- کد خبر: 18483
- بازدید: 2,467
- 1394/04/06 - 18:29:12
آغاز به کار پایگاه سنجش سلامت کلاس اولیها در بیلهسوار
پایگاه های سنجش سلامت جسماني دانش اموزان کلاس اولی در بیله سوار شروع شد و خانواده ها نسبت به سنجش سلامت فرزندان خود، به پایگاه های سنجش سلامت مراجعه کنند.
به گزارش ، به نقل از مغان امروز پایگاه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي دانش اموزان کلاس اولی در بیله سوار شروع شد. و خانواده ها نسبت به سنجش سلامت فرزندان کلاس اولی خود، از امروز به پایگاه های سنجش سلامت مراجعه کنند.
مدير آموزش و پرورش شهرستان بيله سوار در اولين روز از شروع پايگاه سنجش كودكان بدو ورود به دبستان، از محل هاي تعيين شده طرح سنجش سلامت بازديد به عمل آورد.
علي لطفي در اين بازديد بر نحوه دقيق سنجش سلامت در تمام مراحل معاينات و ثبت آن در سامانه تأكيد و از زحمات كليه عوامل اجرايي و نيروهاي شبكه بهداشت و درمان شهرستان در خصوص پيگيري و سنجش كودكان قدرداني نمود.
طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي شامل دو مرحله ارزيابي است.
1- ارزيابی اوليه :
در اين مرحله تمام كودكانی كه شرايط ثبت نام در كلاس اول ابتدايي را دارند به پايگاه طرح مراجعه نموده و پس از تكميل توسط منشي پايگاه ، از لحاظ وضعيت جسماني وآمادگي تحصيلي توسط آزمايندگان مورد ارزيابي قرارگرفته و در صورت نداشتن مشكل به مدارس عادي معرفي مي شوند.
2- ارزيابی تخصصی :
كودكانی كه در مرحله اول براساس ملاك ها و استانداردهاي بين المللي مشكوك به مشكل تشخيص داده مي شوند جهت ارزيابي دقيق به كلينيك هاي تخصصي معرفي و توسط متخصصين مربوطه با تجهيزات كامل تر و در مدت زمان بيشتري مورد ارزيابي قرار مي گيرند.
در مراكز تخصصي طرح كه با هماهنگي سازمان آموزش وپرورش استثنايي ، وزارت بهداشت - درمان وآموزش پزشكي مشخص شده اند، نوآموز توسط كارشناسان مجرب بينايي ، شنوايي و آمادگي تحصيلی مورد ارزيابي قرار مي گيرد و بدين ترتيب جايگاه آموزشی وی ، مشخص خواهد شد.
1-پیشگیری ازافت تحصیلی وتامین بهداشت روانی خانواده
2-جایدهی صحیح نوآموز در نظام آموزشی
3-هدایت آموزشی
4-توجیه والدین درخصوص وضعیت فرزندشان
5-دسترسی به اطلاعات ارزشمند در زمینه وضعیت بهداشتی ،اجتماعی وفرهنگی نوآموزان بدو ورود به دبستان کشور
اهمیت وضرورت طرح سنجش
1-یکی از اقدامات نظام تعلیم وتربیت ،اجرای آزمون های غربال گری است .محققان شواهد محکمی از تاثیر مداخله به موقع در مقایسه با عدم مداخله ارائه داده اند.امروزه نیاز به تشخیص به موقع کودکان درمعرض خطر به عنوان یک اصل پذیرفته شده است .براساس آمارهای بین المللی بین 10 تا 15 درصد کودکان درهنگام تولد مبتلا به نقایص جسمی ،حسی یا ناتوانی های رشدی هستند.با استفاده از آزمون های غربالگری می توان این کودکان را به موقع تشخیص دادواز بروز یا تشدیدمعلولیت در آنها پیشگیری نمود.
2-ازجمله مشکلاتی که ازدیرباز درنظام آموزش وپرورش کشورمشهود بوده است.به هدررفتن سرمایه های مادی ومعنوی به سبب ضعف در شناسایی کودکانی است که نیاز به آموزش ویژه دارند.بنا به اظهارنظر کارشناسان ودست اندرکاران آموزش وپرورش استثنایی قبل از اجرای طرح سنجش بخش قابل ملاحظه ای ازکودکانی که درمدارس استثنایی ثبت نام می شدند ،کودکانی بودندکه پس از ثبت نام درمدارس عادی به دلیل مشکلات خفیف تا متوسط ذهنی وجسمی قادر به ادامه تحصیل در اینگونه مدارس نبوده وپس از 2 تا 3 سال توقف در یک پایه آموزشی به مدارس استثنایی مراجعه می نمودند.درحالی که اگر مشکلات این گروه از کودکان در بدو ورود به دبستان تشخیص داده شود ،نه تنها از بروز مشکلات بعدی وعوارض روانی بیشتر پیشگیری می شود،بلکه با جایدهی صحیح وحمایت از آنان درنظام آموزش وپرورش کشور می توان از به هدررفتن میلیاردها ریال بودجه جلوگیری نمود.
3-اگرچه میزان شیوع عقب ماندگی ذهنی تقریبا یک درصد برآورد شده است اما مطالعات مختلف نرخ های متفاوتی را گزارش کرده اند که بستگی به تعاریف مورداستفاده ،روش تحقیق وجمعیت موردمطالعه .دراختیارداشتن یک آزمون غربال گری هنجاریابی شده این امکان را فراهم می سازد تا آن دسته از کودکان کم توان ذهنی راکه حتی پس از رسیدن به سن قانونی به علت کم توانی ذهنی درنظام آموزشی نمی توانندازبرنامه های آموزشی مدارس عادی استفاده نمایندبه موقع شناسایی کرده ونسبت به جایدهی مناسب آنها اقدام نمود.
4- طبق آمارهای بین المللی ،10تا 13 درصد کودکان دارای هوشبهر 70 تا 85 بوده واصطلاحا " دیرآموز" نامیده می شوند. بااستفاده از یک آزمون غربالگری مناسب می توان این گروه از کودکان را به موقع تشخیص داد وحداقل به والدین آنها توصیه نمود قبل از آغاز آموزش رسمی نسبت به ثبت نام کودک در دوره آمادگی جهت کسب مفاهیم آموزشی پیش نیاز اقدام کنند.
5-با توجه به ارزیابی های به عمل آمده بادرصد بالایی از اطمینان می توان اظهارنظر نمودکه نوآموز بدون مشکل خاص واردنظام آموزشی شده وچنانچه در مواردبعد دچارمشکل شود احتمالا ناشی از نظام آموزشی خواهدبود.
انتهای پیام/
دیدگاهها