سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 46070
  • بازدید: 317
  • 1403/03/11 - 10:49:00

روستای برندق خلخال را بشناسید؛

روستایی برآمده از دل تاریخ

روستای برندق از نظر وسعت جغرافیایی و مراتع جزو بزرگ‌ترین روستاهای استان اردبیل است که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روستا قرارگرفتن در نقطه تلاقی سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، برندق روستایی در بخش خورش رستم شهرستان خلخال، روستایی تاریخی که باتوجه‌به بقایای گورستان تاریخی و آرامگاه سید احمد معراجی “سفیداب” و دو اثر تاریخی مهاجر و پیر حاجی سابقه اقامت در روستا را طولانی و به چند دوره تاریخی گوناگون تقسیم کرده است.

 از جمله آثار تاریخی برندق تپه‌های معروف به میلان دیک و تپه معروف به پوللی تپه است که از لحاظ باستان‌شناسی حائز اهمیت است گورستان باستانی برندق که آثار مربوطه به دوران اولیه اسلامی در آن یافت شده است.

  تپه تاریخی میلان دیک برندق سایر محلات قدیمی برندق محل معروف به کوه لیک (داخل آبادی برندق خاک سفید دارد برای نماسازی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد محله معروف به قیرمیزی قیه (در زبان ترکی؛ یعنی تپه قرمزرنگ) خاک قرمز از این محل استخراج می‌شود؛ تپه معروف به خان گور (خان گزن) و قبرستان قدیمی معروف به انرگان که منتسب به مغولان است؛ بالای نهصد سال قدمت دارد.

  قبرستان تاریخی دیگر بنام تجله که آن‌هم قبرستان مغولان است کوهستان تاریخی معروف به عمسی و مکان تاریخی دیگر بنام اوجاقلار معروف است.

 هرکدام از این محل‌ها و آثارها دارای وجه تسمیه مختص خود که به‌مرورزمان تغییر اسمی صورت‌گرفته است و بیشتر به دوره‌های تاریخی ارتباط دارد.

اشتراک‌گذاری

  • روستایی برآمده از دل تاریخ

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
شانزده منهای سه