سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

یک‌شنبه 2 شهریور 1404
  • کد خبر: 20016
  • بازدید: 1,843
  • 1394/05/14 - 07:18:10

صاحب غول رسانه‌ای جهان و اولین خبرنگار دنیا کیست+عکس و فیلم

آیا از قدرتمندترین رسانه دنیا خبر دارید؟ اولین خبرنگار و استاد سبک های خبری به روز جهان کیست؟ در این گزارش گوشه ای از پر رمز رازترین رسانه عالم هستی را خواهیم دید.

به گزارش به نقل از چشمه لر، خبر گزارش واقعيت هاست اما هر واقعيتي را نمي توان خبر ناميد .- خبر پيامي است كه احتمال صدق و كذب در آن وجود دارد .- خبر الزاما گزارش رويداد جاري ( تازه ) نيست .- خبر رويدادي است كه قرار است اتفاق يبفتد .

این های تعاریفی است که به وفور در فضای مجازی و حقیقی می توان یافت وهزاران جملاتی که در این مورد خاص کم وبیش می شود.

اما اولین خبرنگار کیست ؟بی شک  خداوند است، کسی که واقع و اتفاقات مختلف را در قلب تاریخ هک کرده است حوادثی که نباید هیچگاه فراموش شود .

خداوند باجایگاه رفیع اش یک خبرنگار است چرا که نمی خواهد در هیاهوی زر و زور تزویر در لابلای برگهای گرد گرفته تاریخ، برخی از حوادث که در نظام هستی از اهمیت برخوردار هستند، به فراموشی سپرده شوند.

 

*زمین کوچکترین  رسانه خداوند است

 

شاید کمی تعجب بر انگیز باشد اما این قدرت لایزال بهترین و بی نظیرترین خبرنگار است که کوچکترین رسانه آن زمین خاکی است با زیباترین و به روز ترین سبک های خبری که هیچ بشری فکر رسیدن به نگاشته های او را ندارد .

چهار فصل سال ،رفت آمد روزها ،کوههای استوار ... همگی در نظم خاصی بی مثال ترین خبرهای را می سازند قابل لمس است و با گذشت میلیارد ها سال از عمر جهان هستی هنوز هم بشر به این غول رسانه ای دست نیافته بلکه ذره ای از ان را نیز نیاموخته است و سعی کپی برداری از اخباری است او قبلا  به آنها جان داده است.

اجزای منحصر به فردی که تاکنون نه عکاسی به شکار ان رفته و نه نویسنده توان قلم زدن در ان حوزه را دارد وهمه در دستان  بزرگترین خبرنگار و صاحب غول رسانه ای عالم هستی است.

از هبوط آدم شروع می‌کند و تا ظهور حضرت حجت (عج) ادامه می‌یابد. از پیامبران مهم نکته‌ای و یا عبارتی کوتاه نقل می‌کند، ولی در برخی از گذرگاههای تاریخی توقف بیشتری می‌نماید؟. تا به تاریخ نویسان و خبرنگاران نشان دهد که حوادث عالم نسبت به هم در یک سطح نبوده و همطراز نیستند. برخی را باید بکلی فراموش کنی و ارزش وقت گذاری ندارند. مثلا در صدر اسلام در حادثه‌ای که باعث می‌شود، گویی توقف بیشتری می‌نماید. در نگاه قرآنی و ادعیه، بزرگی و کوچکی حوادث تاریخی بر اساس مقیاسهایی که ما در محاسبات خود می‌آوریم تعیین نمی‌شود.

 

*جایگاه قلم در نزد خداوند

قلم دانشمندان در طول تاريخ پس از اسلام در راه معرفت و شناخت هرچه بيشتر آيات الهی گام بر داشته و حلقه‌ وصلی ميان فرهنگ‌ها و انديشه‌ها بوده است . جايگاه قلم آن‌قدر وسيع و شگفت‌انگيز است كه خداوند در والاترين كتاب آفرينش با سوره‌ای از آن ياد و به آن سوگند می‌خورد.

 

مطلب زیر گزیده ای ازمقاله  آیت‌الله درّی نجف آبادی به جايگاه قلم در قرآن و انديشه اسلامی پرداخته است:

استقامت و استواری ملك و دين و تحقق عيش صالح، به بركت قلم و در سايه‌سار قلم است. قلم است كه دعوت‌كننده به حق است. قلم است كه مايه نورانيت دل‌ها و جان‌هاست. قلم است كه چون از دل سخن گويد و از سر اخلاص به جولان آيد بر دل‌ها نشيند، قلم است كه يك كلمه و حكم آن می‌تواند موجب نجات انسان و يا جامعه‌ای شود؛ و در صورت خطا و غلط و منحرف بودن‌، می‌تواند انسان و يا انسان‌هايی را گمراه كند.

*قرآن رسانه بی بدلیل الهی

قرآن اولین کتابی است که بدون هیچ تحریفی اثر بزرگ خبرنگار عالم یعنی خدواند تبار وتعالی است پند ها و اندرز ها بشارت ها و هشدار ،گزارش ها و عناصر مختلف خبری در قالب بی نظیری از سبک خبری در این کتاب مقدس می توان یافت .

در نگاهی اجمالی به قرآن کریم آن را اثری هنرمندانه می‌یابیم که با شیوه‌ها و قالب‌های گوناگون هنری، کلام و پیامش را می‌رساند: پیامبر اسلام (ص) به ابزار هنر به صورت یک شیوة جذاب و اثربخش تبلیغی توجه ویژه داشت که در سیرة عملی ایشان بیش‌تر به آن برمی‌خوریم.

قرآن کریم از این جهت که دارای استحکام، برحق بودن و اتقان است، فاقد هر نوع نقطه ضعف در امر هدایتگری است: (الْحَمْدُ لِلّهِ الّذی أَنْزَلَ عَلی عَبْدِهِ الْکِتابَ وَ لَمْ یَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا قَیِّمًا لِیُنْذِرَ بَأْسًا شَدیدًا مِنْ لَدُنْهُ وَ یُبَشِّرَ الْمُؤْمِنینَ)[9]؛

«ستایش مخصوص خدایی است که کتاب را بر بنده اش فرستاد و هیچ انحرافی در آن قرار نداد، در حالی که استوار است، تا از جانب او، از سختی شدیدی بترساند و به مؤمنان مژده دهد...».

 

*پیامبران وائمه اطهار تیم  رسانه ای وخبرنگاران خداوند بودند

 

رسانه یا Media در لغت به معنی رساندن است و به آن دسته از وسایلی گفته می‌شود که انتقال‌دهنده فرهنگ‌ها و افکار عده‌ای باشد .

بی شک با تعارف بالا پیامبران و ائمه نیز جزو جامعه خبرنگاران و تیم  رسانه ای خدواند هستند که اخبار را بی هیچ کم وکاست به گوش بشر رساندند.

پیامبر اسلام (ص)، همزمان با برانگیخته شدن به نبوّت، دعوت خود را در راستای رسالت الهی خویش آغاز کرد و در این راه، رسانه‌ها و شیوه‌های گوناگون تبلیغ را به خدمت گرفت. گرچه بررسی مفصل شیوه‌های تبلیغی پیامبر (ص) در این مختصر امکان‌پذیر نیست، اما به طور تیتر وار  به مهم‌ترین رسانه‌ها و شیوه‌ها از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-تبلیغ چهره به چهره

بهترین روش تبلیغ و تأثیرگذاری بر مخاطب، ارتباط مستقیم (Face to Face) است. شیوه غالب پیامبر (ص) در دوران دعوت مخفیانه، استفاده از این روش بود.

-رسانه‌های نوشتاری

پیامبر (ص) همان گونه که از رسانه‌های بیانی به گونه‌ای بسیار مؤثر بهره می‌برد، به رسانه‌های نوشتاری نیز توجه داشت. این نوع رسانه را در عصر پیامبر (ص) می‌توان به دو دسته نامه‌ها و پیمان‌ها تقسیم کرد.

-صدا و آهنگ (لحن)

 

 تلاوت هایی که شوق احساس ندامت را در انسان بر می انگیزد

صوت خوش و نغمة موزون هم در زمرة ابزارهای تأثیرگذار تبلیغی به شمار می‌آید و اسلام نیز از این رسانه و ابزار هنری برای ابلاغ پیام استفاده کرده است.

 

-راه‌اندازی پایگاه رسانه (ساخت مسجد)

 

یکی از نخستین اقدامات پیامبر (ص) پس از ورود به مدینه، ساخت مسجد با همکاری مسلمانان بود که نشان می‌دهد باید از فرصت‌ها استفاده کرد و با تأسیس به موقع و بهره‌گیری درست از رسانه‌ها در هر عصر بیش‌ترین تأثیر را بر جای گذاشت.

 

*رسانه و خبرنگار در عصر حاضر

 

امروزه امپراتوری‌های رسانه‌ای حرف اول را در جهان می‌زنند. خبرگزاری‌های بزرگ، شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و رسانه‌های چاپی به طور عمده در مالکیت و یا کنترل افراد یهودی و یا حافظان منافع یهود قرار دارد و این واقعیتی انکارناپذیر است. بر کسی پوشیده نیست که رسانه‌ها یکی از ارکان اصلی قدرت در جهان هستند و همة کشورها و دولت‌ها رسانه را مورد توجه جدی قرار می‌دهند.

میدان تاثیر گذاری بر افکار انسانها هرروز گسترده تر و متنوع تر از گذشته خود نمایی می کند، در جریان شناسی کلی میدان های موجود می توان از دو عرصه حقیقی و مجازی یاد کرد.

 رسانه و خبرنگار  همانند روح و جسم ، علت و معلوم همدیگر اند ،خبرنگار علتی برای وجود رسانه است و هیچ رسانه ای بدون خبرنگار چه حرفه ای یا آماتور در عصر کنونی نمی تواند پیام خود را بصورت گسترده به سراسر دنیا پخش نماید پس رسانه و خبرنگار یک جسم کامل راتشکیل می دهند.

از آنجا که گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان غالب و برتر بر اساس فطرت انسانها ظهور و بروز کرده است می بایستی هر روز بهتر از گذشته در میدان فضای مجازی حضور داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند ادعای استمرار گفتمان خود را در سطح جهانی داشته باشد.

 

*جایگاه رسانه و خبرنگار نزد رهبر انقلاب اسلامی
 

رهبر معظم انقلاب در سنخرانی های متعدد خود به جایگاه رسانه و خبرنگار  اشاره داشته اند که می توان به جملات ایشان  اشاره داشت.

-فضای مجازی به اندازه انقلاب اهمیت دارد ومقام معظم رهبری فرموده است اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را برای مقام معظم رهبری نشان می‌دهد.
 
مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران همانا فرهنگ آن است. دشمن نیز در انواع مبارزات خود با ملت ایران، مهم‌ترین نقطه‌ای را که هدف گرفته، بحث جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است. رهبر معظم انقلاب در بیش از یک دهه‌ی گذشته بحث تهاجم فرهنگی، سپس ناتوی فرهنگی و سپس شبیخون فرهنگی را مطرح کرده‌اند. یعنی این‌که دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی راهی جز تهاجم در عرصه‌ی فرهنگ ندارد.

 

رهبر معظم انقلاب :غوغایی در رسانه های برپاست

 

سه وظیفه عمده: نقد و نظارت، اطلاع‌رسانی و تبادل آراء

براى مطبوعات سه وظيفه عمده قائلم: وظيفه نقد و نظارت، وظيفه اطّلاع رسانى صادقانه و شفّاف، وظيفه طرح و تبادل آراء و افكار در جامعه. معتقدم كه آزادى قلم و بيان، حقِ‌ مسلّم مردم و مطبوعات است. در اين هم هيچ ترديدى ندارم و اين جزو اصول مصرّحه قانون اساسى است. معتقدم اگر جامعه‌اى مطبوعات آزاد و داراى رشد و قلمهاى آزاد و فهميده را از دست بدهد، خيلى چيزهاى ديگر را هم از دست خواهد داد. وجود مطبوعات آزاد، يكى از نشانه‌هاى رشد يك ملت و حقيقتاً خودش هم مايه رشد است؛ يعنى از يك طرف رشد و آزادگى ملت، آن را به‌وجود مى‌آورد؛ از طرف ديگر،آن هم به نوبه خود مى‌تواند رشد ملت را افزايش دهد. البته معتقدم در كنار اين ارزش، ارزشها و حقايق ديگرى هم وجود دارد كه با آزادى مطبوعات و آزادى قلم، آن ارزشها نبايد پامال شود. هنر بزرگ اين است كه كسى بتواند هم آزادى را حفظ كند، هم حقيقت را درك كند، هم مطبوعات آزاد داشته باشد، هم آن آسيبها دامنش را نگيرد. بايد اين‌گونه مشى كرد.

۱۳۷۹/۱۲/۰۹

*سخن پایانی

 باتوجه به اینکه رهبر معظم انقلاب بارهای به اهمیت فضای مجازی و رسانه که  گردانندگان آنها بی شک خبرنگاران هستند ،باید توجه ویژه به این قشر که میتوانند طلایه داران  جبهه حق و یا باطل شود نمود .

در روزگاری که از آن به عصر اطلاعات و فن آوری نام می برند، قطعا نقش خبرنگار به عنوان ابزار اطلاع رسانی، نقشی حیاتی و انکار نشدنی دارد. در دنیای کنونی با وجود فن آوری های ارتباطیِ پیشرفته و متعدد در امر دست یابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف و با وجود درگیری هایی که به طور آشکار در بیشتر نقاط این کره خاکی فراگیر شده، کسب اطلاعات صحیح و قابل اطمینان، تنها از راه خبرنگارانی درست کار شدنی است. خبرنگاران که از مهره های اساسی این مهم به شمار می آیند، باید با قبول خطرهای فراوان،به واقعیت مسأله پی ببرند و آن را به مردمان برسانند.

گزارش از محمد مددی

انتهای پیام/

اشتراک‌گذاری

  •  صاحب غول رسانه‌ای جهان و اولین خبرنگار دنیا کیست+عکس و فیلم

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفده به‌اضافه دو