه انشگاهی می تواند با استخراج رزومه کاندیداها و تعیین نقش افراد در بزنگاه ها و نقاط عطف انقلاب معیاری قابل قبول برای عموم مردم ارائه کند.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از سیاسیون ادعای حضور در جنگ دارند گفت: این افراد جنگ نمایی می کنند در حالیکه روی جنگ را ندیدند، مسئولیت در دوران جنگ داشتند ولی تا قرارگاه پشتیبانی هم نرفتند

وی از دوران فتنه نیز به عنوان نقاط عطف عرصه های انقلاب نام برد و گفتم اعمال و رفتار کاندیداهای انتخاباتی در دوران فتنه نیز یکی از معیارهای تشخیص افراد برای انتخاب اصلح است.

وی به مدافعان جرم نیز اشاره کرد و گفت: اعلاک موضع کاندیداهای نهایی در زمان فتنه داعش و حضور مدافعان حرم در جبهه مقومت و کمک به بردران سوری نیز یکی دیگر از معیاری های انتخاب اصلح است.

 

وی با بیان اینکه شفاف سازی  در مورد انتخابات پیش رو رسالت امروز دانشگاهیان است گفت: دانشگاهیان می توانند نتایج تحقیقات خود را در کانال های اسم و رسن دار منتشر کنند تا به ذر اخیار قرار گرفتن اطلاعات استخراج شده در دسترس عموم شاهد انتخابی پرشور و اصله برای ایتده کشور باشیم.

وی مهمترین ویژگی قشر دانشگاهی را عدم وابستگی به جناح های سیلاسی عنوان کرد . گفت: شفاف سازی و تبیین ان در جامعه رسالت امروز دانشگاهیان به عنوان مرجع در جامعه است.

 

 

 

اشتراک‌گذاری

  • مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران:

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دو به‌اضافه یک