سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 47240
  • بازدید: 73
  • 1403/06/13 - 22:51:12

عضو هیات علمی دانشگاه پارس‌آباد:

تضمینی برای امنیت شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه پارس‌آبادگفت: تضمینی برای امنیت شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد زیرا مالکین برخی شبکه های اجتماعی برای کسب درآمد بیشتر داده های جمع آوری شده را می فروشند.

حکمت محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، در رابطه با ماجرای بازداشت مالک تلگرام اظهار داشت:  هر شبکه اجتماعی به دنبال مشهورشدن در جهت کسب درآمد و محبوبیت بیشتر برای خودش است؛ ولی با توجه به اینکه ارائه اطلاعات دسته‌بندی‌شده کاربران به برخی از کشورها ممکن است درآمدی عاید این شبکه‌های اجتماعی نماید بعید نیست به‌صورت مخفیانه این کارها توسط مدیران شبکه‌های اجتماعی در جهت کسب درآمد بیشتر در قبال ارائه اطلاعات به دولت‌ها صورت گیرد و این موضوع یک نوع فشار محسوب نمی‌شود؛ بلکه یک توافق مخفیانه فی‌مابین محسوب می‌شود. 

وی افزود: غرب یا هر کشوری قطعاً به دنبال منافع خودشان هستند و تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی به‌صورت انحصاری در اختیار غرب یا دولت‌ها نیستند اینها برای خودشان شرکت محسوب می‌شوند و به‌عنوان ابزاری رایگان در اختیار دولت‌ها نمی‌توانند باشند. مگر اینکه این پلتفرم‌ها توسط دولت‌ها در جهت کنترل بیشتر کاربران ایجاد شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تصریح کرد: در حقیقت  مدیریت شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ارتباطی را نباید دولت‌ها انجام دهند؛ چون کار دولت چیز دیگری است.

وی با تأکید بر اینکه امنیت در دنیای حقیقی و مجازی هیچ تضمینی ندارد ادامه داد: اگر مردم به شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های داخلی از لحاظ سرعت، قابلیت اطمینان و حفظ محرمانگی اعتماد داشته باشند به پلتفرم‌های خارجی روی نمی آورند ولی پلتفرم‌های خارجی مانند واتس‌اپ هیچ‌وقت زیر بار هیچ دولتی نرفته و یک شبکه اجتماعی بسیار امن و محرمانه با سرعت و تکنولوژی بسیار بالا محسوب می‌شوند.

وی در مورد مصادره پلتفرم‌های جهانی به نفع اهداف استکباری در مواقع بحران گفت: این مورد فقط در موارد بسیار بحرانی و خطر ممکن است اتفاق بیفتد و اگر ما پلتفرم ارتباطی بسیار امن و با سرعت بالا داشته باشیم بدون شک مردم به شبکه‌های اجتماعی خارجی روی نمی‌آورند و به دنبال حفظ محرمانگی پیام‌های ردوبدل شده هستند و این حق قانونی ملت‌ها محسوب می‌شود.
انتهای خبر/

اشتراک‌گذاری

  • تضمینی برای امنیت شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفده منهای پنج