سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 70
  • بازدید: 3,305
  • 1403/06/22 - 06:39:44

نسخه‌ای که سال‌ها رو کاغذ ماند؛

کوچ مدارس ترافیک‌زا از مرکز شهر اردبیل

کوچ مدارس ترافیک‌زا از مرکز شهر اردبیل

وجود تعدادی از مدارس اردبیل درست در هسته مرکزی این کلان‌شهر که از آنها به‌عنوان مدارس ترافیک‌زا یاد می‌شود، همیشه دردسرساز بوده است، اما امسال قرار است کوچ اجباری این مدارس اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، معضل ترافیک مهمان ناخوانده‌ای است که چند وقتی است در مرکز استان اردبیل، جا خوش کرده و خیال رفتن هم ندارد به‌گونه‌ای که این روزها در میادین اصلی شهر اردبیل و در اوج تردد گردشگران شاهد بار ترافیکی شدید در هسته مرکزی شهر هستیم؛ این وضعیت در حالی است که مدارس باز نشده و هنوز خبری از افزایش بار ترافیکی هسته مرکزی به دلیل تردد دانش‌آموزان نیست.

وجود تعدادی از مدارس اردبیل درست در هسته مرکزی این کلان‌شهر که از آنها به‌عنوان مدارس ترافیک‌زا یاد می‌شود، همیشه دردسرساز بوده است و همواره جابه‌جایی این مدارس مطرح بود؛ اما این جابه‌جایی بنا به دلایل متعددی از جمله کمبود سرانه فضای آموزشی صورت نمی‌گرفت.

تعدادی از مدارس این اردبیل مستلزم جابه‌جایی یا تخریب است

طبق آخرین آمار رسمی، سرانه فضای آموزشی در اردبیل ۲.۲ مترمربع و تقریباً نصف میانگین کشوری است و با استاندارد هم فاصله ۵ سانتیمتری دارد؛ به‌گونه‌ای طبق آخرین آماری که محمد اعجازی در گفتگو با «سبلان ما» مطرح کرد: علاوه بر سرانه کم فضای آموزش در شهر اردبیل، حتی برخی از مدارس این کلان‌شهر نیز مستلزم تخریب و بازسازی مجدد است و بر اساس آئینامه ۲۰۰۸ باید یک هزار کلاس درس در اردبیل تعریف و عملیات آنها شروع شود.
فرماندار اردبیل معتقد است: برای رسیدن میانگین سرانه فضای آموزشی اردبیل به میانگین کشوری ایجاد یک هزار کلاس برای این شهر لازم است که تعدادی از این یک هزار کلاس درس توسط خیرین و درصدی از این کلاس‌ها نیز از محل اعتبارات عمرانی و بخش دیگر نیز بر اساس قوانین مقررات، از طریق تهاتر و جابه‌جایی مدارس تأمین خواهد شد.
براین‌اساس طبق توافق‌های انجام شده با اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل و موافقت شورای ترافیک شهر اردبیل، مدارس ترافیک‌زا قرار است از هسته مرکزی شهر اردبیل جابه‌جا شوند.


 انتقال مدارس از هسته مرکزی شهر اردبیل برای کم‌کردن ترافیک

تصمیم انتقال مدارس از هسته مرکزی شهر اردبیل از جمله تدابیر اتخاذ شده در دولت سیزدهم بوده است؛ چراکه طبق آمار، اردبیل تا ابتدای دولت سیزدهم، از لحاظ بهره‌مندی از فضای آموزشی جزو محروم‌ترین استان‌ها بود، اما با برنامه‌ریزی اساسی در این دولت، تلاش‌ها برای بهبود وضعیت فضای آموزشی در استان اردبیل با جدیت تمام ادامه یافت و در این راستا علاوه بر کارهای جهادی نیز برای کم‌کردن ترافیک در هسته مرکزی شهر اردبیل، تصمیم بر این شد که مدارس هسته مرکزی شهر که ترافیک زا هم هستند، از مرکز شهر کوچ کنند.

انعقاد قرارداد با شهرداری اردبیل برای جابه‌جایی مدارس ترافیک‌زا

براین‌اساس سید حامد عاملی استاندار اردبیل تصمیم گرفت تا علاوه بر کمک‌گرفتن از ظرفیت خیرین، مولدسازی منابع دولتی و از طریق تفاهم‌نامه‌های مشترک با شهرداری افزایش فضاهای آموزشی در اردبیل رقم بخورد. در همین راستا تفاهم‌نامه انتقال مدارس از هسته مرکزی استان اردبیل جهت کنترل ترافیک و ایجاد مدارس نو و مجهز با انعقاد قرارداد با شهرداری اردبیل رقم خورد.

شهرداری به‌ازای انتقال مدارس ترافیک‌زا ۲۱ مدرسه ایجاد می‌کند

به‌موجب این تفاهم‌نامه شهرداری اردبیل متعهد شده است تا در قبال انتقال مدارس از هسته مرکزی، ۲۱ باب مدرسه ایجاد کند. شهردار اردبیل در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما» درباره انتقال مدارس از هسته مرکزی شهر اردبیل گفت: با توجه به سیاست‌هایی که در شورای ترافیک مطرح شد قسمتی از انتقال مدارس در چهارراه امام را شهرداری اردبیل تقبل کرده است و تا به‌صورت تهاتری چند مدرسه برای آموزش و پرورش ایجاد کنیم و از طرفی نیز در قبال این اقدام یکی از این مدارس تبدیل به پارک سوار و پارکینگ برای ترافیک‌زادیی خواهد شد تا از سفرهای متعدد به مرکز شهر جلوگیری شود.

مدارس شهرداری ساخت هرکجا که آموزش و پرورش بخواهد احداث می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار سبلان ما تصریح کرد: اگر کوچ مدارس از هسته مرکزی شهر رقم بخورد ۲۳۴ کلاس یعنی ۲۱ مدرسه ۱۲ کلاسه در هر کجایی که آموزش و پرورش احساس نیاز کند، توسط شهرداری ساخته شده و در اختیار آموزش و پرورش قرارمی گیرد.

ساخت یک هزار مدرسه در اردبیل طی 2 سال

با توجه به اینکه تدابیر مختلفی برای افزایش سرانه آموزشی و ایجاد مدارس اتخاذ شده است، فرماندار اردبیل درباره انتقال مدارس از هسته مرکزی شهر اردبیل گفت: از جمله این تدابیر، تأمین سرانه از ۲.۲ به ۵.۵ میانگین کشوری انجام پیش‌بینی می‌شد یک هزار کلاس در طول مدت دو سال احداث می‌شد که بخشی از این کلاس‌ها را خیرین و درصدی از این کلاس ها از محل اعتبارات عمرانی و بخش دیگر نیز بر اساس قوانین مقررات و تهاتر و جابه‌جایی مدارس از جمله مدارسی که در هسته مرکزی شهر بود، احداث خواهد شد.


انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • کوچ مدارس ترافیک‌زا از مرکز شهر اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سه به‌اضافه چهار