- گروه: اجتماعی
- کد خبر: 72863
- بازدید: 63
- 1404/06/22 - 13:18:26
سبلانما گزارش میدهد؛
روایت یک همدلی؛ شکوفایی امید در لمعه دشت
ساخت مدرسهای ۶ کلاسه استاندارد در عرض ۲۰ روز، آن هم به همت خود اهالی شاهد زندهای است بر این حقیقت است که وقتی دست در دست هم میگذارند و دست به اقدام میزنند، شگفتیها خلق میشود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، شاید دو روز پیش بود که خبر معجزهی تلاشی دستهجمعی، چون پیامی امیدبخش، از گوشهای از استان اردبیل، خبرساز شد؛ خبری کوتاه اما مسرتبخش: ساخت مدرسهای ۶ کلاسه در عرض ۲۰ روز، آن هم به همت خود اهالی!وقتی مردم یک جامعه با هم متحد میشوند و باور عمیقی به یک هدف مشترک پیدا میکنند، دست در دست هم میگذارند و دست به اقدام میزنند، شگفتیها خلق میکنند. از اقدامات اولیه و بنیادین مانند رنگآمیزی و تعمیرات جزئی که فضای یادگیری را دلنشینتر میکند، تا ساخت امکانات رفاهی ضروری همچون سرویسهای بهداشتی و آبخوریها، و حتی پروژههای بزرگتر و چشمگیرتر مانند ساخت زمین چمن مصنوعی که نشاط و سلامت را برای دانشآموزان به ارمغان میآورد، و در نهایت، پیشرفت سریع و چشمگیر پروژه ساخت مدرسه ۶ کلاسه؛ هر قدم، نمادی از مشارکت، همکاری، و از خودگذشتگی اهالی روستا بود. این تنها ساخت و ساز فیزیکی یک مدرسه جدید نیست، بلکه در واقع، احیای روحیهی امید، تقویت حس تعلق اجتماعی، و انسجام بخشیدن به تار و پود جامعه است. این روایت، شاهد زندهای است بر این حقیقت که قدرت اتحاد و مشارکت مردمی، کلید گشودن هر قفلی و معمار سازندهی آیندهای پایدار و سرشار از امید است.
در عصری که تلاش برای برقراری عدالت آموزشی، یکی از ستونهای اصلی برنامههای توسعهای کشور به شمار میرود، گزارشهایی که بیانگر اقدامات مثبت و مؤثر در این زمینه هستند، همچون نسیمی دلنشین، امید به فردایی بهتر را برای مناطق محروم و کمتر برخوردار به ارمغان میآورند. در همین راستا، حماسهی روستای «لمعه دشت» خلخال، که در جلسهای با موضوع «توسعه عدالت آموزشی» با حضور ریاست محترم جمهوری، جناب آقای پزشکیان، استاندار محترم اردبیل و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شد، نمونهای درخشان از یک اقدام خودجوش و مردمی بود. این گزارش، تنها یک خبر ساده نبود، بلکه روایتی بود از همدلی، همبستگی و توانمندی بینظیر مردمی که با اتکا به اراده و تلاش خود، گامی بلند در جهت رفع کاستیهای آموزشی و شکوفایی امید در منطقه برداشتند. این داستان، جلوهای درخشان از این حقیقت است که مشارکت واقعی و فعالانه مردم، کلید حل بسیاری از چالشها و دستیابی به توسعه پایدار، به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته، محسوب میشود."
تلاشهای بیوقفه برای بهبود شرایط آموزشی: از مدرسه فرسوده تا فضایی نوین
علی بابایی، مدیر دلسوز و پرتلاش مدرسه فتح لمعه دشت، در این جلسه با اشاره به وضعیت ناگوار و نگرانکنندهای که مدرسه این روستا در گذشته با آن روبرو بود، پرده برداشت. وی با تأکید بر اینکه در سه سال گذشته، شرایط مدرسه به هیچ عنوان در شأن دانشآموزان این مرز و بوم نبوده است، از تلاشهای بیوقفه، شبانهروزی و جانانهی مردم این روستا برای ایجاد تحول و بهبود بنیادین در شرایط آموزشی خبر داد. این تلاشها، صرفاً محدود به یک یا دو اقدام سطحی نبود، بلکه یک عزم راسخ برای دگرگونی اساسی بود.
مدیر مدرسه با توصیف وضعیت گذشته، اظهار داشت: «مدرسهای که روزی ساختمان آن نه تنها قدیمی و نامناسب بود، بلکه از هرگونه امکانات رفاهی و امنیتی لازم برای دانشآموزان بهرهای نداشت، فضایی بود که در آن، آسایش و امنیت یادگیری، امری دستنیافتنی به نظر میرسید. اما با همت و مشارکت بیدریغ مردم شریف و غیور این روستا، این چهرهی نامطلوب، دگرگون شد. سقفهای نمکشیده، دیوارهای رنگ و رو رفته و فرسوده، تجهیزات ناکارآمد، همه و همه با دستان پرتوان و قلبهای پرمهر اهالی روستا، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. ابتدا، رنگآمیزی کل مدرسه انجام شد تا فضایی دلنشینتر و روحیهبخشتر برای دانشآموزان فراهم آید. سپس، سرویسهای بهداشتی که از حداقل استانداردها نیز برخوردار نبودند، به طور کامل تعمیر و بهسازی شدند تا بهداشت و سلامت نوآموزان تضمین گردد. آبخوریها نیز که مکانی حیاتی برای تأمین نیاز روزمرهی دانشآموزان هستند، مورد بازسازی قرار گرفته و به سطحی استاندارد رسیدند. علاوه بر این، بخشهای عمدهای از حیاط مدرسه که پیش از این، فضایی ناهموار و نامناسب بود، بازسازی شد تا فضایی مناسب برای بازی و تفریح دانشآموزان فراهم گردد.»
شکوفایی امید با ساخت زمین چمن مصنوعی و پیشرفت چشمگیر مدرسه جدید
اقدامات جهادی مردم روستای لمعه دشت به همین جا ختم نشد. علی بابایی در ادامه گزارش خود، به یکی دیگر از دستاوردهای ارزشمند این مشارکت مردمی اشاره کرد: «این فعالیتهای خودجوش و مردمی، تنها به تعمیر و بازسازی مدرسه موجود محدود نگردید، بلکه با سرمایهگذاری فکری و تلاش جمعی، به طرح ساخت یک زمین چمن مصنوعی نیز منجر شد. زمین چمنی که در حال حاضر، در آستانه بهرهبرداری قرار دارد و نمونهای درخشان از مشارکت همهجانبهی اهالی است. از حمل رایگان مصالح اولیه گرفته تا حضور مستمر نیروهای داوطلب برای انجام کارهای کارگری و حتی مشارکت در نصب تجهیزات، تمامی مراحل این پروژه با همدلی و همکاری بینظیر مردم به پیش رفت.»
مدیر مدرسه فتح لمعه دشت، با تأکید بر سرعت خیرهکننده در پیشبرد پروژهها، افزود: «روحیه جهادی، عشق به خدمت و همدلی مثالزدنی اهالی روستای لمعه دشت، باعث شد که تنها ۲۰ روز پس از کلنگزنی رسمی پروژه ساخت مدرسه ۶ کلاسه فتح لمعه دشت، شاهد پیشرفتی شگرف و چشمگیر در این پروژه باشیم. مدرسهای که زمانی، نمادی از محرومیت و فرسودگی بود و حتی امنیت حضور دانشآموزان را نیز به طور کامل تأمین نمیکرد، اکنون در حال تبدیل شدن به یک فضای آموزشی استاندارد، ایمن و مدرن است. این سرعت عمل، نتیجهی باور عمیق مردم به اهمیت آموزش و پرورش و تلاش جمعی برای رفع موانع است.
توسعه عدالت آموزشی، آرمان بلندمدت با پشتوانه مردمی
علی بابایی، با تأکید بر ابعاد عمیقتر این حرکت مردمی، بیان داشت: «این حرکت خودجوش و مردمی، تنها به ساخت و ساز یک بنای آموزشی جدید محدود نمیشود، بلکه مهمتر از آن، روحیه امید، اعتماد به نفس و همبستگی را در دل جامعهی روستایی لمعه دشت زنده کرده است. مردم با دیدن ثمرات تلاش جمعی خود، انگیزه و روحیهای مضاعف برای پیگیری اهداف بلندمدتتر پیدا کردهاند. ما عمیقاً باور داریم که این مسیر پرافتخار ادامه خواهد داشت. تا زمانی که تمام مظاهر محرومیتهای آموزشی در این روستا و مناطق مشابه به طور کامل مرتفع نگردد، این روحیه و حرکت جهادی، هرگز متوقف نخواهد شد.»
تقدیر ریاست محترم جمهوری و تأکید بر الگوبرداری
در ادامهی این جلسه، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای پزشکیان، ضمن ابراز تقدیر و تشکر عمیق از زحمات و اقدامات ارزشمند مدیر مدرسه فتح لمعه دشت و همچنین تلاشهای قابل ستایش اداره آموزش و پرورش شهرستان خلخال، بر لزوم توجه ویژه و الگوبرداری از این حرکت موفق تأکید نمودند. ایشان با اشاره به اهمیت سرمایهگذاری در آموزش و پرورش، اظهار داشتند: «این نمونهی بارز نشان میدهد که چگونه با اتکا به توانمندیهای داخلی و جلب مشارکت و حمایت مردم، میتوان دست به اقدامات بزرگ و تأثیرگذار زد. لازم است سایر ادارات آموزش و پرورش در سطح منطقه، با الهام از این حرکت، نسبت به شناسایی و بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی در راستای بهبود وضعیت مدارس و ارتقاء سطح آموزشی اقدام نمایند.»
ریاست جمهوری با تأکید بر نقش کلیدی مشارکت مردمی در توسعه زیرساختهای آموزشی، خاطرنشان ساختند: «با حمایت و مشارکت فعال و گستردهی مردمی، میتوان مدارس را نه تنها تعمیر و بازسازی نمود، بلکه آنها را به امکانات و تجهیزات لازم نیز مجهز کرد. این امر، گامی اساسی در جهت تحقق عدالت آموزشی و کاهش شکاف میان مناطق برخوردار و کمتر برخوردار خواهد بود.»
در پایان سخنان خود، ریاست محترم جمهوری، با ابراز سپاس ویژه به زبان مادری، که نشان از توجه و ارج نهادن به ریشههای فرهنگی و منطقه است، مردم را به گسترش این روحیهی مشارکت در تمامی نقاط استان اردبیل تشویق نمودند. ایشان بر اهمیت حیاتی کاهش محرومیتها از طریق همکاری و همبستگی همهجانبهی تمامی اقشار جامعه تأکید کردند و این امر را سرمایهگذاری در آیندهای روشنتر برای کشور دانستند.
گزارش ارائه شده از روستای لمعه دشت، صرفاً یک خبر از یک پروژه عمرانی نیست، بلکه داستانی الهامبخش از قدرت لایزال همدلی و همبستگی مردمی در مواجهه با چالشهای اجتماعی، به ویژه در عرصهی آموزش و پرورش، است. این نمونهی برجسته، به روشنی توانمندی و همت والای مردم را در رفع مشکلات آموزشی و ایجاد تغییرات مثبت و ماندگار در روستاهای محروم به نمایش میگذارد و پتانسیل عظیمی را برای تبدیل شدن به یک الگوی موفق و قابل تعمیم در سراسر کشور آشکار میسازد.
این حرکت نشان میدهد که وقتی مردم یک جامعه با هم متحد میشوند، باور عمیقی به یک هدف مشترک پیدا میکنند و دست در دست یکدیگر میگذارند، چه کارهای بزرگی میتوانند انجام دهند. از اقدامات اولیه و بنیادین مانند رنگآمیزی و تعمیرات جزئی که فضایی دلنشینتر برای تحصیل ایجاد میکند، تا ساخت امکانات رفاهی ضروری همچون سرویسهای بهداشتی و آبخوریها، و حتی پروژههای بزرگتر و چشمگیرتر مانند ساخت زمین چمن مصنوعی که نشاط و سلامت را برای دانشآموزان به ارمغان میآورد، و در نهایت، پیشرفت سریع و چشمگیر پروژه ساخت مدرسه ۶ کلاسه، هر قدمی، با مشارکت، همکاری، و از خودگذشتگی اهالی روستا برداشته شده است. این تنها ساخت و ساز فیزیکی یک مدرسه جدید نیست، بلکه در واقع، احیای روحیهی امید، تقویت حس تعلق اجتماعی، و انسجام بخشیدن به تار و پود جامعه است.
همانطور که ریاست محترم جمهوری نیز به درستی اشاره کردند، این اقدام شایستهی الگوبرداری است. این حرکت میتواند جرقهای باشد برای سایر مناطق کشور تا با الهام از این ارادهی جمعی، ظرفیتهای بالقوهی مردمی خود را شناسایی و فعال نمایند. با حمایت و مشارکت همهجانبهی مردم، میتوان موانع و محرومیتهای آموزشی را یکی پس از دیگری از سر راه برداشت و گامی بلند در جهت تحقق عدالت آموزشی واقعی برداشت. واقعاً جای بسی افتخار و خرسندی است که در گوشه و کنار این مرز و بوم، چنین جوامع پویایی وجود دارند که با تکیه بر سرمایههای انسانی خود، آیندهای روشنتر را برای فرزندانشان و برای میهن عزیزمان رقم میزنند. این روایت، فصل زرینی در دفتر تلاش برای توسعهی پایدار و تحقق عدالت اجتماعی است.
انتهای خبر/ ش
دیدگاهها