سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 46862
  • بازدید: 198
  • 1403/05/14 - 04:32:00

ضرورت صرفه‌جویی مصرف آب در اردبیل؛

بارندگی هم عطش سد یامچی را رفع نکرد

با وجود افزایش ۱۶ درصدی میزان بارش‌ها در استان اردبیل در مقایسه با بلندمدت، اما آخرین آمارها از کاهش ظرفیت برخی از سدهای این استان از جمله کاهش یک تا دودرصدی ذخیره آب در سد یامچی حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، با وجود افزایش ۱۶ درصدی میزان بارش‌ها در استان اردبیل در مقایسه با بلندمدت، اما آمار از کاهش ظرفیت سدهای این استان حکایت دارد.

کاهش ظرفیت سدهای استان اردبیل وقتی نگران‌کننده می‌شود که سد یامچی که تأمین‌کننده آب شرب جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در مرکز این استان است، همچنان با کاهش ذخیره آب مواجه شده و توصیه‌ها برای ادامه صرفه‌جویی در مصرف آب ادامه دارد.

طبق آمار اعلامی حمید فضایلی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل که در پرتال شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و در ۱۰ مردادماه امسال منتشر شده است، در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان آب وجود دارد که تنها ۳۵ درصد از حجم سدهای استان را شامل می‌شود و همه باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

براین‌اساس سد یامچی به‌عنوان تأمین‌کننده آب شرب مرکز استان در حال حاضر کمتر از ۲۴ میلیون مترمکعب در مخزن خود آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت چندانی ندارد و سد سبلان مشکین‌شهر در حال حاضر حدود ۲۹ میلیون مترمکعب آب در مخزن خود دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد آب دارد و بخشی از آن هم به دلیل بارش‌های اتفاق افتاده در ماه‌های قبل است که دراین‌بین وضعیت ذخایر سدهای ارس و خداآفرین در شمال استان نسبت به مدت مشابه سال قبل مناسب بوده که البته بهره‌برداری از آب این دو سد به دلیل در پیش بودن ماه‌های گرم سال روند افزایشی دارد؛  اما سؤال اساسی اینجا است که چرا با وجود افزایش میانگین بارش‌ها ظرفیت آب سدهای اردبیل روند کاهشی دارد؟

اشتراک‌گذاری

  • بارندگی هم عطش سد یامچی را رفع نکرد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وهشت به‌اضافه ده