سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 47118
  • بازدید: 124
  • 1403/06/03 - 16:09:00

در امتداد عاشورا؛

اربعین پیوند عمیقی با دفاع از مظلوم دارد

فلسفه اربعین برگرفته از مکتب عاشورا همواره در دفاع از مظلوم بوده است و این فرهنگ باعث امتداد قیام عاشورا و تریبونی برای شنیدن صدای مظلوم بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های مذهبی جهان است که هر ساله در آستانه چهلمین روز پس از عاشورا برگزار می‌شود.

 در این مراسم میلیون‌ها نفر از شیعیان و عاشقان امام حسین (ع) از نقاط مختلف جهان به کربلا می‌روند تا در این روز مقدس به زیارت حرم امام حسین (ع) بپردازند و این مراسم از مسیرهای مختلفی به سمت کربلا انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان معمولاً از شهر نجف به سمت کربلا پیاده‌روی می‌کنند.

 این مسیر حدود ۸۰ کیلومتر است و زائران در طول مسیر از موکب‌ها و ایستگاه‌های خدماتی که توسط مردم و سازمان‌های مختلف برپا شده‌اند استفاده می‌کنند.
 زیارت اربعین نیز یکی از اعمال مستحب است که فضیلت بیشتری دارد که امام حسن عسگری (ع) زیارت اربعین را یکی از نشانه‌های مؤمن برشمرده‌اند.

 در اردبیل مراسم اربعین حسینی با شور و حال خاصی برگزار می‌شود یکی از رویدادهای مهم پیاده‌روی خانوادگی جاماندگان اربعین است که در اکثر شهرها و برخی روستاهای استان برگزار می‌شود و امسال این مراسم در روز یکشنبه ۴ شهریورماه برگزار خواهد شد و مسیر پیاده‌روی از عالی‌قاپو تا امام زاده سید صدرالدین (ع) خواهد بود.

 
 پیاده‌روی اربعین حسینی فرصتی برای تقویت روحیه مقاومت در برابر بی‌عدالتی است

 علیرضا علیزاده اقدم، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» به شعار راه قدس از کربلا می‌گذرد اشاره کرد و گفت: این شعار برای آزادسازی قدس و مقابله با رژیم صهیونیستی است.

 وی تصریح کرد: این شعار در حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۳۶۱ و اعزام نیروهایی از تیپ محمد رسول‌الله (ص) به سوریه بیان شد و به‌نوعی نشان‌دهنده اولویت‌های راهبُردی ایران در آن زمان بود.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اردبیل اضافه کرد: پیاده‌روی اربعین حسینی فرصتی برای تجدید عهد با ارزش‌های اسلامی، تأمل در مورد فداکاری‌های امام حسین (ع) و یارانش و تقویت روحیه مقاومت و استقامت در برابر ظلم و بی‌عدالتی است.

 وی ادامه داد: بسیاری از زائران در مراسم‌های مختلف از جمله پیاده‌روی اربعین با حمل شعارنوشته‌ها و برنوشته‌هایی که جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند اعتراض خود را نشان می‌دهند.

 علیزاده اقدم تصریح کرد: این واکنش‌ها نشان‌دهنده همبستگی و حمایت زائران از مردم مظلوم فلسطین و مخالفت با جنایت‌های این رژیم صهیونیستی است.
 

 حب‌اللحسین عمیق‌ترین احساسات در میان شیعیان است

 وی با بیان اینکه حب الحسین یکی از عمیق‌ترین و پرمعناترین احساسات در میان شیعیان و عاشقان اهل‌بیت (ع) است افزود: این عشقِ به امام حسین (ع) و فداکاری‌های ایشان در کربلا الهام‌بخش بسیاری از اعمال و مراسم‌های مذهبی مانند عزاداری‌های محرم و پیاده‌روی اربعین است.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اردبیل ادامه داد: عشق به فلسطین و غزه به‌مثابه کربلا مفهومی است که بسیاری از مسلمانان و شیعیان به آن اعتقاد دارند و این مفهوم به معنای پیوند میان مبارزات مردم فلسطین با قیام امام حسین (ع) در کربلا است.

 مقاومت مردم فلسطین نشان‌دهنده عشق به امام حسین (ع) و آرمان‌های ایشان است

 وی تصریح کرد: همان‌طور که امام حسین (ع) در برابر ظلم و ستم یزید ایستادند مردم فلسطین نیز در برابر ظلم و ستم رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کنند و این حرکت‌ها نشان‌دهنده این است که عشق به امام حسین (ع) و آرمان‌های ایشان با حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه پیوند خورده است.
 
 اربعین فرصتی برای کادرسازی جهت ظهور است
 
 حجت‌الاسلام محمدباقر غلامی، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان اردبیل در گفتگو با خبرنگار سیاسی «سبلان ما» ما با بیان اینکه اربعین فصل بیداری امت اسلامی است افزود: د:اربعین فرصتی برای کادرسازی جامعه جهانی برای حاکمیت حضرت امام‌زمان (عج) است.

 وی اضافه کرد: در مراسم پیاده‌روی اربعین زائران با یاد شهدای فلسطین و غزه هر قدم را به‌عنوان پیمانی برای ایستادگی در برابر ظلم و بی‌عدالتی بر می‌دارند و این پیوند معنوی و اجتماعی نشان‌دهنده وحدت و همبستگی مسلمانان در برابر ظلم و ستم است.

 انس بیشترِ امت اسلام با امام حسن (ع) روحیه جهادی مردم را حفظ می‌کند

 رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان اردبیل ادامه داد: انس و پیوند هرچه بیشتر امت اسلام با امام حسین (ع) روحیه حماسی و جهادی مردم را حفظ می‌کند و موجب غلبه مسلمانان بر دشمنان می‌شود و ازاین‌رو امروزه مقام معظم رهبری با تاسی از نهضت عاشورا و ایستادگی قاطع و محکم در برابر جبهه استکبار، دشمن را به استیصال و سردرگمی دچار کرده است.

 وی افزود: زائران با هر قدمی که در مسیر پیاده‌روی اربعین بر می‌دارند پیمانی برای ایستادگی در برابر ظلم و بی‌عدالتی می‌بندند و یاد شهدای غزه را زنده نگه می‌دارند.
 حجت‌الاسلام غلامی بیان کرد: پیاده‌روی اربعین توانسته جریان عاشورا را با تحلیل و گفتمان بهتری به جهانیان معرفی کند و امید است بتواند در جهت گرایش بیشتر جهانیان به دین مبین اسلام اثرگذار باشد.

 پیاده‌روی اربعین شیعیان به‌سوی کربلا، یکی از گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان بوده و در زمره بزرگ‌ترین اجتماعات مذهبی جهان شمرده شده است.



انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • اربعین پیوند عمیقی با دفاع از مظلوم دارد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
پانزده منهای نه