- کد خبر: 9660
- بازدید: 978
- 1393/07/14 - 12:10:39
پژوهش در اردبیل یتیم تر از یتیم!
دانشگاههای اردبیل دغدغهای به نام کاربردی شدن علم ندارند
یک پژوهشگر اردبیلی،گفت: متاسفانه در حال حاضر کابردی شدن علم دغدغه اساتید دانشگاه های اردبیل نیست و حتی اهتمام زیادی هم برای این کار صورت نمی گیرد.
محمد زینالی کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار حوزه و دانشگاه سبلانه، از دلایلی به ظاهر ساده اما آن چنان تاثیرگذاری گفت که باعث شده تا با گذشت 34 سال همچنان مرجع علمی در جهان نباشیم.
به اعتقاد این محقق اردبیلی اینکه به مرجعیت علمی دست یابیم به این معنا نیست که "همه چیز را همگان دانند"، بلکه این بدان معنا است که باید در عرصه علمی پایگاه مادر باشیم و در این وادی حرف نویی برای زدن داشته باشیم.
خودمان باید رهیافت علمی ویژه تعریف کنیم
این پژوهشگران اردبیلی، ادامه داد: اگر بخواهیم کشوری باشیم که در تولید دانش سهمی داشته باشد، باید برنامه های اساسی برای تولید دانش داشت؛ در واقع اگر بخواهیم در مدار تغییر دانش برای بهبود زندگی بشری تاثیرگذار باشیم بایستی همان طور که اسلامی شدن علوم مطرح است باید رهیافت علمی و تفسیری ویژه از زندگی و استفاده علمی در جامعه و دنیا تعریف کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید همواره حرف نو از کشور ایران صادر شود و در عرصه علمی خبرها تکراری نباشد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از حوزه ها فقط به انتقال و ترجمه علوم بسنده می کنیم و در تولید جنینی علم سهمی نداریم که این وضعیت چندان خوشایند نیست.
کارشناس ارشد جامعه شناس اردبیلی یادآور شد: باید علاوه بر انتقال و ترجمه علوم تولید جنینی علمی داشت و علم از اساس تولید شود تا به مرحله ای برسیم که با آسیب شناسیها در عرصه کنکاش علمی وارد شویم، چراکه در صورت مهیا شدن این وضعیت است که همواره رویدادهای نوین علمی در ایران رخ خواهد داد همچنان که موسسه رویان جهاد دانشگاهی با تولیداتی که داشت در شرایط کنونی یکی از سرامدهای دنیا در این عرصه شده است.
وی گفت: در حال حاضر واقع نگری و نگاه روشن و صریحی در عرصه علمی مشاهده نمی شود که به همین دلیل هم رهبری در ابلاغیه جدید راجع به علم و فناوری سخن گفتند.
پژوهش در اردبیل یتیم تر از یتیم !
این پژوهشگر اردبیلی با گریزی به وضعیت پژوهشی استان اردبیل یادآور شد: پژوهش در این استان به مثابه فرزندی است که یتیم شده!؛ اصلا واژه پژوهش در استان اردبیل واژه ای اضافی است و اگر پژوهش های دانشگاهی را کنار بگذاریم پژوهشی در استان رخ نمی دهد.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بین نهاد تولیدکننده پژوهش و استفاده کننده از آن فاصله ای عمیق وجود دارد که این فاصله در استان اردبیل عمق بیشتری دارد و البته وضع وقتی بدتر می شود که اصلا برای پژوهش های کاربردی برنامه ای وجود ندارد.
زینالی در ادامه با طرح این سوالات که فکر می کنید چند درصد دکترای ما باید در جایی باشند که نیاز به تخصصشان هست یا برای مثال فکر می کنید چند نفر با دکترای برنامه ریزی شهری در کارهای اجرایی شهرداری نظارت دارند؟ اصلا چند استاد دانشگاه مقاله می نویسند یا چه تعدادی از مقاله های نوشته شده خوانده می شود یا کارمندها تا چه اندازه پژوهش فهم هستند، خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر کابردی شدن علم دغدغه اساتید دانشگاه های اردبیل نیست و حتی اهتمام زیادی هم برای این کار صورت نمی گیرد و در تولید علم هم فقط به فکر کمیت تولید هستند.
دانشگاه از مدار کارآفرینی خارج شده است/ چرخ صتعت با بازار سنتی نمی چرخد
وی جدی نبودن در کاربردی کردن علم را دلیل اصلی توسعه نیافتگی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: صنعت ما توسط کارآفرینی سنتی اداره می شود؛ دانشگاه از مدار کارآفرینی خارج شده و بازار سنتی است؛ باید به فکر پویایی در صنعت باشیم.
این کارشناس ارشد جامع شناسی راه برون رفت از وضعیت فعلی را اهتمام جدی همه برای بالابردن داشته های علمی وکاربردی کردن آن در جامعه عنوان کرد.
انتهای پیام/
دیدگاهها