سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 247
  • بازدید: 511
  • 1403/07/03 - 14:26:15

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اردبیل خبر داد:

ثبت بیش از ۳ هزار موقوفه در اردبیل

ثبت بیش از ۳ هزار موقوفه در اردبیل

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اردبیل گفت: بیش از ۳ هزار و ۱۱۰ موقوفه در استان اردبیل به ثبت رسیده است که بیش از ۲ هزار و ۱۱۰ مورد آن مسجد و حسینیه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، مهدی ستوده ظهر امروز در نشست خبری هفته وقف در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، اظهار داشت: به همت خیرین اردبیلی اداره اوقاف و امور خیریه اردبیل توانست سال گذشته رتبه اول امور خیرین را در سطح کشور کسب کند.وی افزود: اداره اوقاف و امور خیریه اردبیل در حوزه بهره‌وری و امور اقتصادی رتبه سه کشوری و در بحث رشد درآمد موقوفات نیز رتبه اول را کسب کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل ادامه داد: اصلی‌ترین وظیفه اداره اوقاف اجرای صحیح نیت واقفین است و باید وقف به سمتی رود که مشکلات مردم را حل کند و متناسب با نیازهای جامعه باشد.

 ستوده تصریح کرد: هیچ وجهی از واقفین در یافت نمی‌شود و تمام امور وقف در سامانه انجام می‌شود تا هیچ‌گونه شبه‌ای ایجاد نشود.
 تمام ساختمان‌های فرسوده نوسازی شده است

 وی افزود: تمام ساختمان‌های که متعلق به اوقاف و امور خیریه اردبیل است تماماً نوسازی شده و بافت‌های تاریخی نیز که تمام عرصه برای اوقاف است نیز نوسازی و بازسازی صورت‌گرفته است.

ستوده ادامه داد: هیچ یک از کارمندان این اداره در ساختمان‌های مربوط به اوقاف سکونت ندارند و محل اداره اوقاف اردبیل نیز موقوفه مرحوم محمد اسماعیلی است که با اعتبارات دولتی تجهیز شده که اجاره آن نیز پرداخت می‌شود و با برنامه‌ریزی انجام شده این مکان در راستای تبدیل به احسنت و افزایش درآمدزایی تجاری‌سازی خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه یاوران وقف مهم‌ترین رکن در امر گسترش وقف در جامعه هستند ادامه داد: باید در تنویر افکار عمومی به سمت اهمیت وقف برویم و مردم به این نکته توجه داشته باشند که وقف یک چشمه همیشه جوشان است که همیشه جاری است.
 وجود ۱۷۸ امام زاده و بقعه متبرکه در استان اردبیل

ستوده با اشاره به اینکه در امام زاده‌ها علاوه بر انجام فرایض دینی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و خیریه انجام می‌شود گفت: در استان اردبیل ۱۷۸ بقعه و امام زاده وجود دارد که ۵۰ مورد از آنها قابلیت حضور مردم را دارند و تجهیز امام زاده‌هایی که در مسیر جاده‌ها و مسافر قرار دارد در اولویت است.

 وجود ۱۰۸ امام زاده و بقعه متبرکه در شهرستان خلخال و کوثر

مدیرکل اوقاف اردبیل ادامه داد: ۲۵ امام زاده و بقعه متبرکه در شهرستان اردبیل،۱۶ مورد در شهر اردبیل،۳ مورد در شهرستان نیر،۵ امام زاده و بقعه متبرکه در شهرستان سرعین،۱۸ مورد در شهرستان مشکین‌شهر،۱۲ مورد در شهرستان نمین،۳ امام زاده شهرستان گرمی و ۱۰۸ امام زاده و بقعه متبرکه در شهرستان خلخال و کوثر قرار گرفته است.

 وی بادآور شد: همه موقوفات در استان سنددار شده است و ۲۵۰ مورد نیز دارای دفترچه وقف هستند که اخذ سند برای اینها در برنامه سازمان قرار دارد.

ستوده تصریح کرد: بیش از ۳ هزار و ۱۱۰ موقوفه در سطح استان داریم که بیش از ۲ هزار و ۱۱۰ مورد آن مسجد است و ۶۶۵ مورد موقوفه هم غیر از مسجد و حسینیه وجود دار که در مجموع بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ رقبه دارند و مدیریت اکثر موقوفات با اداره اوقاف است و تنها در ۵۰ مورد از موقوفات اداره اوقاف جنبه نظارتی دارد.

 بیشترین موقوفات در حوزه کشاورزی است

مدیرکل اوقاف امور خیریه استان اردبیل با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ رقبه کشاورزی در استان اردبیل ثبت شده است افزود: بیشترین رقم موقوفات در حوزه کشاورزی است و بعد از آن موقوفات مذهبی، تجاری و مسکونی قرار گرفته است و لازم است واقفین به وقف فرهنگی، صنعتی و بهداشتی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای خبر/ م

اشتراک‌گذاری

  • ثبت بیش از ۳ هزار موقوفه در اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
ده منهای هشت