سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

پنج‌شنبه 1 آذر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 68561
  • بازدید: 1,413
  • 1403/08/26 - 14:00:00

سبلان ما گزارش می‌دهد؛

سایه مرگ در جاده بی‌اعتبار مغان

سایه مرگ در جاده بی‌اعتبار مغان

با وجود تمام تلاش‌های مسئولان شهرستانی و استانی برای کاهش تصادفات در جاده مرگ مغان نتیجه مطلوب حاصل نشده است و به گفته مسئولان سرعت انجام کار در پروژه بهسازی جاده مغان رضایت‌بخش نبوده و لنگ بودجه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، جاده مغان به‌عنوان یکی از جاده‌های پرخطر شناخته می‌شود که دارای میزان بالای مرگ‌ومیر در سوانح جاده‌ای است که عوامل متعددی از جمله کاهش دید، سرعت زیاد، عدم احتیاط رانندگی و بی‌توجهی به علائم رانندگی می‌توانند منجر به بروز حوادث شوند؛ ولی بااین‌حال، نمی‌توان تنها به عوامل انسانی به‌عنوان دلیل اصلی حوادث در این جاده‌ها اشاره کرد.
جاده مغان که به جاده مرگ معروف است، شاهد تصادف‌ها و مرگ‌های زیادی بوده و باوجود سهل‌العبور بودن، داغ‌های بزرگ و عمیقی بر زندگی ساکنان منطقه گذاشته است. مردم این منطقه با مشکلات و خطرات ناشی از تصادف‌های مکرر و ضرر و زیان‌های جانی و مالی مواجه هستند که به‌شدت بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی دارد.

رئیس مسکن و شهرسازی پارس‌آباد: اگر بودجه باشد جاده مغان هفته دولت افتتاح می‌شود



سجاد علیزاده، رئیس مسکن و راه و شهرسازی شهرستان پارس‌آباد در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، با توضیح روند اجرایی پروژه جاده مغان گفت: جاده چهاربانده مشکین، پارس‌آباد شامل دو قطعه است که ۴۰ کیلومتر اول آن به پارس‌آباد و ۴۰ کیلومتر دوم به سربند اختصاص دارد که قطعه اول این جاده شامل زیرسازی و آسفالت است که توسط شرکت دنیا انجام شده و دو پل و زیرگذر به طول ۵۰ متر نیز در آن وجود دارد و لایه دوم آسفالت به طول تقریباً ۱۳ کیلومتر روی این جاده ریخته شده و این بخش نزدیک به دو سال و نیم است که زیر بار ترافیک قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز به نقطه رضایت‌بخش در مورد جاده مغان نرسیده‌ایم، گفت: تا زمانی که خروجی نباشد ما به هیچ نتیجه‌ای دست پیدا نکردیم تا به اهداف مدنظر خودمان نرسیم هیچ‌کدام از مسائل عنوان شده مورد قبول نیست و الان باتوجه‌به فصل سرما و اینکه توانایی ریختن لایه دوم آسفالت را نداریم باید تا اردیبهشت صبر کنیم.

علیزاده افزود: اگر بودجه به ما برسد تا هفته دولت ما جاده را افتتاح خواهیم کرد؛ بازه اول را نزدیک ۷۰ میلیارد تومان به شرکت دنیا قم و ۵۰ میلیارد تومان شرکت سامان محیط بدهکار هستیم که در بازه دوم سربند و مشکین‌شهر ۴۰ کیلومتر شرکت آلتای از ما مطالبه دارند که طبق خبرهای رسیده  مطالبات قرار است به زودی پرداخت شود و در صورت پرداخت این مطالبات پیمانکاران موظف هستند که کار خود را شروع کنند.

وی با عدم رضایت از روند اجرای پروژه بهسازی جاده مغان گفت: سرعت انجام کار در پروژه‌ها رضایت‌بخش نیست که البته در ابتدای ورود با موانع بیشتری مواجه بودیم که با دستورات ویژه فرمانداری و دیگر مسئولین، توانستیم بسیاری از این موانع را برطرف کنیم و در طول دو سال اخیر، پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها از ۱۳-۱۴ درصد به ۷۰ درصد افزایش‌یافته است و حل مطالبات پیمانکاران و پرداخت به‌موقع آن‌ها به تسریع روند کار کمک می‌کند و همچنین، عدم وجود بودجه یکی از عوامل اصلی در کندی پیشرفت پروژه‌ها به شمار می‌آید.

رئیس پلیس‌ راه پارس‌آباد: دغدغه اصلی ما برقراری ایمنی تردد و حفظ سلامت مردم است

سرهنگ دوم علی رفیعی رئیس پلیس‌ راه شهرستان پارس‌آباد در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، گفت: به‌عنوان مسئول پلیس‌راه، دغدغه اصلی ما برقراری ایمنی تردد و حفظ سلامت مردم است و هر تصادف برای ما و همکارانم به معنای همدردی با خانواده‌های داغدار است.
وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های متعدد به ادارات و نهادهای مرتبط برای حل مشکلات جاده مغان افزود: در طول ۱۰ سال گذشته، بارها به دادستانی نامه نوشته‌ایم و آمار نگران‌کننده‌ای از مرگ‌ومیر و مجروحین در جاده‌ها ارائه داده‌ایم و این وضعیت در شرایط اقتصادی کنونی که مردم با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به‌شدت نگران‌کننده است.

رفیعی تصریح کرد: فرسودگی جاده‌ها، به‌ویژه جاده مغان، می‌تواند تمام سرمایه‌های یک خانواده را به خطر بیندازد و فشار بیشتری به زندگی روزمره مردم وارد کند.



کم عرض بودن جاده مغان و تردد زیاد دو علت اصلی تصادفات در جاده مغان

وی علت اصلی تصادفات در این منطقه را کم عرض بودن جاده مغان و تردد زیاد ناشی از کاشت و برداشت محصولات کشاورزی دانست و گفت: در زمان برداشت، حجم تردد وانت‌بارها، نیسان‌ها و کامیون‌ها به شدت افزایش می‌یابد و سرانه تصادفات وانت‌بارها در این منطقه نسبت به کل کشور بسیار بالا می رود و همچنین دوطرفه بودن جاده‌ها نیز یکی از عمده‌ترین دلایل تصادفات است، زیرا جاده‌ها با یک خط از هم جدا شده‌اند و بی‌احتیاطی کوچک می‌تواند منجر به تصادف‌های شدید، مانند شاخ به شاخ شدن خودروها، در فصول پر تردد سال شود.


رئیس پلیس‌ راه شهرستان پارس‌آباد همچنین مسافت بسیار زیاد مسیر بین مرکز استان اردبیل و شهرستان پارس‌آباد را یکی دیگر از عوامل مؤثر تصادفات زیاد دانست و گفت:  فاصله ۲۲۰ کیلومتری این مسیر باعث خستگی رانندگان می‌شود که یکی از عوامل اصلی تصادفات است و جاده‌ها به دلیل کم عرض بودن و وجود نقاط حادثه‌خیز، خطرات بیشتری را برای رانندگان ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به آمار تصادفات و تأثیرات آن بر جمعیت جوان و فعال کشور عنوان کرد: میانگین سنی افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، ۳۰ سال است که نشان‌دهنده آسیب به نیروی کارآمد و جوان کشور می‌باشد که این وضعیت به اقتصاد و منطقه آسیب می‌زند و با توجه به تلاش‌های دولت برای افزایش جمعیت جوان، این مسئله به شدت نگران‌کننده است.

رفیعی تصریح کرد:در حوزه پارس‌آباد، ۱۳ نقطه حاصلخیز شناسایی شده که برخی از آن‌ها مانند سه‌راهی فرودگاه به بهره‌برداری رسیده‌اند، درحالی‌که دیگر نقاط مانند سه راهی اصلاندوز به سمت مقصودلو  همچنان در حال اصلاح و ساخت هستند.

وی به آمار تصادفات از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی، ۲۶۲ نفر فوت شده، ۵۸۳ نفر مجروح و ۷۰۱ مورد خسارت به اموال ثبت شده است و مجموع خسارات جانی و مالی در این سال‌ها به ۲۴ هزار و ۸۳ مورد رسید و همچنین آمار تصادفات سال ۱۴۰۲ را حدود ۴۰ فوتی، ۷۶ مجروح و ۴۰۹ مورد خسارت به اموال به ثبت رسیده است.

رئیس پلیس‌ راه شهرستان پارس‌آباد با ابراز امیدواری به بهبود شرایط جاده مغان بیان کرد: هر یک نفر فوت یا مصدوم، به طور میانگین چهار نفر از اعضای خانواده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع چالشی جدی برای مردم منطقه مغان به شمار می‌رود.




فهیمی: مجمع نمایندگان اردبیل به اجرای سریعتر پروژه جاده مغان متفق‌القول هستند


ابراهیم فهیمی نماینده مغان در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، گفت: روند اجرای پروژه جاده مغان و تسریع آن از طرف مجلس پیگیری می‌شود و نمایندگان استان هم متفق‌القول هستند که پروژه‌های ملی در سطح استان به نحو احسن اجرا شود و با سرعت پیش برود جاده مغان هم جزو مباحث ملی است که ویژه به آن توجه می‌شود و از طریق نمایندگان و از بعد نظارتی مجلس هم پیگیری می‌شود.

وی افزود: تاکید ما هم این است که تا جایی که ممکن است هر چه سریعتر  مسئولین اداری راه وشهر سازی و وزارتخانه  نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکاران پیگیری‌ کنند.
فهیمی تصریح کرد: امیدواریم از ۴۰ کیلومتری که از طرف پارس‌آباد است به زودی به بهره‌برداری برسد و ۲٠ کیلومتر بعدی هم به طرف مشگین‌شهر با جدیت پیگیری شود و به بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه که باید برآورد و نیاز بودجه‌ای برای جاده مغان تأمین و تخصیص یابد گفت:  جاده مغان به سه حوزه نمایندگی مشکین، گرمی و شهرستان  پارس‌آبادمرتبط است و نمایندگان این سه حوزه باید به اهمیت این جاده توجه بیشتری داشته باشند، زیرا این جاده نه تنها بر زندگی انسان‌ها تاثیرگذار است بلکه از نظر اقتصادی و ترابری نیز نقش مهمی در جابجایی محصولات و تقویت اقتصاد منطقه ایفا می‌کند.

لازم به ذکر است در استان اردبیل، ۱۳ منطقه حادثه‌خیز شناسایی شده است که پارس‌آباد مغان با ۶ منطقه حادثه‌خیز جاده‌ای در رتبه نخست قرار دارد و کلیم‌الله وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل، روز دوشنبه ۲۰ آبان‌ماه در بازدید از راه‌های مواصلاتی روستایی این شهرستان، به اجرای ۹۰ کیلومتر آسفالت و بهسازی جاده‌ها اشاره کرده و بر تلاش برای رفع مناطق پرحادثه جاده‌ای در این منطقه تأکید کرده بود، اما با وجود وعده‌ها و تلاش‌های مسئولان شهرستانی و استانی برای کاهش این تصادفات، همچنان این جاده به عنوان «جاده مرگ» شناخته می‌شود و تلاش‌ها به نتیجه مطلوبی نرسیده است و لزوم توجه ویژه مسئولان برای کاهش بار تصادفات در جاده را می‌طلبد.

عملیات اجرایی پروژه چهارخطه پارس‌آباد - مشگین‌شهر پس از سال‌ها مطالبه سرانجام در دی‌ماه ۱۳۹۹ با کلنگ‌زنی پروژه به‌صورت رسمی آغاز شد؛ اما هرازگاهی چند به دلیل کمبود اعتبار به‌صورت مقطعی متوقف و دوباره روند اجرایی آن ادامه می‌یابد؛ اما همان‌طور که مسئولان مربوط اعلام می‌کنند این پروژه برای اتمام باید از دست‌انداز بزرگی به نام کمبود اعتبار عبور کند.

گزارش از: سوسن لمه‌پور
انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • سایه مرگ در جاده بی‌اعتبار مغان

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دوازده به‌اضافه چهار