سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 46935
  • بازدید: 143
  • 1403/05/18 - 14:20:00

کشاورزان اردبیلی را دریابید؛

تیزی تصمیمات اشتباه بر پوست سیب‌زمینی اردبیل

معاون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل گفت: از نکته نظرات، کارشناسان و تشکل‌ها استفاده نمی‌شود و دراین‌بین کشاورزان ضرر می‌کنند حتی سیب‌زمینی‌های سال گذشته در انبارها مانده است که این امر به بازار جدید هم ضربه می‌زند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، استان اردبیل یکی از استان‌های پیشرو در کاشت و تولید سیب‌زمینی است و آب‌وهوای سازگار با این محصول و خاک حاصلخیز آن زمینه مساعدی را برای کاشت این محصول پر مصرف مساعد کرده است.

 سالانه تا ۸۰۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل تولید می‌شود کیفیت سیب‌زمینی اردبیل در جایگاه برتری قرار دارد و سیب زمینه تولید شده در این استان علاوه بر تأمین نیاز استان به سایر استان‌های کشور و حتی کشورهای همسایه صادر می‌شود.

 باتوجه‌به کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و تغییر الگوی کشت در سطح استان سطح مزارع استان کاشت این محصول با محدودیت‌هایی روبرو است؛ ولی با استفاده از لگوی کشت علمی و بذر مناسب این کاهش سطح کشت جبران شده است.

 پیش‌بینی تولید ۹۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل

 غفور آقایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: در استان اردبیل امسال ۱۹ هزار و ۷۰۰ هکتار به کشت سیب‌زمینی تخصیص‌یافته و باتوجه‌به برنامه ابلاغی در الگوی کشت حداکثر ۲۲ هزار هکتار می‌توانستیم در سطح استان سیب‌زمینی بکاریم و در همین راستا کاشت سیب‌زمینی در استان را کاهش دادیم.

 وی افزود: علی‌رغم کاهش سطح کاشت راندمان تولید بالا رفته و انتظار می‌رود امسال باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی که در فصل بهار شاهد آن بودیم ۹۰۰ هزار تن سیب‌زمینی از سطح مزارع استان اردبیل برداشت کنیم.

 آقای ادامه داد: باتوجه‌به اینکه نیاز سرانه مصرف مردم و صنایع تبدیلی به سیب‌زمینی در استان اردبیل حدود ۲۰۰ هزار تن ضروری است برنامه منطقی و عملی برای اضافه‌تولید این محصور اتخاذ شود .

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: سیب‌زمینی مازاد تولید شده در استان در ایده‌آل‌ترین حالت حدود ۱۸۰ هزار تن حداکثر صادرات داشتیم؛ ولی امسال باتوجه‌به شرایطی که داشتیم پیشنهاد و مکاتبات لازم با سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شده تا بتوانیم صادرات مازاد تا ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار تن داشته باشیم.

 وی تأکید کرد: صادرات بیشتر سیب‌زمینی در سال‌های گذشته اتفاق نیفتاده است و دلیل این امر عدم شناسایی بازارهای مطمئن توسط وزارت خارجه، عدم حمایت از صادرکنندگان، حذف تعهد ارزی برای صادرکنندگان سیب‌زمینی اتفاق نیفتاده، تعلیق کارت‌های بازرگانی برخی صادرکنندگان و عدم انطباق قوانین است.

 مسئولین استانی کشاورزان را دریابند

 رضا محمدزاده از سیب‌زمینی‌کاران پیش‌کسوت روستای نیار اردبیل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری «سبلان ما» اظهار داشت: بیش از ۴۰ سال است که در این روستا به شغل کشاورزی مشغول هستیم و در طول این سال‌ها با تمام سختی‌ها به این شغل ادامه دادیم تا سنگر تولید خالی نماند و بتوانیم نیاز غذایی کشور را تا حدودی تأمین کنیم.

 وی ادامه داد: دو سال است به دلیل مساعد نبودن هوا و همه‌گیرشدن سفیدک در دشت اردبیل با مشکلات زیادی روبرو هستیم و مجبوریم به طور شبانه‌روز سر زمین‌هایمان باشیم.

 این کشاورز اردبیلی ادامه داد: سم‌های بیماری سفیدک را ما لیتری ۷ میلیون می‌خریم؛ ولی به دلیل بی‌کیفیت بودن، سم‌ها هیچ اثری ندارند و علاوه‌برآن وجود موش‌ها در مزارع یکی از مشکلات دیگری است که با برداشت گندم به مزارع سیب‌زمینی هجوم آورده‌اند و با وجود سم‌پاشی باز هم شاهد تکثر آنها هستیم.

 تیزی تصمیمات اشتباه بر پوست سیب‌زمینی

 عیسی شاهی زارع معاون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل به وجود مشکلات در حوزه سیب‌زمینی‌کاران اشاره کرد و مشکلات سیب‌زمینی‌کاران ریشه‌های زیادی دارد یکی از آنها آشفتگی در تولید و بازار است که این مشکلات ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط و احساسی مسئولین است.

 وی افزود: امروز هیچ برنامه‌ای در ارتباط با حل موانع صادرات سیب‌زمینی از جمله رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی، شناسایی بازارهای هدف را از سوی مسئولین نمی‌بینیم و برای همین اکثرا متضرر هستیم.

 شاهی زارع ادامه داد: صادرات همیشه قربانی نوسانات بازار داخلی شده است زمانی که قیمت سیب‌زمینی در داخل کشور به دلیل شرایطی مثلاً بدی آب‌وهوا چند روز افزایش پیدا می‌کند وزارت جهاد کشاورزی با تصمیم احساسی جلو صادرات را می‌گیرد و بعد ۲۰ روز صادرات را آزاد می‌کند که هیچ دلیل کارشناسی ندارد این تصمیم‌های اشتباه ضربه شدیدی بر پیکره نحیف صادرات می‌زند که هر دو تصمیم‌ها اشتباه و غیرکارشناسی است.

 معاون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل تصریح کرد: مدیران دولتی از نکته نظرات، کارشناسان و تشکل‌ها استفاده نمی‌کنند و دراین‌بین کشاورزان ضرر می‌کنند حتی در بسیاری از استان‌ها سیب‌زمینی‌های سال گذشته در انبارها دپو شده است که این امر به بازار جدید هم ضربه می‌زد.

 وی خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی یک موجود زنده است و قابلیت نگهداری برای مدت‌زمان طولانی را ندارد و کالای صنعتی نیست که چند سال در انبار نگهداری شود این کالا عمر محدودی دارد که در این مدت‌زمان باید به بازار عرضه و تبدیل ارز شود.

خبر از: رضا مهری

انتهای خبر/

 

اشتراک‌گذاری

  • تیزی تصمیمات اشتباه بر پوست سیب‌زمینی اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
نه منهای ده